گروه بازار پول: روز یکشنبه، دلار تحت تاثیر افت نرخ حواله درهم در دبی کاهش قیمت را تجربه کرد و به میانه کانال ۳ هزار و ۴۰۰ تومان نزدیک‌تر شد. در دومین روز هفته، شاخص ارزی ۲ تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۳ هزار و ۴۵۵ تومان رسید. به اعتقاد فعالان، روز گذشته حواله درهم تا بهای ۹۴۲ تومان پایین رفت تا قیمت دلار داخلی همسو با آن افت کند. به گفته فعالان، زمانی که قیمت دلار به ۳ هزار و ۴۵۵ تومان رسید، برخی معامله‌گران انتظار داشتند که جهت قیمت معکوس شود، ولی اعلام نرخ پایین‌تر از ۹۴۳ تومان برای درهم در دبی موجب شد که این انتظارات افزایشی محقق نشود.

همسو با افت دلار، روز یک شنبه، سکه تمام بهار آزادی هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و ۴۲ هزار تومان رسید. در سی امین روز خردادماه، فضای بازار سکه بیشتر حالت احتیاطی داشت و کمتر کسی تمایل به فروش یا خرید سکه نشان می‌داد. به گفته حاضران در بازار، روز یک‌شنبه، معامله‌گران ترجیح دادند منتظر آشکار شدن روند بهای اونس در روز دوشنبه باشند.

اتمسفر بازار

روز گذشته، معامله‌گران بازار ارز تحرکات چندانی نداشتند تا دلار مانند روز شنبه نوسان خاصی را تجربه نکند. در دومین روز هفته، شاخص ارزی معاملات خود را با قیمت ۳ هزار و ۴۵۶ تومان آغاز کرد که یک تومان پایین‌تر از روز شنبه بود. در ادامه روز دلار تا قیمت ۳هزار و ۴۵۳ تومان پایین آمد، ولی با رسیدن به این نقطه مقاومت بازار بالا رفت. قیمتی که تا ساعت ۳ بعدازظهر برای دلار ثبت شد، ۳هزار و ۴۵۵ تومان بود که ۲ تومان پایین‌تر از روز شنبه بود.

به گفته فعالان، در روزهای گذشته بازار به نوسانات محدود عادت کرده است و معامله‌گران سعی می‌کنند که با خرید و فروش ارز در فاصله‌های قیمتی کوتاه کسب سود کنند. به عنوان مثال، روز یک شنبه برخی معامله‌گران با قیمت ۳ هزار و ۴۵۶ تومان اقدام به فروش ارز و در قیمت ۳ هزار و ۴۵۳ تومان اقدام به خرید ارز فروخته شده کردند.

کاهش دامنه نوسانات در شرایطی صورت گرفته که نسبت به آینده دلار در بازار انتظارات متفاوتی وجود دارد. برخی معامله‌گران اعتقاد دارند در ماه رمضان تقاضا به صورت سنتی پایین می‌آید، با این حال قیمت در بازار چندان پایین نیامده است. این موضوع موجب می‌شود که این دسته باور داشته باشند که دلار بیشتر از کاهش قیمت، ظرفیت رشد قیمت را دارد. برخی از آنها انتظار دارند که قیمت پیش از عید فطر در مسیر افزایشی قرار بگیرد، حال آنکه شماری دیگر باور دارند که بازار پس از ماه رمضان در مسیر افزایشی قرار خواهد گرفت. با این حال، رویکرد‌های کاهشی و افزایشی همیشه در دورانی که دلار کم نوسان بوده، در بازار وجود داشته است. در چنین شرایطی هر کدام از دیدگاه‌ها سعی کرده‌اند جهت روند آینده دلار را مطابق با انتظارات خود پیش‌بینی کنند و عوامل مخالف خود را دست کم یا نادیده بگیرند، عاملی که بعضا موجب ضرر هنگفت یک دسته شده است.

در حالی که برخی از معامله‌گران بازار در انتظار افزایش قیمت پس از ماه رمضان هستند، گروه دیگری اعتقاد دارند که دلار کشش رشد قیمت را ندارد. به گفته این دسته، هر چقدر از زمان اجرایی شدن برجام دورتر شویم، گشایش‌های بانکی و روابط بین المللی بهبود پیدا می‌کند و همین موضوع مانع از افزایش قیمت خواهد شد.

از سوی دیگر، گروه سومی نیز در بازار وجود دارند که معتقدند افزایش یا کاهش دلار در روزهای آینده با نوسانات سنگین همراه نخواهد بود و بازار به نوسانات محدود عادت کرده است. نوسانات محدود بازار در خرداد‌ماه موجب شد که برخی معامله‌گران ترجیح دهند از بازار ارز خارج شوند یا دامنه معاملات خود را کم کنند. نوسانات کم نرخ حواله درهم، بالا نبودن ارزش ارز در مناطق همسایه، پایین آمدن تقاضا در بازار داخلی و عرضه متناسب دلار از جمله عواملی بوده‌اند که به کاهش نوسانات بازار کمک کرده‌اند. روز یکشنبه نیز قیمت دلار تحت‌تاثیر نرخ حواله درهم قرار داشت. در دومین روز هفته، نرخ حواله درهم تا ۹۴۲ تومان پایین رفت. این در حالی بود که به گفته فعالان، نرخ حواله درهم مدت زیادی از کف ۹۴۳ تومان پایین‌تر نرفته بود. پایین رفتن نرخ حواله درهم از آن نقطه قیمتی موجب شد که انتظارات افزایشی برخی معامله‌گران ارزی داخلی خنثی شود. به گفته فعالان، روز گذشته برخی معامله‌گران ارزی احساس کردند که قیمت دلار در بازار داخلی به کف رسیده است، در نتیجه قصد داشتند در موقعیت خریدار وارد بازار شوند. با این حال، علامت درهم انتظارات افزایشی آنها را خنثی کرد تا قیمت بسته شده روز یکشنبه پایین‌تر از روز شنبه باشد.

مدیریت انتظارات با درهم دبی