گروه بازار پول - بنا به گفته رییس کل بانک مرکزی نسبت مصارف قرض‌الحسنه به منابع آن نزدیک شده است. امری که به گفته محمود بهمنی می‌توان از آن به عنوان یکی از موفقیت‌های این دوره نام برد. بر این اساس در حالی که ۳۹ درصد منابع قرض‌الحسنه در سال ۸۷ صرف تسهیلات این بخش می‌شد این سهم در حال حاضر به ۹۳ درصد رسیده است. به گزارش اخبار بانک، محمود بهمنی با اشاره به رسیدن نسبت مصارف قرض‌الحسنه به منابع آن به رقم ۹۳ درصد گفت: این منابع به طور مرتب مصرف شده و از آن طرف هم البته جذب بالایی در این حوزه نداشتیم و با در نظر گرفتن ۵ درصد سپرده‌ قانونی از این منابع، می‌توان گفت که نسبت منابع و مصارف قرض‌الحسنه منطبق است و از این پس باید کنترل کرد که مصارف، منابع را پشت سر نگذارد.

وی ادامه می‌دهد: در سال ۸۷ که به بانک مرکزی آمدم تنها ۳۹ درصد از منابع قرض‌الحسنه صرف تسهیلات قرض‌الحسنه می‌شد، اما حالا این رقم به حدود ۹۳ درصد رسیده است.

بهمنی درباره‌ ‌چگونگی تخصیص تسهیلات قرض‌الحسنه گفت: مقدار زیادی از آن در سفرهای استانی، برای اعضای تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) و اشتغال خانگی تسهیلات داده شده است. رییس‌کل بانک مرکزی تاکید کرد: اصرار ما این بود تفکیک حساب‌ها به گونه‌ای انجام شود که منابع قرض‌الحسنه در جاهای دیگری خرج نشود و حالا این موضوع اصلاح شده است.

بر اساس داده‌های بخش پولی بانک مرکزی میزان سپرده‌های قرض‌الحسنه در بانک‌ها در بهمن ماه سال ۹۰ نسبت به اسفند ماه سال ۹۰ حدود نیم درصد رشد داشته است. این رشد در دوره یک ساله (بهمن ۹۰ به بهمن ۸۹)‌ منفی شش درصد بوده است. در بخش تسهیلات قرض‌الحسنه نیز آمارهایی موجود است. بنا به گزارش اخبار بانک یکی از بانک‌های کشور اعلام کرده که تنها در فروردین‌ ماه تعداد ۲۳ هزار و ۸۷ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت کرده است که تعداد ۱۰ هزار فقره تسهیلات در بخش قرض‌الحسنه ازدواج و تهیه جهیزیه، دو هزار و ۵۰۰ فقره وام اشتغالزایی، ۱۵۸۷ نفر وام قرض‌الحسنه مشاغل خانگی و ۹ هزار و پانصد فقره وام در بخش درمان، ودیعه مسکن و کمک به مددجویان کمیته امداد امام خمینی پرداخت شده است.

این بانک همچنین اعلام آمادگی کرده تا برای افزایش اشتغال و درآمد خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) مبلغ ۵۰میلیون ریال ویژه مشاغل خانگی و مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال تسهیلات خود اشتغالی به متقاضیان پرداخت کند و در کنار آن تسهیلات ویژه قرض‌الحسنه درمان بیماران را با ارائه معرفی‌نامه از بیمارستان‌ها پرداخت می‌کند.