دنیای اقتصاد: روز یکشنبه، ارزهای شاخص در بازار داخلی نوسان چندانی را تجربه نکردند، ولی به‌دلیل حباب قیمت پوند توجه معامله‌گران به ارز اروپایی بیشتر بود. در دومین روز هفته، دلار با کاهش جزئی ۲ تومانی به قیمت ۳ هزار و ۵۵۸ تومان رسید. همزمان پوند در برابر کاهش قیمت مقاومت کرد و روی قیمت بسته شده روز شنبه یعنی ۴ هزار و ۶۹۰ تومان باقی ماند. این در حالی بود که فعالان ارزی انتظار داشتند، ارز اروپایی افت بیشتری را تجربه کند. فعالان اعتقاد داشتند، ارزش پوند در بازار داخلی نسبت به بازارهای جهانی بالاتر است، در نتیجه منتظر بودند که قیمت آن در دومین روز هفته افت بیشتری کند، ولی این اتفاق رخ نداد.

به اعتقاد شماری از حاضران در بازار، برخی معامله‌گران انتظار دارند که روز دوشنبه ارزش پوند در بازارهای جهانی تقویت شود، در نتیجه روز یکشنبه سعی کردند در برابر افت قیمت مقاومت کنند. به اعتقاد آنها، امروز پوند در بازارهای جهانی واکنش شدیدی به تقویت شاخص دلار نشان می‌دهد؛ بنابراین امکان دارد با کاهش هیجان‌ها، روز دوشنبه پوند بخشی از ارزش از دست رفته خود را به دست آورد.روز گذشته، برخلاف کاهش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی با هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و ۱۱۳ هزار تومان رسید. به گفته فعالان، افزایش تقاضای فیزیکی در آستانه عید غدیر مهم‌ترین عاملی بود که فلز گرانبهای داخلی را از فاز کاهشی خارج کرد. سکه طلا در اولین روز هفته تحت‌تاثیر افت بهای اونس ۶ هزار تومان (معادل ۵ دهم درصد) از ارزش خود را از دست داده بود.

افت نامتناسب پوند

در اولین روز هفته، پوند در بازار داخلی ۵۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۴ هزار و ۶۹۰ تومان رسید. در نتیجه، روز شنبه ارز اروپایی حدود یک درصد از ارزش خود را از دست داد. افت بهای پوند ناشی از تضعیف ارزش این ارز در بازارهای جهانی بود که در انتهای هفته گذشته حدود ۸/ ۱ درصد از ارزش خود را از دست داده بود. اثر تضعیف پوند با تاخیر روز شنبه به بازار داخلی رسید، ولی کاملا تخلیه نشد. در حالی که برخی فعالان انتظار داشتند، ارز اروپایی روز یکشنبه افت بیشتری را تجربه کند و اثر افت جهانی آن تخلیه شود، معامله‌گران ارزی در برابر کاهش قیمت مقاومت کردند. به گفته فعالان، این دسته امیدوار بودند که روز دوشنبه ارزش جهانی پوند تقویت شود و در صورتی که این اتفاق رخ ندهد، ارز خود را به بازار عرضه کنند.

این در حالی است که برخی دیگر از فعالان اعتقاد دارند که ممکن است در ابتدای روز دوشنبه از کشورهای همسایه پوند توسط برخی معامله‌گران وارد بازار داخلی شود. به گفته آنها، بالا بودن ارزش ارز اروپایی در بازار داخلی نسبت به کشورهای همسایه موجب می‌شود معامله‌گران ارزی وسوسه شوند که از این تفاوت قیمتی کسب سود کنند. عاملی که می‌تواند بهای پوند در بازار داخلی را تحت فشار قرار دهد.روز یکشنبه، قیمت دلار نیز مانند پوند نوسان چندانی را تجربه نکرد و چنانکه اشاره شد با کاهش جزئی ۲ تومانی به قیمت ۳ هزار و ۵۵۸ تومان رسید.

به گفته فعالان، روز یکشنبه تقاضای چندانی در بازار وجود نداشت. به نظر می‌رسد پس از تقاضای مسافرتی که در روز شنبه وارد بازار شد، دیگر از این مسیر تقاضایی در روزهای آینده وجود نداشته باشد. همزمان در دومین روز هفته عرضه بازارساز متناسب بود تا دلالان ارزی نیز نتوانند با تحرکات خود قیمت را دستکاری کنند. در این وضعیت، برخی معامله‌گران امیدوارند که از ابتدای هفته آینده موج جدید تقاضای تجاری وارد بازار شود. این در حالی است که تعداد زیادی از معامله‌گران چنین حسی ندارند.

مقاومت معامله‌گران پوند