دنیای اقتصاد - دیروز به طور رسمی مبلغ پیش پرداخت ثبت‌نام در طرح پیش فروش ۶ ماهه سکه اعلام شد. بر این اساس قیمت ثبت‌نامی هر قطعه سکه بهار آزادی یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و هر قطعه نیم سکه ۶۳۲ هزار تومان تعیین شد. به این ارقام ۶درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز در هنگام تحویل اضافه می شود. با اعلام این قیمت از سوی بانک مرکزی بازار واکنش متفاوتی از خود نشان داد . قیمت سکه که تا روز گذشته روند نزولی داشت مسیر صعود در پیش گرفت و قیمت‌ها در بازار آزاد افزایش یافت. واکنش قیمتی بازار به اعلام نرخ پیش فروش سکه

گروه بازار پول- اعلام نرخ پیش پرداخت ثبت‌نام سکه اثر متفاوتی بر بازار سکه و ارز گذاشت. بازار انتظار اعلام قیمت در این سطح را نداشت. از این رو قیمت‌ها به شدت اوج گرفتند.

واکنش دیروز بازار به قیمت اعلام شده پیش فروش سکه از سوی رییس کل بانک مرکزی به صورت افزایش ۴۰ هزار تومانی قیمت سکه و افزایش ۶۰ تومانی قیمت دلار در بازار آزاد بود. بهمنی دیروز در حاشیه همایش سیاست‌های پولی چالش‌های بانکداری و تولید مبلغ پیش پرداخت برای پیش فروش سکه را یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان اعلام کرد. این میزان البته بدون در نظر گرفته شدن مالیات بر ارزش افزوده محاسبه شده است. دریافت ۶درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز رقمی در حدود۷۵ هزار تومان بر این میزان بار می‌کند و قیمت آن را تا یک میلیون و ۳۲۵ هزار تومان بالا می‌برد. قیمت نیم سکه ۶۳۲ هزار تومان اعلام شده که با احتساب مالیات آن ۶۶۹ هزار تومان می‌رسد. واکنش‌های مردمی که به این قیمت در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها مطرح شده، نشان از بی‌رغبتی به این طرح دارد. بهمنی زمان تداوم این طرح را بسته به میزان استقبال مردم عنوان کرده است. وی در مورد قیمت سکه‌ها در طرح پیش فروش گفت: قیمت‌هایی که اعلام کردم ممکن است تا چند روز آینده با توجه به روند قیمت طلا تغییراتی نیز داشته باشد. قیمت‌ها با اجرای این طرح قطعی است و چنانچه قیمت سکه در بازار افزایش یابد، همه آن متعلق به فرد خریدار خواهد بود. رییس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا بانک مرکزی نرخ سکه‌ها در طرح پیش فروش را بالا در نظر نگرفته و این نرخ‌ها باعث افزایش قیمت سکه در بازار نخواهد شد؟ گفت: خیر، این نرخ‌ها قیمت سکه در بازار را بالا نمی‌برد و چنانچه قیمت سکه‌ها در بازار افزایش یابد، بانک مرکزی برای کاهش آن اقدام خواهد کرد. وی ادامه داد: اگر افرادی از خرید سکه منصرف شدند می‌توانند پول خود را دریافت کنند، البته فعلا سودی به این افراد تعلق نمی‌گیرد. او همچنین در حاشیه این همایش پیش‌بینی کرده است که ۴۰ تن طلا در این طرح فروخته خواهد شد.

واکنش بازار

نرخ سکه که در ساعات اولیه بازار یک میلیون و ۴۲۰ هزار تومان اعلام شده بود، تا ساعت ۱۵ به یک میلیون و ۴۶۰ هزار تومان افزایش یافت و با این قیمت بر تابلو سکه فروشان چهار راه استانبول ثبت شد. در میان این صنف پیش‌بینی جدیدی از افزایش قیمت سکه تا یک میلیون و ۵۰۰ هزارتومان تا یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان نیز وجود دارد. قیمت سکه تمام بهار در روزهای اخیر به زیر یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان نیز رسیده بود. دیروز قیمت نیم سکه تا ۷۳۰ هزار تومان و ربع سکه تا ۴۵۵ هزار تومان تا ساعت ۱۵ افزایش ثبت کرده بود. قیمت گرم طلای ۱۸ عیار نیز که تا ۱۳۷ هزار و ۳۰۰ تومان در روز یک شنبه افت کرده بود، دیروز با ۵۳۷۰ تومان افزایش تا ۱۴۲ هزار و ۶۷۰ تومان در ساعت ۱۶ بالا رفت. قیمت بالاتر از ۱۴۳ هزار تومان نیز برای آن به ثبت رسیده بود. دلار آمریکا نیز با ۴۰ تومان افزایش تا ۳۷۶۰ تومان در ساعت ۱۵:۳۰ رسید. قیمت سایر ارزها نیز از این اثر جدید بی‌نصیب نمانده و به تناسب افزایش ثبت کردند.

انتقادهای مطرح شده به قیمت پیش فروش

در میان انتقادهای مطرح شده برخی نیز ارزهای به رسمیت شناخته شده از سوی بانک مرکزی را دوباره مورد تذکر قرار دادند. اینکه اگر قیمت ارز ۱۲۲۶ تومانی و ارز تقریبا ۲۵۰۰ تومانی مرکز مبادلات به رسمیت شناخته می‌شوند، چرا در محاسبه قیمت اعلام شده، نرخ دلار با احتساب مالیات بر ارزش افزوده بیش از ۳۵۰۰ تومان محاسبه شده است. برخی نیز دوباره هدف اصلی بانک مرکزی را برای تجمیع نقدینگی و کنترل قیمت بازار مورد توجه قرار داده‌اند. این عده معتقدند که امکان استقبال از این طرح اندک است. البته اگر قیمت اعلام شده تعدیل شود، باید منتظر میزان استقبال از این طرح در روزهای آینده بود.

برخی همچنین براین عقیده اصرار دارند که بانک مرکزی باید ذخایر طلایی خود را به عنوان پشتوانه پول ملی حفظ کرده و به آن چوب حراج نزند. از این رو نتیجه گرفته‌اند که بانک مرکزی نیز در این راستا کار عقلانی انجام داده است و در زمانی که قیمت سکه حباب نداشت، نباید سخن از پیش فروش دوباره سکه را بر سر زبان‌ها می‌انداخت.

طلا در بازارهای جهانی

قیمت طلا دیروز در بازارهای جهانی به ۱۵۹۳ دلار رسید که نسبت به قیمت روزشنبه ۱۲ دلار افزایش داشت.

تعیین تکلیف تعهدات ارزی گذشته

دستورالعمل چگونگی ایفای «تعهدات ارزی گذشته»، بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار، طی بخشنامه شماره ۱۰۳۸/۶۰ مورخ ۰۳/۱۲/۱۳۹۱ توسط بانک مرکزی به بانک‌های عامل ابلاغ شد. در این بخشنامه، چگونگی ایفای تعهدات ارزی بانک‌ها در ۱۲ ماده و ۲ تبصره تبیین شده است. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران؛ بر اساس مفاد بخشنامه مزبور در مواردی که معادل ریالی کل مبلغ اعتبار یا برات اسنادی اعم از کالایی، کالایی- خدماتی یا خدماتی به صورت یکجا یا به دفعات از متقاضی دریافت شده باشد، فروش ارز به نرخ اعتبار یا برات اسنادی در زمان دریافت وجه ریالی، قطعی تلقی شده و بانک‌های عامل موظف هستند از محل منابع خود تعهدات مربوطه را انجام داده و اسناد و مدارک و وثایق مربوطه را بدون هیچ گونه قید و شرطی به متقاضی (اعم از اینکه کالا ترخیص شده یا نشده و صرف نظر از اولویت کالایی) تحویل کنند.

صمد کریمی، سخنگوی مرکز مبادلات ارزی در خصوص برخی دیگر از مفاد این بخشنامه اظهار کرد: چنانچه معادل ریالی بخشی از مبلغ اعتبار یا برات اسنادی (اعم از کالا یا کالا- خدمت) قبل از سوم مرداد ماه سال جاری از متقاضی دریافت و کالا ترخیص شده باشد، فروش ارز بابت بخش پرداخت شده به نرخ اعتبار یا برات اسنادی در زمان دریافت وجه ریالی قطعی تلقی شده و بانک‌های عامل موظفند از محل منابع خود تعهدات مزبور را انجام دهند. ضمن اینکه تامین ارز مابقی مبلغ اعتبار یا برات اسنادی به تدریج به نرخ اعتبار یا برات اسنادی توسط بانک مرکزی از منابع قابل دسترس تامین خواهد شد.

وی افزود: در مواردی که بخشی از مبلغ اعتبار و برات اسنادی واردات کالا یا کالا- خدمت از متقاضی دریافت و کالا یا کالا- خدمت ترخیص نشده باشد، ارز مورد نیاز گروه‌های کالایی اول (اساسی و ضروری) و دوم (دارویی - انسانی) به نرخ مرجع و مطابق با بخشنامه‌های قبلی مربوط به تعهدات ارزی، گروه‌های کالایی سوم تا نهم به نرخ مبادله‌ای تامین خواهد شد. تامین ارز گروه کالایی دهم صرفا از محل ارز متقاضی خواهد بود.

کریمی همچنین در خصوص حواله‌های ارزی (مصوب در این بخشنامه) گفت: چنانچه بابت کل یا بخشی از مبلغ حواله، معادل ریالی آن از متقاضی دریافت شده باشد، فروش ارز قطعی تلقی شده و بانک عامل موظف است تعهدات خود را به نرخ روز دریافت وجه ریالی انجام دهند. در خصوص مابقی مبلغ حواله که معادل ریالی آن دریافت نشده است، انجام درخواست در چارچوب مقررات و با رعایت اولویت فعلی کالا امکان‌پذیر می‌باشد.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی تصریح کرد: براساس مفاد این بخشنامه، فروش ارز جهت باز پرداخت تسهیلات اعطایی به تسهیلات‌گیرندگان از محل فاینانس غیر‌خود‌گردان بانک توسعه و تجارت (اکو)، بانک جهانی، بانک توسعه اسلامی و منابع بانک‌ها به نرخ مبادله‌ای از طریق مرکز مبادلات ارزی کشور خواهد بود.

وی در خاتمه تاکید کرد: پرداخت اقساط تسهیلات ارزی اعطایی از محل حساب ذخیره ارزی به نرخ مبادله‌ای است. ضمن اینکه اخذ مابه‌التفاوت ریالی از تسهیلات‌گیرندگان بابت اقساط پرداخت شده قبلی ممنوع است.