برچسب بیمه‌نامه شخص ثالث فقط به دارندگان بیمه‌نامه کامل تحویل می‌شود

لیلا اکبرپور- رییس کل بیمه مرکزی گفت: برای شناسایی خودروهایی که فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث هستند تمام شرکت‌های بیمه ملزم به تحویل برچسب برای نصب روی شیشه خودروها به همراه بیمه‌نامه شدند. دکتر کهزادی روز گذشته در یک نشست مطبوعاتی ضمن اشاره به ماده ۷ قانون بیمه اجرای شخص ثالث مصوب سال ۱۳۴۷ گفت: در این ماده به صراحت گفته شده ماموران راهنمایی و رانندگی و پلیس راه می‌توانند از حرکت وسایل نقلیه موتوری زمینی که فاقد قرارداد بیمه موضوع این قانون باشند جلوگیری کنند.

او خاطرنشان کرد: برای رفاه مردم و تشخیص خودروهای بدون بیمه‌نامه، با هماهنگی شرکت‌های بیمه و راهنمایی و رانندگی، برچسب‌های مذکور بر روی شیشه خودروهای دارای بیمه‌نامه نصب می‌شود. دکتر کهزادی همچنین در خصوص خودروهایی که قبل از اول مهر‌ماه بیمه‌نامه‌های خود را دریافت کرده‌اند گفت: بیمه‌گذاران می‌توانند تا پایان آذرماه به نمایندگی و شعب شرکت‌های بیمه که مجوز صدور بیمه‌نامه را دارند، مراجعه و با ارائه بیمه‌نامه شخص ثالث، برچسب را دریافت کنند.

***

رییس کل بیمه مرکزی بعد از اعلام مطالب فوق به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

یکی از خبرنگاران پرسید: بیمه‌نامه شخص ثالث هزینه زیادی را برای مردم در بر دارد، چرا تاکنون بحث قسطی شدن این بیمه‌نامه مطرح نشده است؟

رییس کل: توجه داشته باشید، حق بیمه بیمه‌نامه‌ها به طور کامل پرداخت نشود، تعهد شرکت‌های بیمه به مراجعه‌کنندگان تحقق پیدا نمی‌کند و این قرارداد دو طرفه بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار است، از سوی دیگر همین حالا کسر حق بیمه‌ شخص ثالث به صورت نقدی پرداخت می‌شود، با توجه به ضریب خسارت بالای ۱۰درصد این رشته شرکت‌های بیمه برای تعهدات خود با مشکل روبه‌رو هستند. بنابراین نمی‌توان در مورد یک رشته زیان‌ده‌ که بیشتر از حق بیمه تولیدی خسارت پرداخت می‌شود حق بیمه اقساطی تعیین کرد. شرکت‌های بیمه باید با سرمایه‌گذاری حق بیمه‌ها در واقع منابعی برای ایفای تعهدات خود داشته باشند.

آیت کریمی معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی نیز در این خصوص گفت: بیمه‌نامه شخص ثالث اجباری است و قابلیت فسخ قرارداد را ندارد و از آنجا که زمان انتقال خودرو بیمه‌نامه نیز منتقل می‌شود، چنانچه بیمه‌نامه قسطی صادر شده باشد، امکان این وجود دارد که صاحب اول خودرو اقساط حق بیمه را پرداخت نکرده باشد و خریدار جریمه دچار مشکل شود، بنابراین تا زمان دستیابی به راهکارهایی به منظور جلوگیری از مشکلات احتمالی امکان صدور بیمه‌نامه شخص ثالث به صورت قسطی وجود ندارد.

دنیای اقتصاد: آقای رییس کل، آیا عمده‌ترین دلیلی که از قسطی شدن حق بیمه شخص ثالث جلوگیری می‌کند، وجود کوپن‌های آن نیست؟ در زمان تصادف شخص مقصر کوپن بیمه‌نامه فوق را به خسارت‌دیده تحویل می‌دهد تا به شرکت بیمه مراجعه و خسارت خود را دریافت کند. چنانچه حق بیمه پرداخت نشده باشد بیمه‌گر حق دارد از پرداخت خسارت خودداری کند و یا مشروط بر کسر حق بیمه خسارت را پرداخت کند، آیا بیمه مرکزی برنامه‌ای برای حذف کوپن از بیمه‌نامه شخص ثالث دارد؟

رییس کل: طرح‌های مطالعاتی زیادی در خصوص بیمه‌نامه شخص ثالث در دست بررسی است، قطعا به این‌گونه موارد رسیدگی خواهد شد و در نهایت در راستای رفاه حال مشتریان بهترین تصمیمات اتخاذ خواهد شد.

دنیای اقتصاد: آقای رییس کل، یکی دیگر از محدودیت‌های بیمه‌نامه شخص ثالث، محدودیت سبق تعهدات است، همان‌طور که افرادی به خاطر نداشتن امکانات مالی توان خرید بیمه‌نامه کامل را ندارند و در نهایت بیمه‌نامه اجباری ۸میلیون تومانی خریداری می‌کنند، عده‌ای از توان مالی بالایی برخوردارند و اتفاقا مایلند پوشش بیشتری داشته باشند، آیا بیمه مرکزی برای برداشتن سقف تعهدات در بیمه‌نامه شخص ثالث برنامه‌ای دارد؟

رییس کل: بله، این طرح نیز در دست بررسی است. مدت زمان زیادی از ورود اینجانب در بیمه‌مرکزی نمی‌گذرد و زمان برای اجرای طرح‌های متفاوت کم بوده است، اما بیمه مرکزی طرح‌های مطالعاتی زیادی در این خصوص دارد و قطعا امکان خرید بیمه‌نامه شخص ثالث با تعهدات بیشتر مهیا خواهد شد.

خبرنگار دیگری پرسید: آقای رییس کل، آیا آماری از تقلبات بیمه‌ای در دست دارید؟

رییس کل: در حال‌حاضر، آماری از درصد تقلبات در دست نیست و آمار دقیقی از آن نداریم، اما این امکان وجود دارد که حدود ۱۰ تا ۲۰درصد در سال باشد که امید است با کاهش تقلبات حق‌بیمه‌ها نیز کاهش یابد.

یکی دیگر از خبرنگاران: آقای رییس کل، برای اجرای طرح توقیف خودرو‌های فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث، آیا با موتورسیکلت‌سواران هم در این طرح برخورد می‌شود؟

رییس کل: خیر، موتور‌سواران در این طرح قرار ندارند و نیازی به گرفتن برچسب نیست. درست است که موتورسواران هم جزو دارندگان وسائل نقلیه موتوری هستند و بیمه‌نامه شخص ثالث را باید خریداری کنند، اما امکان نصب برچسب بر روی موتورسیکلت وجود ندارد.

خبرنگار دیگری پرسید، طرح به روزرسانی اطلاعات بیمه شخص ثالث به کجا رسید؟

رییس کل: سیستم تبادل اطلاعات به صورت آن‌لاین تا ۲ هفته دیگر بین شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی راه‌اندازی می‌شود، این طرح به کمک معاون طرح و توسعه و انفورماتیک بیمه مرکزی در حال پیاده‌سازی است و با توجه به حجم بالای تبادلات کار بسیار مشکلی است. طبق برآورد معاونت طرح و توسعه روزانه بالغ بر ۶ تا ۷هزار مورد اطلاعات میان ۸ هزار نماینده، شعب و سرپرستی‌های شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی تبادل می‌شود که نیازمند سیستم جامعی است.

دنیای اقتصاد: آقای دکتر، از نظر قانونی منعی برای صدور بیمه‌نامه اجباری ۸ میلیون تومانی وجود ندارد، اما این پوشش کفایت خسارت را نمی‌دهد، آیا بیمه‌مرکزی برنامه‌ای برای عدم صدور بیمه نامه اجباری ۸ میلیون تومانی دارد؟

رییس‌کل: قطعا، در آینده نزدیک برای حفظ منافع شهروندان و نیز رانندگان، حداقل بیمه در حد بیمه دیه کامل اجباری خواهد شد تا در صورت وقوع حادثه رانندگان مقصر و یا حادثه‌دیده بتوانند از امکانات بیمه‌ها برای معالجه و جبران خسارت و پرداخت دیه افراد آسیب‌دیده در حوادث بهره‌مند شوند، البته تعداد خریداران پوشش اجباری ۸میلیونی به نسبت تعداد خریداران پوشش کامل اندک و حدود ۳درصد است و با اینکه داشتن پوشش اجباری مانع جریمه شدن است، برچسب فقط به دارندگان پوشش کامل داده می‌شود.

دنیای اقتصاد: آقای دکتر، ۳درصد از حق‌بیمه‌های شخص ثالث به حساب صندوق تامین خسارت بدنی واریز می‌شود و از آنجا که در طرح فوق به خریداران بیمه‌نامه شخص ثالث افزایش می‌یابد، بنابراین درآمد صندوق بالا می‌رود، آیا فکری برای افزایش تعهدات صندوق که در حال حاضر ۸میلیون تومان است کرده‌اید؟

رییس کل: بله، همان‌طور که اشاره کردید ۳درصد از حق‌بیمه‌های شخص ثالث به حساب صندوق تامین خسارت بدنی که وظیفه‌اش امدادرسانی به حادثه‌دیدگانی است که مقصر حادثه رانندگی یا از محل تصادف فرار کرده و یا فاقد بیمه‌‌نامه است و در صورت ضرورت، بیمه مرکزی برای افزایش تعهد صندوق اقدام می‌کند. اما توجه داشته باشید که درآمد فعلی صندوق توان افزایش تعهد را ندارد، چنانچه طرح اصلاح قانون بیمه شخص ثالث در مجلس تصویب شود، ۳درصد حق‌بیمه‌ها به ۵درصد افزایش می‌یابد که خود عاملی برای بیشترشدن درآمد صندوق است و در نهایت توجه داشته باشید، اگر با اجرای این برنامه همه وسایل نقلیه بیمه شخص ثالث داشته باشند، دیگر نیازی به استفاده از تعهدات صندوق نیست و میزان استفاده از آن را به حداقل می‌رساند.

دنیای اقتصاد: آیا برای اجرای طرح فوق، بیمه مرکزی تمام شرکت‌های بیمه را موظف به فروش بیمه‌نامه شخص ثالث می‌کند، یا باز هم خصوصی‌ها کنار می‌روند و پرتفوی‌شان بر روی دست دولتی‌ها می‌ماند؟

رییس کل: طبق قانون همه شرکت‌های بیمه موظف به عرضه بیمه شخص ثالث هستند و تفاوتی بین شرکت‌های دولتی و خصوصی نیست، بنابراین در صورتی که برای بیمه مرکزی ایران مشخص شود شرکت بیمه‌ای از عرضه این نوع بیمه خودداری می‌کند، به عنوان متخلف با آن برخورد خواهد کرد.

دنیای اقتصاد: آقای دکتر، در صورت شکسته‌شدن شیشه خودرو و یا تعویض آن، تکلیف برچسب مجدد چیست؟

رییس کل: بعید است با شکسته‌شدن شیشه، برچسب از بین برود، در عین حال اگر برچسب به نحوی آسیب‌دیده باشد که قابل استفاده مجدد نباشد، شرکت بیمه با ارائه برچسب آسیب‌دیده، برچسب نو تحویل بیمه‌گذار می‌دهد.

دنیای‌اقتصاد: از آنجا که زمان سررسید بیمه‌نامه‌ها متفاوت است، آیا برچسب فوق قابلیت سررسید مجدد را دارد؟

رییس کل: سال و ماه انقضای بیمه‌نامه روی آن مشخص است و هنگام صدور بیمه‌نامه جدید برچسب جدید تحویل بیمه‌گذار می‌شود تا به جای برچسب قبلی نصب شود.

رییس کل بیمه مرکزی در خاتمه از برگزاری کنفرانس‌های خبری دیگری در پایان مهرماه سال‌جاری خبر داد و گفت: بیمه‌مرکزی هر ۶ماه یک‌بار در نشستی مطبوعاتی عملکرد صنعت بیمه را تشریح خواهد کرد. او همچنین از بررسی موانع پیش روی بیمه‌های عمر در آینده خبر داد.

بیمه پارسیان و صدور بیمه‌نامه ۸میلیون‌تومانی

با توجه به گفته‌های رییس کل بیمه مرکزی ایران در نشست روز گذشته، برچسب بیمه‌نامه شخص‌ثالث به خودروهایی که دارای بیمه‌نامه اجباری ۸ میلیون تومانی هستند، تعلق نمی‌گیرد و به زودی صدور این بیمه‌نامه اجباری متوقف خواهد شد. از آنجا که بیمه پارسیان براساس قرارداد منعقده با شرکت ایران‌خودرو، روزانه برای صدها خودرو بیمه‌نامه اجباری ۸میلیون‌تومانی صادر می‌کند، نمی‌تواند برچسب طرح فوق را به بیمه‌گذاران خود بدهد. در حالی که طبق قانون بیمه‌گذار می‌تواند هر بیمه‌نامه‌ای را که از نظر قانونی مشکلی ندارد خریداری کند و در خصوص قرارداد پارسیان با ایران‌خودرو، بیمه‌گذار و خریدار شرکت خودروساز است و می‌خواهد بیمه‌نامه اجباری ۸میلیونی که از نظر قانون منعی ندارد خریداری کرده و پارسیان به عنوان بیمه‌گر نمی‌تواند از صدور آن طفره برود. در عین حال هر شرکت بیمه‌ای در مقابل درخواست و تعهد بیمه‌گذار مبنی بر اطلاع از سقف دیات، ناگزیر به صدور بیمه‌نامه اجباری هستند، بنابراین ندادن برچسب به بیمه‌گذاران ۸میلیون تومانی بر خلاف قانون است.

از آنجا که مدیر روابط‌عمومی بیمه پارسیان پیش از این از سفارش چاپ ۸۰۰هزار برچسب در مرحله اول اجرای طرح فوق خبر داده و اعلام کرده بود، بیمه پارسیان از اول مهرماه همراه صدور بیمه‌نامه‌ها برچسب نصب می‌کند، با این مدیر تماس گرفتیم و نظر او را با توجه به تصمیم بیمه مرکزی جویا شدیم. رشیدی از قول کریم‌‌خان‌زند مدیر عامل بیمه پارسیان گفت: براساس دستور‌العمل بیمه مرکزی عمل می‌کنیم.