استفاده از پتانسیل شرکت‌های لیزینگ

دکتر حمید شیروانی

دبیرکل کانون شرکت‌های لیزینگ ایران

اقتصاد مقاومتی سنگ بنای جدیدی در اقتصاد ایجاد می‌کند که برنامه‌های عملی آن را می‌توان با توجه به نیازهای اقتصادی امت اسلامی‌ مطرح کرد و با عنایت به روش شناختی مطروحه اجزای آن را به طور منطقی به یکدیگر مرتبط کرد. به عبارت دیگر، در پرتو نظام اسلامی‌ است که اجزای آن تعریف و پیوند اصولی میان آنها مشخص می‌شود.

القای تفکر اقتصاد مقاومتی یک تدبیر هوشمندانه است تا مدیران ارشد اقتصادی را از غفلت ایجادشده در بخش اقتصاد برهاند، بنابراین اقتصاد مقاومتی مکمل جهاد اقتصادی است.

مبنای اقتصاد مقاومتی باید مبتنی بر اقتصاد اسلامی باشد تا بتوان علاوه بر درامان ماندن از بحران‌‌‌های اقتصاد سرمایه‌‌‌داری، مانند بحران نظام بانکداری و نرخ بهره، بحران بدهی و اعتبار و بحران‌های جمعیتی، از ظرفیت‌‌‌های اقتصاد اسلامی نیز بهره‌ کافی برد و تحت تأثیر تغییرات فرهنگی‌ ـ ‌اجتماعی ناشی از اقتصاد سرمایه‌‌‌داری قرار نگرفت و صد البته منظور از اقتصاد مقاومتی واقعی، یک اقتصاد مقاومتی فعال و پویاست نه یک اقتصاد منفعل و بسته. چنانکه مقاومت برای دفع موانع پیشرفت و کوشش در مسیر حرکت و پیشرفت تعریف می‌شود. اقتصاد مقاومتی لازم است در زیربخش‌‌‌های اقتصادی وارد شود، به خصوص در بخش کالاهای استراتژیک وارداتی و صادراتی و بر این اساس حوزه فعالیت اقتصاد مقاومتی را می‌‌‌توان به ۲ بخش داخلی و خارجی تقسیم‌بندی کرد.

استراتژی‌های اقتصاد مقاومتی: متاسفانه افراط و تفریط در ارزیابی فرصت‌ها، ظرفیت‌ها، چالش‌ها و تهدیدها باعث شده تا در ترسیم راهبردها و تدوین راهکارها، در مسیر آزمون و خطا گام برداشته شود. با وجود آمار ارائه شده، حجم سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده در ایران نسبت به کشورهای همسایه پایین است و اگر برخی روی رقم حدود ۳/ ۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی مانور می‌دهند، این رقم حتی در مقایسه با سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده در عربستان و ترکیه نیز ناچیز است.

راهکارهای اولیه در خصوص اقتصاد مقاومتی:

* تبدیل شرایط فشار و تحریم، به فرصتی برای شکوفایی اقتصاد

* استفاده از مدیران کارآفرین و سیاستگذاران باتجربه

* استفاده از ابزارهای نوین تامین مالی از جمله شرکت‌های لیزینگ

*حمایت از ابزارهای نوین تامین مالی از جمله بازار سرمایه

* کاهش قیمت کالاهای ضروری مورد نیاز مردم که دارای کشش تقاضاست

* کاهش نوسان ارزی و حمایت از صادرات غیرنفتی

* افزایش مشارکت مردم در صادرات غیرنفتی و خرید اوراق

بررسی زنجیره ارزش لیزینگ:

همان‌طور که می دانیم در زنجیره ارزش لیزینگ، بیشتر زیرساخت‌های مرتبط با اقتصاد مقاومتی از جمله تولیدکننده‌ها، خودروسازها، بانک‌ها، انفورماتیک و... وجود دارند و بدیهی است اعطای تسهیلات از طریق شرکت‌های لیزینگ موجب رشد تولید و توسعه فعالیت‌های اقتصادی خواهد شد. به نظر می‌رسد در راستای حرکت به سوی اقتصاد مقاومتی، استفاده از پتانسیل شرکت‌های لیزینگ و اعطای تسهیلات در زمینه‌های مختلف ضروری است. بنابراین در صورت حمایت دولت و بخش‌های دولتی و نظارتی، این صنعت برای بخش‌های داخلی و تولیدکننده‌ها و همچنین افزایش رشد اقتصادی و توسعه فعالیت‌های شرکت‌ها و بنگاه‌ها می‌تواند تاثیر چشمگیری داشته باشد. در انتها لازم می دانم بیان کنم که پایان‌نامه‌ها و تحقیقات دانشگاهی باید به سمت اقتصاد مقاومتی و رقابتی حرکت کنند، چرا که یکی از استراتژی‌های افزایش تولید در کشور در عرصه‌های گوناگون از جمله تولید علم، تمرکز بر توانمند کردن اقتصاد داخلی است.