گروه بازار پول- با شروع تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده از اول اردیبهشت ماه بانک مرکزی در کنار تحویل فیزیکی سکه‌ها جایگزین‌هایی را نیز معرفی کرد. گواهی سپرده با نرخ سود ۲۴ درصدی به صورت روزشمار برای سررسید دو ساله، اوراق بهادار سکه که به پته معروف شد و همچنین خرید نقدی سکه‌های ثبت نام شده از مردم توسط بانک مرکزی گزینه‌هایی جایگزین دریافت فیزیکی سکه بود. با گذشت تقریبا ۴۰ روز از آغاز طرح، خرید نقدی به دلیل فاصله قیمت‌های پیشنهادی بانک مرکزی با قیمت‌های بازار و اوراق موسوم به پته به دلیل نبود استقبال حذف شدند. از امروز نیز گواهی سپرده با نرخ ۲۴ درصد با دوبار تمدید مهلت، برچیده شد و نرخ این این گواهی بعد از تعطیلات تنها ۲۰ درصد خواهد بود. در آخرین اظهار نظرها گفته شد که جایگزین‌های تحویل سکه دائمی نبوده و ازاین رو به گفته مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی با تعیین تکلیف تقریبا بخش (تقریبا ۵/۶ میلیون قطعه سکه) عمده سکه‌های ثبت‌نام شده، زمان استفاده از گزینه‌های جایگزین نیز پایان می‌یابد.

پایان مهلت استفاده از گواهی سپرده با نرخ ۲۴ درصدی اگرچه طی هفته گذشته یک بار دیگر نیز از سوی بانک مرکزی بخشنامه شده بود، اما روز پنج‌شنبه نیز بانک مرکزی باردیگر برای اتمام این امکان هشدار داد و تاکید کرد که پس از امروز بانک ملی به هیچ وجه نباید برای متقاضیان گواهی سپرده ۲۴ درصدی صادر کند.

در اطلاعیه جدید بانک مرکزی آمده است: آخرین مهلت عرضه اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری‌ (عام) با نرخ سود ۲۴ درصد، تا پایان وقت اداری روز شنبه مورخ ۱۳/۳/۹۱ تعیین گردیده است. روابط ‌عمومی بانک ضمن اعلام مطلب فوق، اعلام کرد: نرخ سود‌ اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری ‌(عام) عرضه شده پس از تاریخ یادشده به ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت.

این گزارش می‌افزاید: به بانک ملی ایران تاکید شده است پس از پایان این مهلت به هیچ وجه برای متقاضیان، اوراق گواهی سپرده مدت دار ویژه سرمایه‌گذاری‌ با نرخ سود ۲۴ درصد صادر نشود.

بانک مرکزی همچنین تاکید کرد با متوقف شدن صدور پته ، و برداشته شدن خرید نقدی، امکان تبدیل پته به گواهی سپرده از میان می رود و دارندگان پته صرفا باید اصل سکه را تحویل بگیرند. همزمان با این تصمیم، در تاریخ ۱۳/۳/۱۳۹۱ «دریافت حواله مسکوک طلای بانک مرکزی «پته» به جای مسکوک طلای پیش‌خرید‌شده» نیز به عنوان یکی از ابزارهای جایگزین واگذاری مسکوک طلا، کنار گذاشته خواهد ‌‌شد.

با توجه به حذف روش «دریافت وجه نقد، معادل ارزش مسکوک پیش‌خرید شده به نرخی که از سوی بانک مرکزی به بانک ملی ابلاغ می‌گردد» از روش‌های جایگزین واگذاری مسکوک طلا به متقاضیان، مقرر گردید حواله‌هایی‌ که تاکنون صادر و در اختیار مشتریان قرار گرفته است صرفا قابل تبدیل به مسکوک طلا بوده و‌ بانک ملی ایران باید از تبدیل حواله‌های مزبور، اکیدا خودداری نماید.

آخرین آمارها از سکه‌های پیش‌فروش شده

در آخرین آمار ارائه شده مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به تحویل ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار سکه گفته بود: ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار سکه دیگر به سایر ابزارهای جایگزین تبدیل شده که ۲ میلیون و ۹۲۰ هزار سکه در آن مربوط به اوراق گواهی سپرده است. پیمان قربانی با اشاره به تمدید عرضه اوراق گواهی سپرده تا ۱۳ خرداد تاکید کرده بود: سود این اوراق از ۱۳ خرداد تا اطلاع ثانوی ۲۰ درصد می‌شود.

وی افزود: به افرادی که قصد استفاده از این اوراق را دارند تاکید می‌کنیم که دریافت این اوراق ارتباطی به زمان سررسید سکه پیش‌فروشی ندارد و می‌توانند از این اوراق استفاده کنند. مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی در مورد میزان سکه‌های واگذار شده گفت: از ابتدای شروع واگذاری‌ها تاکنون بیش از ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار سکه تحویل شده و بیش از ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار سکه به سایر ابزارهای جایگزین تبدیل شده که یک میلیون و ۸۳۰ هزار مورد آن مربوط به سکه‌های پیش‌فروش شده در مرحله اول و دوم است. وی ادامه داد: از ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار سکه تبدیل شده، ۲ میلیون و ۹۲۰ هزار عدد در قالب اوراق گواهی سپرده بوده که سهم آن از ابزارهای جایگزین ۹۰ درصد بوده است.

قربانی گفت: در مجموع مرحله اول و دوم سه میلیون و ۲۵۰ هزار قطعه سکه تحویل و یک میلیون و ۸۳۰ هزار جایگزین شده و بر این اساس ۳/۸۴ درصد از تعهدات انجام شده و ۹۵۰ هزار سکه هم فاقد مراجعه بوده است.

وی تصریح کرد: از ۹۵۰ هزار سکه‌‌ای که برای دریافت آن مراجعه نشده ۵۷۰ هزار قطعه مربوط به مرحله اول و ۳۷۵ هزار قطعه مربوط به مرحله دوم می‌شود. به گفته وی، شعب بانک ملی به مدت دو ماه سکه‌ها را نزد خود نگه می‌دارد و در صورت عدم مراجعه، به شعبه مرکزی عودت داده می‌شود؛ اما در هر زمان که مراجعه کنند امکان دریافت آن وجود دارد. مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی افزود: در مرحله دوم ۳۱۵ هزار سکه تحویل شده و یک میلیون و ۲۴۵ هزار سکه تبدیل به سایر ابزارها شده است؛ بنابراین استقبال از سایر ابزارها در مرحله دوم بسیار خوب بوده و به ازای هر یک سکه تحویلی چهار سکه به سایر ابزارها تبدیل شده است. وی تاکید کرد: در مرحله دوم حدود ۸۱ درصد از تعهدات انجام شده است و مابقی هم برای دریافت آن مراجعه نشده که در روزهای اخیر این افراد در حال مراجعه به شعب برای دریافت سکه یا استفاده از ابزارهای جایگزین هستند. وی خاطرنشان کرد: بنابراین در مجموع۷۰ درصد از سکه‌ها تعیین تکلیف شده و ۸/۲ میلیون سکه نیز در روزهای آتی ایفای تعهد خواهد شد؛ بانک مرکزی آمادگی کامل برای تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده را دارد.