گروه بازار پول- مهدی نوروزیان: پیش‌بینی می‌شود پس از سه سال نرخ رشد اقتصادی اعلام شود زیرا قرار است برای اولین‌بار دو تحلیل رسمی از سوی دو نهاد متفاوت از اقتصاد ایران ارائه ‌شود. اولین تحلیل از سوی «صندوق بین‌المللی پول»(IMF) درباره عملکرد اقتصادی ایران و چشم انداز تحولات منطقه ارائه می‌شود. در آخرین گزارش منطقه‌ای، صندوق بین‌المللی پول نرخ رشد اقتصادی ایران را برای سال ۲۰۰۹ حدود یک دهم درصد و برای سال ۲۰۱۰ حدود یک درصد اعلام کرد. براساس گزارش این صندوق با اجرای هدفمندی یارانه‌ها در ایران، تورم نیز به ۵/۲۲ درصد خواهد رسید. این گزارش با واکنش مسوولان اقتصادی ایران روبه‌رو شد، قرار است «راتنا ساهی» معاون اداره خاورمیانه و آسیای مرکزی که مولف این گزارش است در بیست و یکمین کنفرانس سالانه سیاست‌های پولی و ارزی به مبنای تحلیلی «IMF» برای ارائه چنین گزارشی در خصوص اقتصاد ایران بپردازد.از سوی دیگر حسین قضاوی معاون اقتصادی بانک مرکزی نیز به ارزیابی اقتصاد ایران از نگاه این بانک خواهد پرداخت. پیش‌بینی می‌شود گزارش قضاوی در این همایش از برخی آمارها در خصوص رشد اقتصادی پس از چند سال رونمایی کند. بنابراین در بیست و یکمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی که بیست‌و‌هفتم و بیست و هشتم اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود علاوه بر ارائه دو تحلیل از اقتصاد ایران می‌توان شاهد به روز شدن برخی متغیرهای کلان اقتصادی بود.

همایشی متفاوت از سال قبل

آن‌گونه که از محورهای نشست بیست و یکمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی بر می‌آید، پیوند موضوع‌های آکادمیک و سیاست‌گذاری اجرایی اقتصاد ایران با یکدیگر یکی از نوآوری‌های همایش است. به همین دلیل نیز در ایستگاه بیست و یکم، محل برگزاری از مکان سنتی سال‌های قبل که موسسه علوم بانکداری بود به سالن همایش‌های صدا و سیما تغییر کرد. به گفته دکتر فرهاد نیلی رییس پژوهشکده پولی و بانکی و دبیر همایش، مقاله‌های منتخب در همایش در دو دسته سیاستی و پژوهشی تقسیم بندی شده‌اند. دسته اول مخاطبان، سیاست‌گذاران و دست‌اندرکاران اجرایی هستند، دسته دوم نیز محققان و پژوهشگران هستند، اما مقاله‌ها و میزگردها به گونه ای تنظیم شده که امکان استفاده از هر دو بخش باشد. برگزار کنندگان همایش بیست‌ویکم به گونه ای برنامه‌ریزی کرده‌اند که مقاله‌ها، سخنرانی‌ها و میزگردها در دو سالن برگزار شود تا شرکت کنندگان بسته به علاقه خود در نشست‌ها شرکت کنند.

دو روز همایش و ۱۱ نشست

همایش کنفرانس سالانه سیاست‌های پولی و ارزی طبق سنت سال‌های گذشته در دو روز برگزار خواهد شد. در این دو روز به جزء مراسم افتتاحیه، ۱۱ نشست و چهار میزگرد تخصصی برگزار خواهد شد. در مراسم افتتاحیه نیز همانند سال‌های قبل، رییس‌کل بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی سخنرانی خواهند کرد. نکته مهم در همایش امسال تفکیک میزگردها در قالب‌های مختلف ارائه مطالب است. به گفته دکتر نیلی دبیر همایش، در سال جاری تصمیم گرفته شده در کنار ارائه مقاله، برخی سخنرانی‌ها در قالب گزارش باشد. به نظر می‌رسد این ابتکار پژوهشکده در سال جاری برای کاربردی کردن همایش‌های سالانه پولی و ارزی باشد. از جمله گزارش‌های پیش‌بینی شده در همایش، نشستی است که با عنوان «ساماندهی موسسات پولی و اعتباری» برگزار می‌شود. در این نشست پنج مسوول بانک مرکزی به ارائه گزارش‌هایی درباره مقررات جدید بانکی، راهبرد‌های بانک مرکزی در زمینه اعطای مجوز جدید بانکی، بازار غیرمتشکل پولی و... خواهند پرداخت. چشم‌انداز اقتصاد ایران از دو منظر سیاست‌های مالی و پولی نیز از دیگر نشست‌های این همایش خواهد بود. امیر باقری یکی از مدیران معاونت بودجه، به اثر بودجه ۹۰ بر رشد اقتصادی خواهد پرداخت و ابوالفضل اکرمی مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی، متغیرهای پولی در سال گذشته و دورنمای آن در سال‌جاری را بررسی خواهد کرد.

مسوول حذف صفرهای ترکیه در ایران

شاید ارائه دو گزارش از دو منظر درباره اقتصاد ایران تنها موضوع جالب همایش بیست و یکم نباشد. دعوت از مجری حذف صفر از پول ترکیه به همایش را می‌توان یکی دیگر از اقدامات جذاب و مهم برگزارکنندگان نام برد. «ایلکر باییر

(Ilker Bayir) معاون اداره نشر بانک مرکزی ترکیه» به ایران دعوت شده تا از اصلاحات ارزی در ترکیه و درس‌های این کشور از حذف صفر از پول ملی سخن بگوید. نشست برگزار شده با حضور باییر را می‌توان مهم‌ترین اتفاق روز دوم همایش قلمداد کرد. ترکیه یکی از الگوهای فوق در حذف صفر است، سیاستی که برخی مسوولان از اجرای آن در ایران نیز خبر داده‌اند، در کنار باییر، محمد‌هادی مهدویان مدیرکل سابق اقتصادی بانک مرکزی و یکی از محققان کنونی پژوهشکده پولی و بانکی در خصوص اصلاح پولی در ایران مقاله‌ای را ارائه خواهد کرد. چشم‌انداز اصلاحات نظام بانکی نیز یکی دیگر از نشست‌هایی است که به صورت گزارش برگزار می‌شود. در این نشست مدیران بانکی که مسوولان کارگروه‌های مطالعاتی برخی محورهای طرح تحول هستند از نتایج اقدامات خود سخن خواهند گفت. بانکداری اسلامی در طرح تحول، فضای کسب و کار بانکی، عدالت و رضایت در نظام بانکی از جمله موضوع‌های مورد بحث هستند.

۳۲ از ۱۰۳

دکتر فرهاد نیلی با اشاره به دریافت ۱۰۳ خلاصه مقاله از دریافت ۶۵ مقاله خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد ۱۹ مقاله تایید شد و ۱۳ مقاله نیز از سوی پژوهشکده به برخی چهره‌های علمی و اجرایی کشور سفارش داده شد. به گفته دبیر همایش سیاست‌های پولی و ارزی موضوع‌های سفارش داده در حیطه‌هایی بوده که تاکنون به آن به طور جدی پرداخته نشده است. سیاست‌های ارزی مناسب با استراتژی‌های تجاری، سیستم بانکی و هدفمندی یارانه‌ها و.. از جمله این موضوع‌ها است.