رکورد مکرر کالاهای جهانی

گروه بازار پول: هفته جدید بازارهای جهانی هم تحت‌تاثیر موضع‌گیری‌های اخیر مقامات فدرال رزرو آمریکا شروع شد. آخر هفته گذشته، جنت یلن، رئیس بانک مرکزی آمریکا از تقویت احتمال افزایش نرخ‌های بهره گفت و معاون او حتی ماه سپتامبر را زمان مناسبی برای انقباض بیشتر پولی دانست. دلار که هفته گذشته پیش و پس از موضع‌گیری‌های روز جمعه تقویت شده بود، صبح روز گذشته نیز با ادامه همان روند به اوج ۳ هفته‌ای رفت و طلا که هفته گذشته پیش و پس از برگزاری نشست «جکسون هول» ۲۰۱۶ تضعیف شده بود، صبح دوشنبه به کف ۵ هفته‌ای رفت.

بازارهای سهام نیز در نخستین ساعات کاری هفته تازه همان روند ضعف هفته گذشته را تکرار کردند. اونس در حالی هفته جدید را هم تحت‌تاثیر موضع‌گیری سیاست‌گذاران حاضر در جکسون هول آمریکا آغاز کرد که انتظار می‌رود با نزدیک شدن به روز جمعه، بازارها دوباره گرفتار حالت انتظاری شوند. روز جمعه داده بسیار مهمی از بزرگ‌ترین اقتصاد جهان؛ یعنی گزارش اشتغالزایی اقتصاد آمریکا در ماه آگوست منتشر خواهد شد. داده‌های خوب این گزارش می‌تواند دلار را بیش از پیش تقویت و طلا را بیش از پیش تضعیف کند. با این همه اگر این گزارش داده‌های بدی داشته باشد، می‌تواند اثرگذاری موضع‌گیری‌های اخیر مقام‌های بانک مرکزی آمریکا را تعدیل یا خنثی کند.

تکرار بازارها

شاخص دلار که هفته گذشته روی عدد ۵۶/ ۹۵ واحد ایستاده بود، صبح دوشنبه به سوی عدد ۹۶ واحد حرکت کرد. اونس طلا نیز که هفته گذشته با ۵/ ۱ درصد سقوط به بهای ۱۳۲۰ دلار رسیده بود، صبح دوشنبه از این مرز پایین آمد، البته با ثبت کمترین قیمت‌ها در بیش از یک ماه گذشته، خریدها و در نتیجه قیمت افزایش می‌یافت. بهایی که تا ساعت ۷ عصر دوشنبه برای اونس ثبت شد، ۱۳۲۱ دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی نخستین روز کاری هفته ثبت شده باشد، هفته‌ای که دو روز آخر آن در ماه سپتامبر قرار خواهد داشت.

روند صبح دوشنبه همسو با برآیند نظر کارشناسان حرفه‌ای است که انتظار ادامه تحت فشار بودن طلا را دارند. در آخرین نظرسنجی پایگاه اینترنتی کیتکو از تحلیلگران، ۱۳ نفر شرکت کرده‌اند که از این میان ۶ نفر معادل ۴۶ درصد پاسخ‌دهندگان، کاهش و ۵نفر معادل ۳۹ درصد، افزایش قیمت‌ها را در هفته کاری جدید پیش‌بینی کرده‌اند. ۲ کارشناس معادل ۱۵ درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. البته در نظرسنجی از مخاطبان که بازتاب‌دهنده نظر سرمایه‌گذاران خرد است، ۱۰۶۰ نفر شرکت کرده‌اند که از این میان ۶۰۶ نفر معادل ۵۷ درصد، افزایش و ۲۹۶ نفر معادل ۲۸ درصد، کاهش قیمت‌ها را در کوتاه‌مدت پیش‌بینی کرده‌اند. ۱۵۸ نفر معادل ۱۵ درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

تحلیل موسسات جهانی

به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «بولیون دسک»، موسسه سرمایه‌گذاری «ام‌کی‌اس سوئیس» می‌گوید: «اظهارات مقام‌های ارشد فدرال رزرو آمریکا احتمالا موجب خواهد شد قیمت طلا در روزهای آینده نیز تحت‌فشار بیشتری قرار بگیرد. اکنون احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست سپتامبر بیشتر شده و این احتمال نیز وجود دارد که در نشست دسامبر نیز نرخ بهره افزایش یابد.»

جنت یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا در نشست اقتصادی جکسون هول تاکید کرد که طی ماه‌های اخیر زمینه لازم برای افزایش نرخ بهره آمریکا فراهم شده است. کمیته بازار آزاد فدرال رزرو پیش‌بینی کرده است که رشد اقتصادی آمریکا امسال به حالت متعادلی خواهد رسید و بازار اشتغال نیز شرایط بهتری خواهد داشت و طی ماه‌های آینده نرخ تورم به ۲ درصد خواهد رسید. دنیس لاکهارت رئیس فدرال رزرو آتلانتا نیز تاکید کرده است که احتمال افزایش دوباره نرخ بهره تا پایان امسال وجود دارد. در این شرایط است که تازه‌ترین نظرسنجی موسسه «سی‌ام‌ئی» نشان می‌دهد که احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست سپتامبر به ۳۳ درصد رسیده است. این رقم در نظرسنجی قبلی به ۲۱ درصد رسیده بود. تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه مدت ۱۳۱۲ تا ۱۳۱۰ دلار خواهد بود و اگر این سطح شکسته شود قیمت این فلز زرد تا سطح ۱۳۰۰ دلاری کاهش خواهد یافت. شکسته شدن این سطوح حمایتی در صورت انتشار داده‌های خوب از بازار کار آمریکا دور از ذهن نیست، گرچه نباید فراموش کرد که بسیاری از بانک‌های مرکزی عمده در جهان در حال اجرا یا تشدید سیاست‌های انبساطی هستند. داده‌های روز جمعه از آن جهت اهمیت دارند که به شدت بر سیاستگذاری فدرال رزرو تاثیرگذار خواهند بود. وضعیت بازار کار یکی از مهم‌ترین شاخص‌های تعیین مسیر سیاست پولی است. ادامه بهبود وضعیت بازار کار آمریکا می‌تواند کمیته بازار آزاد فدرال رزرو را به انقباض بیشتر پولی قانع کند.

از آنجا که مقام‌های فدرال رزرو بر داده محور بودن سیاستگذاری‌های آینده تاکید کرده‌اند، تصمیم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره در نشست سپتامبر وابستگی زیادی به آمارهای مهم اقتصادی آمریکا از جمله گزارش روز جمعه خواهد داشت. تازه‌ترین تحلیل «اینوستینگ» هم نشان می‌دهد قیمت جهانی طلا در روزهای آینده بیشتر تحت‌تاثیر نوسانات ارزش دلار و آمارهای مهم اقتصادی آمریکا به خصوص وضعیت اشتغال در ماه آگوست قرار خواهد داشت. نظرسنجی اینوستینگ نشان می‌دهد که ۳۳ درصد سرمایه گذاران بین‌المللی بر این باورند که فدرال رزرو در نشست سپتامبر نرخ بهره را افزایش می‌دهد. این رقم برای نشست دسامبر نیز به ۶۰ درصد افزایش یافته است.