گروه بازار پول:‌ «انتظار» مهم‌ترین عامل بازارهای جهانی در صبح روز جمعه بود و «موضع‌گیری یلن» مهم‌ترین روندساز بازارها در عصر آخرین روز کاری از آخرین هفته کامل آگوست. نشست سیاستگذاران مالی و اقتصادی آمریکا و جهان در «جکسون هول» ایالات‌متحده روز پنج‌شنبه شروع شد و روز جمعه با سخنرانی رئیس فدرال رزرو به اوج خود رسید. این انتظار چنان بود که حجم معاملات تمام بازارها در نیمه دوم هفته آخر آگوست به‌دلیل صبر معامله‌گران برای ارسال سیگنال‌های تازه سیاستی کاهش یافته بود. ابتدای هفته گذشته، تصور عمده معامله‌گران این بود که رئیس مهم‌ترین نهاد سیاستگذار پولی جهان، در سخنرانی خود در «جکسون هول» به مناسب بودن شرایط برای تشدید انقباض پولی اشاره خواهد کرد.

این تصور باعث رشد شاخص دلار و فشار بر فلز زرد شد. با این همه، ارزش دلار روزهای پنج‌شنبه و صبح جمعه در آستانه سخنرانی رئیس بانک مرکزی آمریکا تعدیل شد تا روند طلا نیز تحت‌تاثیر قرار بگیرد. پیش از سخنرانی یلن، اعلام بازبینی رشد فصل دوم آمریکا به ۱/ ۱درصد باعث جهش بهای طلا شد. در نهایت یلن ساعت ۱۸:۳۰ روز گذشته به وقت تهران پشت تریبون سمپوزیوم ۲۰۱۶ جکسون هول رفت تا مهم‌ترین موضع‌گیری آگوست را داشته باشد. یلن در سخرانی خود گفت که به‌دلیل بهبود وضعیت بازار کار و انتظارات درباره متوسط رشد اقتصادی، احتمال افزایش نرخ‌های بهره ایالات‌متحده افزایش یافته است. یلن به زمان مناسب افزایش نرخ بهره وجوه فدرال اشاره‌ای نکرد، اما تفسیری که بیشتر رسانه‌ها از گفته‌های او داشتند این بود که کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در سال جاری میلادی دست به تشدید انقباض پولی خواهد زد. یلن روز جمعه گفت:‌ «اقتصاد ایالات‌متحده در حال نزدیک شدن به اهداف مقرر خود در اشتغالزایی حداکثری و ثبات قیمت‌ها است.» پس از انتشار این خبر، شاخص دلار با جهش و بهای طلا با سقوط مواجه شد. البته هضم «تدریجی» بودن افزایش نرخ‌های بهره که مورد اشاره رئیس بانک مرکزی آمریکا بود ظرف چند دقیقه روند بازارها را معکوس کرد.

اونس طلا که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه روی قیمت‌های ۱۳۳۶ و ۱۳۳۷ دلار ایستاده بود، روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه قیمت‌های ۱۳۲۴ و ۱۳۲۲ دلار را تجربه کرد تا روز جمعه هم با قیمت ۱۳۲۴ دلار آغاز شود. اونس تا ساعت ۱۸:۳۰ روز جمعه به قیمت ۱۳۳۰‌ دلار رسید و بعد با رسیدن خبر موضع‌گیری رئیس فدرال رزرو رو به نوسان شدید گذاشت. قیمتی که تا ساعت ۷ عصر برای اونس ثبت شد، ۱۳۴۰ دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی آگوست رقم خورده باشد.

چهارشنبه نحس

اونس طلا روز چهارشنبه ۱۳ دلار سقوط کرد، سقوطی که تحت‌تاثیر فروش فنی و عوامل کاهشی خارجی بود و اونس را به کف یک ماهه برد. در سومین روز کاری هفته، همزمان با رشد شاخص دلار، بهای نفت خام هم افت کرد تا هر دو عامل خارجی مهم در بازار فلزهای گرانبها به ضرر فلز زرد کار کرده باشند. روز چهارشنبه، بهای آتی اونس برای تحویل در ماه دسامبر نیز به زیر متوسط ۵۰ روزه رفت.

بازارهای سهام جهان در این روز وضعیت یکپارچه‌ای نداشتند، گرچه رشد بازارهای سهام آمریکا هم به ضرر طلا تمام شد. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز چهارشنبه خود نوشت: «بازارهای جهانی چشم انتظار سمپوزیوم سالانه فدرال رزرو در جکسون هول ایالت ویومینگ هستند. در حالی که امید این است که جنت یلن، نور تازه‌ای بر زمان‌بندی افزایش احتمالی نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا بتاباند، بسیاری معتقدند که حرف‌های او چشم‌انداز تازه‌ای را شکل نخواهد داد.»

انتظار پنج‌شنبه

حالت انتظاری روز پنج‌شنبه تشدید شد تا بازارها نوسان‌های کمتری را تجربه کنند. افت ۲ دلاری چهارمین روز کاری هفته اونس را نزدیک کف یک ماهه نگه داشت. فروش فنی در این روز نیز ادامه داشت، اما عصبی بودن بازار در انتظار سخنرانی یلن مشهودتر بود. روز پنج‌شنبه شاخص دلار شاهد تعدیل روند خود بود تا افت ارزش پول آمریکا به طلا کمک کند. حتی بهای نفت خام نیز در این روز با رشد خود به کمک فلز زرد آمد، اما سطح حمایتی طلا در کف یک ماهه، کمکی فنی برای معامله‌گران فراهم کرد تا از ادامه افت طلا جلوگیری شود. دیگر علت کم بودن دامنه افت طلا، تشدید انتظار برای سخنرانی عصر جمعه(صبح جمعه به وقت آمریکا) جنت یلن بود. نباید فراموش کرد که با آنکه بازارها به شدت چشم به راه اخبار تازه بودند، معامله‌گران «روزهای سگی» نیمه دوم تابستان را تجربه می‌کنند، روزهایی که در آن تعطیلات کشورهای نیم‌کره غربی، حجم معاملات را به شدت کاهش می‌دهد.

جمعه خبرساز

اونس طلا روز جمعه را هم با قیمتی نزدیک به کف یک ماهه آغاز کرد، گرچه ادامه افت اندک دلار، کمکی جزئی را برای آن فراهم آورد. اما صبح جمعه افت بهای نفت خام به ضرر طلا عمل کرد. همزمان بازارهای سهام جهان به کف دو هفته‌ای رفتند تا تقاضای طلا به‌عنوان سرمایه امن کاهش یابد. ولی با وجود اثرگذاری تمام این عوامل، همه معامله‌گران در تمام بازارها منتظر سخنرانی رئیس فدرال رزرو بودند. یلن در حالی در سمپوزیوم ۲۰۱۶ جکسون هول سخنرانی کرد که نشست ماه سپتامبر کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در کانون توجه حاضران و ناظران بازارها است. رئیس فدرال رزرو روز گذشته گفت: «در پرتو تداوم عملکرد خوب بازار کار و چشم‌انداز فعالیت اقتصادی و تورم، من معتقدم که احتمال افزایش نرخ بهره وجوه فدرال اخیرا افزایش یافته است.» او البته افزود که فدرال رزرو هر افزایش نرخی را به‌صورت تدریجی پی خواهد گرفت. اونس که تا زمان آغاز سخنرانی او به قیمت ۱۳۳۰ دلار رسیده بود، با پخش سخنان یلن رو به سقوط گذاشت اما تا ساعت ۷ عصر جمعه به بهای ۱۳۴۰ دلار رسید. برای آگاهی از قیمت نهایی اونس در آخرین هفته کامل آگوست و بررسی بیشتر نحوه اثرپذیری بازارها از سخنان تازه یلن، گزارش بعدی «دنیای اقتصاد» را در همین صفحه بخوانید.