گروه بازار پول- بانک مرکزی گزارش قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در هفته اول خردادماه امسال را منتشر کرده که بر اساس آن قیمت مواد خوراکی در هفته منتهی به ۵ خرداد در مقایسه با هفته مشابه سال گذشته، افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است، به نحوی که در گروه‌های کالایی ۱۱ گانه‌ای که هر هفته مورد بررسی بانک مرکزی قرار می‌گیرد طی یک سال اخیر بین ۲۰ تا ۸۰ درصد افزایش قیمت دیده می‌شود و تنها ، قیمت گروه کالایی تخم مرغ ۶/۲۲ درصد در مقایسه با هفته اول خرداد ۹۰ کاهش یافته است. افزایش قیمت ۲ درصدی مرغ طی یک هفته

با این که قیمت تخم مرغ در هفته اول خرداد ماه امسال نسبت به هفته مشابه سال ۹۰ کاهش یافته، اما بررسی ارقام ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که قیمت این کالا تقریبا رکورد افزایش قیمت هفتگی را جابه‌جا کرده است. به گونه‌ای که

تخم‌مرغ در هفته اول خرداد ماه نسبت به هفته آخر اردیبهشت ۷/۱ درصد گران‌تر شد. البته قیمت گوشت مرغ نیز در هفته منتهی به ۵ خرداد امسال نسبت به هفته آخر اردیبهشت ماه ۹/۱ درصد افزایش یافته است. در این میان قیمت گوشت قرمز و لبنیات نیز به صورت هفتگی ۲ درصد کاهش داشت.

افزایش قیمت ۱۳ درصدی میوه طی یک ماه

بانک مرکزی در بخش دیگری از گزارش خود به تغییرات قیمتی هفته اول خرداد نسبت به هفته اول اردیبهشت ماه ۹۱ پرداخته است. گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که بیشترین افزایش قیمت ماهانه در گروه کالایی میوه‌های تازه بود. در این گروه کالایی طی هفته اول خرداد ماه قیمت‌ها به طور متوسط ۱۳ درصد نسبت به هفته اول اردیبهشت ماه افزایش یافت. قیمت هفتگی میوه نیز ۶/۱ درصد افزایش داشته است. در این میان قیمت گوجه سبز در یک سال گذشته ۱۰۹ درصد افزایش داشته است. قیمت مرغ هم در یک ماه مورد بررسی بانک مرکزی ۶/۶ درصد افزایش یافت. در این بخش قیمت تخم مرغ در مقایسه با مدت مشابه ماه قبل ۵/۵ درصد کاهش پیدا کرد.

افزایش قیمت ۴۴ درصدی لبنیات طی یک سال

بخش مهم آمارهای بانک مرکزی از قیمت خرده‌فروشی کالاهای خوراکی به روند قیمت‌ها در هفته اول خرداد ماه ۹۱ نسبت به هفته اول خرداد ماه ۹۰ می‌پردازد. ارقام گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در۱۰ گروه کالایی، قیمت‌ها حداقل ۲۰ و حداکثر ۸۰ درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت سالانه، در گروه لبنیات ۲/۴۴ درصد، برنج ۴/۲۲ درصد، حبوبات ۴/۵۴ درصد، میوه های تازه ۴۰ درصد، سبزی‌های تازه ۵/۸۱ درصد، گوشت قرمز ۲/۳۹ درصد، گوشت مرغ ۲/۵۰ درصد، قند و شکر حدود ۲۰ درصد، چای ۱/۳۹ درصد و روغن نباتی حدود ۲۵ درصد بود.