گروه بازارپول- رییس کل بانک مرکزی اعلا‌م کرد: که نرخ رشد اقتصادی کشور امسال با افزایش مواجه بوده و از ‌۴/۵ درصد در سال گذشته به ‌٨/۵‌درصد در سال‌جاری می‌‌رسد. به گزارش ایسنا دکتر ابراهیم شیبانی اظهار کرد: بر اساس برنامه‌های پیش‌بینی شده برای سال ‌٨۵ برایند رشد اقتصادی ماه‌ها و فصول مختلف سال به ‌٨/۵‌درصد خواهد رسید.

وی با بیان اینکه نرخ رشد اقتصادی ایران در بهار امسال به ‌٧/۴‌درصد رسیده است، اظهار کرد: علت کاهش ‌٧/٠‌درصدی رشد اقتصادی کشور در بهار امسال کاهش رشد بخش نفت است که به علت تحولات جهانی خارج از کنترل دولت است. رییس کل بانک مرکزی در گفت‌وگویی با تاکید بر اینکه این فاصله تا نرخ رشد ‌٨/۵‌درصدی اقتصادی ایران در طول سال جبران می‌‌شود، گفت: برآورد نرخ رشد اقتصادی کشور براساس استانداردهای جهانی صورت می‌‌‌گیرد و نرخ رشد هدف‌گذاری شده نشان‌دهنده موفقیت برنامه‌های اقتصادی دولت نهم است. شبکه خبری بی‌بی‌سی نیز به نقل از بانک مرکزی ایران گزارش داد: رشد اقتصادی کشور از ‌۱/۷‌درصد در سه ماه اول سال ‌١٣٨۴ به ۷/۴‌درصد در سه ماه اول سال‌جاری کاهش یافته است. اقتصاد ایران در سه ماه اول سال‌جاری در مقایسه با دوره مشابه آن در سال گذشته با آهنگ کندتری رشد کرده است. این گزارش نشان می‌‌دهد که صنعت نفت بدترین وضعیت را در بین بخش‌های مختلف اقتصاد ایران داشته که کارشناسان یکی از دلایل آن را کاهش شدید سرمایه‌گذاری خارجی می‌‌‌‌دانند. میانگین نرخ رشد اقتصادی ایران در سال گذشته در حالی به ۴/۵‌درصد رسیده بود که در سه ماه اول همان سال رشد اقتصادی کشور بیشتر از هفت‌درصد بود. در این گزارش تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت پایه سال ‌٧۶ از ۹۹هزار و ۸۸۱ میلیارد ریال در سه ماه اول سال گذشته به رقم ۱۰۴هزار و ۵۹۰‌میلیارد ریال در سه ماه اول امسال رسیده است که نشان‌دهنده رشد ۴/۷‌درصدی اقتصاد ایران است.

در ماه‌های آغازین سال ‌٨۵، بخش کشاورزی در ایران با رشدی ‌۶/۹‌درصدی بهترین وضعیت را داشته اما حتی همین بخش نیز در مقایسه با رشد دوره مشابه سال قبل افت کرده است. بعد از بخش کشاورزی، صنایع و معادن با ‌۶‌درصد و خدمات با ‌۵/۸‌ درصد رشد در رده‌های بعدی اقتصاد ایران قرار دارند.

این در حالی است که در سه ماه اول سال گذشته بخش‌های صنایع و معادن و خدمات به ترتیب از رشد ‌۶/۱۰درصدی و ۴/۶درصدی برخوردار بوده‌اند. بر مبنای گزارش بانک مرکزی ایران، بخش نفت با کاهش شدید رشد مواجه شده و با منفی ۳‌درصد بدترین وضعیت را در بین سایر بخش‌های اقتصادی داشته است. بخش نفت در سه ماه اول سال گذشته از رشدی ۸/۳‌ درصد برخوردار بوده اما آمار جدید نشان می‌‌دهد که این بخش با کاهش ۸/۶درصدی از ۸/۳ به منفی ‌٣‌درصد رسیده است. بنابر این گزارش، علت کاهش نرخ رشد بخش صنعت نفت ایران، کاهش نرخ رشد در استخراج نفت‌خام، صادرات نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی کشور بوده است. کاهش رشد استخراج نفت‌خام و صادرات فرآورده‌های نفتی تولید شده در داخل در نهایت منجر به کاهش ارزش افزوده بخش نفت شده است که به گزارش بانک مرکزی ایران نشاندهنده ادامه مشکلات موجود در زیر بخش‌های مختلف گروه نفت و گاز به ویژه از نظر سرمایه‌گذاری است. در یک سال گذشته به دلیل تنش‌های سیاسی ناشی از مناقشه هسته‌ای ایران، سرمایه‌گذاری به ویژه سرمایه‌گذاری در بخش نفت به شدت کاهش یافته، در حالی که صنعت نفت ایران برای توسعه به شدت به سرمایه خارجی نیاز دارد. بر اساس گزارش بانک مرکزی ایران، بخش ساختمان در این کشور نیز با آنکه رشدی ۵‌درصدی در سه ماه اول سال‌جاری داشته، اما این میزان رشد در مقایسه با دوره مشابه سال قبل نصف شده است.

در عین حال گزارش بانک مرکزی تاکید دارد که این رشد به واسطه رشد بالای پرداخت‌های عمرانی دولت است که موجب رونق عملکرد ساختمان بخش دولتی شده است.

در مقابل ارزش افزوده ساختمان در بخش‌خصوصی با رشد منفی هفت‌درصد مواجه بوده که نشاندهنده ادامه رکود این بخش در ایران است. صنعت ساختمان در ایران از حدود چهار سال پیش با رکود مواجه شده و اقدام‌های دولت این کشور تا کنون نتوانسته رونق را به این صنعت باز گرداند.

بانک مرکزی ایران علت کاهش نرخ رشد اقتصادی را به ضعف عملکرد بخش نفت و گاز و ساختمان مرتبط دانسته است.

اساسا در اقتصاد کشورها بخش عمده هزینه ناخالص ملی را مصرف و تشکیل سرمایه ناخالص تشکیل می‌‌دهد.