صعود انواع ارز در بازار آزاد تهران

دنیای اقتصاد- به رغم کاهش قیمت جهانی طلا در روز گذشته، قیمت انواع سکه در بازار آزاد تهران روند افزایشی خود را ادامه داد. قیمت انواع ارز نیز در روز گذشته در ادامه روند روز سه‌شنبه، با افزایش قابل توجه همراه بود. این در حالی است که دیروز نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا تغییر ناچیزی را ثبت کرد. در همین راستا، دلار آمریکا با ۱۰ تومان افزایش بیشتر قیمت به نرخ ۱۱۹۵ تومان فروخته شد. نرخ ۱۲۰۰ تومان نیز برای دلار گزارش شده است. یورو نیز با ۳۰ تومان افزایش قیمت تا ۱۷۲۰ تومان بالا رفت. پوند انگلیس نیز در این بازار با ۴۰ تومان رشد قیمت تا ۱۹۷۰ تومان گران شد. اوج‌گیری دوباره ارز و سکه

گروه بازار پول- مسعود رضا طاهری: قیمت انواع سکه و ارز در بازار آزاد روز گذشته روند افزایشی خود را از سر گرفت.

دیروز به دنبال گران شدن ۵۲۰۰ تومانی قیمت سکه در شعب بانک ملی، قیمت‌ها در بازار آزاد سکه نیز با افزایش بیشتر مواجه شد.

این در حالی است که قیمت طلا در بازار‌های جهانی نسبت به قیمت تمام شده روز قبل از آن کاهش یافت. بهای طلا روز گذشته تا ساعت ۳۰/۱۸ به وقت تهران با ۶ دلار کاهش نسبت به نرخ ۱۵۱۶ دلاری بسته شده روز سه‌شنبه، به ۱۵۱۰ دلار رسید.

شعب سکه فروش بانک ملی دیروز سکه تمام بهار را با ۵۲۰۰ تومان افزایش نسبت به روز قبل،به نرخ ۴۲۳ هزار تومان فروختند. نیم سکه نیز ۳۳۰۰ تومان نسبت به روز سه شنبه گران شد و ۲۱۲ هزارتومان به متقاضیان عرضه شد. ربع سکه که همچنان با نرخ به مراتب بیشتر از ارزش ذاتی خود از طریق بانک ملی به مردم فروخته می شود، نیز دیروز با ۴۰۰۰ تومان افزایش به نرخ ۱۲۲ هزار تومان در شعب بانک ملی فروخته شد.

یک چهارم قیمت ۴۲۳ هزار تومان تقریبا ۱۰۵ هزار تومان است که فاصله زیادی با نرخ ۱۲۲ هزارتومانی قیمت ربع سکه بانکی دارد.

در همین حال روز گذشته سکه بهار آزادی در بازار آزاد با ۲۰۰۰ تومان افزایش بیشتر به نرخ ۴۲۷ هزار تومان رسید.نیم سکه نیز تا رسیدن به نرخ ۲۱۵ هزار تومان در حدود ۲۰۰۰ تومان گران شد. ربع سکه در بازار روز گذشته ۴۰۰۰ تومان افزایش قیمت داشت و به نرخ ۱۲۷ هزار تومان رسید. قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار دیروز با ۱۸۰۰ تومان افزایش قیمت تا ۱۸۹هزار و ۲۰۰ تومان تقویت شد.

جهش در بازار ارز

قیمت انواع ارز در روز گذشته در ادامه روند روز سه‌شنبه، با افزایش قابل توجه همراه بود. این در حالی است که دیروز نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا تغییر ناچیزی را ثبت کرد. طی روز‌های اخیر مشاور رییس کل بانک مرکزی از لزوم تندتر شدن شیب اصلاح نرخ ارز سخن گفت. در عین حال از بازار خبر می رسد که بانک‌های عامل سهمیه ارزی خرید صرافی‌های شهرستانی را تا ۱۰ هزار دلار کاهش داده‌اند. این در حالی است که صرافی‌های تهرانی تا ۱۰۰ هزار دلار در هر روز می توانند از بانک‌های عامل فروش، ارز خریداری کنند. در عین حال خبرگزاری فارس به نقل از یک مقام آگاه از بخشنامه‌ای خبر داده که به موجب آن عرضه ارز با محدودیت مواجه شده است.

دیروز دلار آمریکا با ۱۰ تومان افزایش بیشتر قیمت به نرخ ۱۱۹۵ تومان فروخته شد. نرخ ۱۲۰۰ تومان نیز برای دلار گزارش شده است. یورو نیز با ۳۰ تومان افزایش قیمت تا ۱۷۲۰ تومان بالا رفت. پوند انگلیس نیز در این بازار با ۴۰ تومان رشد قیمت تا ۱۹۷۰ تومان گران شد. در عین حال دلار کانادا و دلار استرالیا با ۳۲ تومان و ۳۰ تومان افزایش قیمت به ترتیب ۱۲۶۰ تومان و ۱۳۱۰ تومان معامله شدند.قیمت دلار آمریکا با رسیدن به نرخ ۱۱۹۵ تومان نسبت به نرخ مرجع خود در بانک مرکزی ۱۴۷ تومان تفاوت قیمت داشت.

ماجرای ابلاغ و لغو یک بخشنامه ارزی طی یک هفته گذشته

یک مقام مسوول در بانک مرکزی دلیل این افزایش نرخ ارز را ابلاغ بخشنامه محدودیت عرضه ارز به بانک‌ها طی روزهای گذشته عنوان و از لغو این بخشنامه از دیروز خبر داد.

به گزارش فارس یک مقام مسوول بانک مرکزی دلیل افزایش قیمت دلار در بازار آزاد و اختلاف قیمت‌های رسمی و غیررسمی را ابلاغ بخشنامه دو روز گذشته این بانک به بانک‌های عامل عنوان و اظهار کرد:‌ بانک مرکزی طی روزهای قبل بخشنامه‌ای را برای اعمال محدودیت در عرضه ارز به شعب بانکی ابلاغ کرد.

وی ادامه داد:‌ اما بعد از این بخشنامه، بانک مرکزی دیروز تصمیم گرفت که بخشنامه‌ جدیدی را برای لغو محدودیت عرضه ارز در بانک‌ها به صرافان تنظیم و ابلاغ کند.

این مقام مطلع و مسوول در بانک مرکزی با اشاره به اینکه افزایش قیمت دلار طی روزهای گذشته مقطعی بوده است، تصریح کرد: افزایش ۲۰ تومانی دلار طی یک روز و رسیدن آن از ۱۱۴۰ تومان به ۱۱۶۰ تومان، اتفاق طبیعی بازار نبود، بلکه ناشی از محدودیت عرضه بود.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه سه نوع رژیم برای تعیین نرخ ارز در دنیا وجود دارد به بیان این راهکارها پرداخت و گفت: براساس این رژیم‌ها نرخ ارز ثابت، لحظه‌ای و شناور مدیریت شده تعیین می‌شود؛ در ایران نرخ ارز شناور مدیریت شده تعیین می‌شود.

این مقام مسوول در بانک مرکزی با ذکر مثالی اضافه کرد:‌ اگر فردا ارز یکباره ۱۴۰۰ تومان شود دولت وارد بازار می‌شود و از تمام ابزارها استفاده می‌کند که تغییرات رسمی در نرخ ارز روی ندهد؛ اما اگر فرضا در آمریکا حادثه ۱۱ سپتامبر باعث کاهش ۲۰درصدی ارزش دلار ظرف یک روز شود، در این مورد مسوولان آمریکا کاری نمی‌توانند انجام دهند.

ایجاد بازار متشکل ارزی در ایران

وی با بیان اینکه ارز در انحصار دولت است، تصریح کرد:‌ اگر ارز به‏عنوان کالایی تلقی شود که قیمت آن براساس برچسبی تعیین می‌شود به دلیل اینکه بازار ارزی متشکلی وجود ندارد، ناهماهنگی در بازار روی خواهد داد.

این مقام مسوول در بانک مرکزی از جمله برنامه‌های مهم این بانک را در آینده نزدیک راه‌اندازی بازار ارزی عنوان کرد و گفت: با این امر تمام نیروهای دخیل در تعیین قیمت ارز از طریق بازار متشکل در نرخ‌ها اثر خواهند گذاشت.

وی با تاکید براینکه درحال حاضر مشخص نیست قیمت ارز در کجا تعیین می‌شود، افزود: حساب سرمایه (نقل و انتقالات ارزی به داخل و خارج کشور) در ایران بسته است؛ به همین دلیل از قبل نظامی برای تعیین نرخ ارز برای فروش به صرافی‌ها تعیین شد.

این مقام مطلع در بانک مرکزی همچنین گفت:‌ طبق نظام مذکور، بانک مرکزی ارز را به بانک‌ها و آنها به شعب مناطق آزاد و بعد از این طریق به صرافی‌ها تحویل می‌داد.

وی تاکید کرد: اما الآن بانک مرکزی ارز را به بانک‌ها و بعد از این مرحله بانک‌ها به صرافان منتخب ارز می‌دهند و در نهایت از این طریق به صرافان خرد مجاز، ارز تحویل داده می‌شود.

افزایش اختلاف قیمت دلار در بازار داخلی موجب شده که برخی کارشناسان از احتمال تکرار تجربه بازار سیاه دلار در روزهای آتی خبر دهند.

سید محمد جهرمی عضو شورای پول و اعتبار راهکار کنترل بازار دلار را افزایش عرضه از سوی بانک مرکزی و یا بالابردن قیمت دلار در بازار رسمی عنوان می‌کند.

به اعتقاد جهرمی، از آنجایی که بانک مرکزی وظیفه کنترل و مدیریت بازار ارز را به‎عهده دارد، باید پیش از گسترش اختلاف قیمتی در بازار آزاد و رسمی دلار اقدامات خود را انجام دهد.

با این حساب فعلا اقدامی از سوی بانک مرکزی صورت نگرفته و قیمت‌ها همچنان در بازار داخلی رو به افزایش است.