گروه بنگاه‌ها: نشست مشترک روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و سرپرستی استانی شعب بانک صنعت و معدن با موضوع حمایت از صنایع کوچک، اولویت اقتصاد مقاومتی، به میزبانی این بانک برگزار شد.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بانک صنعت و معدن در این نشست محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نقش بانک‌ها در راه‌اندازی واحد‌های تولیدی ناکارآمد و ایجاد خوش‌بینی واقعی اقتصادی در کشورمان گفت: خوشبختانه عملکرد بانک صنعت و معدن مورد رضایت بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی است.وی گفت: کشور ما در چهار ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲۱ درصد افزایش صادرات داشته واگر افزایش صادرات تحقق پیداکند بخش صنعت نیز به دنبال آن فعال خواهد شد.

نعمت‌زاده سهم بانک صنعت و معدن را در پرداخت تسهیلات در ماه‌های نخست امسال نسبت به بانک‌های دیگر قابل‌ملاحظه دانست و عملکرد بانک را قابل‌تقدیر و الگویی برای دیگر بانک‌های کشور توصیف کرد.وی با اشاره به طرح رونق تولید که از سوی دولت و برای حل مشکل طرح‌های اقتصادی نیمه تمام، با میزان پیشرفت بالای ۶۰ درصد که باید تا پایان شهریورماه سال جاری تسهیلات لازم را دریافت کنند به اجرا درخواهد آمد تصریح کرد: پس از پایان شهریورماه و تمام شدن پرداخت‌ها باید بررسی‌های دقیق برای اطمینان از موفقیت طرح‌ها و تحقق تولید انجام گرفته و از سوی دیگر در مورد تحریک تقاضا نیز اقدام لازم صورت گیرد.

در ادامه این نشست رضا رحمانی قائم مقام وزیر صنعت و معدن در امور تولید گفت: طرح رونق تولید برای جبران مشکلات دوران تحریم پیشنهاد شده و حاصل کار کارشناسی است، در صورت موفقیت برکات این طرح در جهت رفع مشکل بیکاری و رفع موانع تولید نصیب مردم کشور ما خواهد شد.

رحمانی تاکید کرد: تنها راه حل مشکلات اقتصادی کشورما، حمایت از تولید ملی است و ما باید با اعتقاد راسخ به این اصل حرکت کنیم و قدر هرکس که در این مسیر گام بر می‌دارد را بدانیم.وی گفت: تنها آن گروه از صنایع تولیدی مشمول طرح رونق تولید می‌شوند که از واحدهای کوچک و متوسط باشند، مشکل نقدینگی داشته باشند و فعال‌سازی آنها موجب افزایش صادرات و اشتغال در کشور شود.

رحمانی در ادامه بیان کرد: طرح رونق تولید توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت طراحی شده و وزارت یاد شده خود مجری آن است و از همه وزارتخانه‌ها و بانک‌ها خواسته شده تا در این مورد همکاری کنند.قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: این نشست باید تبدیل به یک نقطه عطف شود، ما باید در آینده به استان‌ها برویم و آثار آن را ببینیم.

وی با تاکید بر اینکه در مراحل اجرای طرح رونق تولید نباید مشکل دیگری از واحد‌های تولیدی مطرح شود، افزود: انتظار ما از بانک صنعت و معدن طبیعی است، تا آنجا که اگر یک صنعتگر با بانک خود مشکل دارد باید به نزد بانک صنعت و معدن برود و بخواهد تا مشکل ایجاد شده را با زبان خاص بانکی با بانک او مطرح سازد.

علی اشرف افخمی، مدیرعامل بانک صنعت و معدن نیز در نشست مشترک روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و سرپرستان استانی شعب بانک صنعت و معدن فعالیت در زمینه تحقق طرح رونق تولید را یک کار گروهی توصیف کرد و افزود: این طرح بسیار ارزشمند و بزرگ است و ما باید به‌رغم همه چالش‌ها با آن روبه‌رو شویم و با نگاهی واقع بینانه به اهداف آن دست پیدا کنیم.

وی در تشریح موفقیت‌های بانک صنعت و معدن در زمینه تامین مالی طرح‌های صنعتی گفت: این بانک تنها در ۴ ماه نخست امسال به ۴۶۶ واحد صنعتی مبلغی بیش از ۵۶۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است.

افخمی با تکیه بر اینکه موفقیت‌های بانک صنعت و معدن در سایه همکاری روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت با همکاران ما در استان‌ها به دست آمده است، تصریح کرد: ما می‌خواهیم به واحدهایی تسهیلات بدهیم که بازار و صادرات داشته باشند.

وی بیان کرد: بانک صنعت و معدن در سال ۸۶ سرمایه‌ای بالغ بر ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در اختیار داشته که معادل ۲ میلیارد دلار در آن زمان بوده است، میزان ریالی این سرمایه در این مدت ثابت مانده است با این تفاوت که با افزایش بهای دلار به ۷۰۰میلیون دلار کاهش یافته است.

افخمی بیان کرد: علاوه بر این، اگر شرکت‌های بزرگ تولید فولاد، خود روسازی‌ها و... تنها ۲۰ درصد از تعاملات بانکی خود را از طریق بانک صنعت و معدن انجام دهند رسوب پول ایجاد شده موجب افزایش قدرت این بانک در تسهیلات‌دهی و درنتیجه بازگشت آن برای تامین مالی طرح‌های صنعتی در استان‌های مختلف کشور خواهد شد.

ابویی مهریزی معاون طرح و برنامه وزارت صنعت،معدن و تجارت در نشست مشترک روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و سرپرستان شعب بانک صنعت ومعدن گفت: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در قالب ۱۲ برنامه عملیات اجرایی آغازشده که نتیجه آن روشن شدن امکان پذیری برنامه‌هایی از این دست و توان مجریان آن است.

وی افزود: آثار و دستاوردهای اجرای طرح رونق تولید باید با واقع گرایی و دقت زیاد ثبت و ارائه شود تا نتیجه مطلوب حاصل شده و از ایجاد انتظارات و توقعات دور از دسترس جلوگیری کند.

وی در ادامه به تشریح عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در ماه‌های اخیر پرداخت و از افزایش تعداد پروانه‌های بهره‌برداری در چهار ماه نخست امسال در مقایسه با برنامه‌های پیش‌بینی شده خبرداد. در ادامه این نشست روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و سرپرستان شعب بانک صنعت ومعدن با تشکیل کارگروه‌هایی به بحث و تبادل نظر درمورد شیوه و موانع موجود در مسیر تحقق طرح رونق تولید پرداختند.

طرح رونق تولید توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و برای کمک به واحدهای صنعتی ناکارآمد، با پیشرفت بالای ۶۰ درصد که تعداد آنها در مرحله اول به ۱۰ هزار واحد می‌رسد تدوین شده است و مقرر شده است که تا پایان شهریورماه امسال پرداخت‌های لازم به این واحد‌ها صورت گیرد.