لیزینگ و اقتصاد مقاومتی

علی شیدایی

مدیرعامل شرکت واسپاری ملت

لیزینگ زنجیره اتصال بین تولیدکننده و فروشنده با مصرف‌کننده و سرمایه‌گذار را از طریق تامین منابع مالی تکمیل می‌کند به‌طوری‌که با در نظر گرفتن بخشی از بهای کالا به‌عنوان تسهیلات و مابقی آن به صورت پیش پرداخت، باعث افزایش فروش محصولات و افزایش قدرت خرید مصرف‌کنندگان می‌شود.

با وجود تحریم‌های ظالمانه، رکود اقتصادی و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان، شرکت‌های لیزینگ مجاز در سال ۱۳۹۳ به‌رغم مشکلات عدیده تامین مالی و مالیاتی، توانستند نقش خود را در چرخه اقتصاد و تولید ملی ایفا کنند که حجم تسهیلات اعطایی آنها بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد ریال و حجم فروش بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد ریال بوده است و انتظار می‌رود در سال ۱۳۹۴ رشد ۳۰ درصدی را داشته باشد.

پس از رفع تحریم‌ها، پیش‌بینی می‌شود تنوع کالاها، خدمات، تمایل به سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش‌های تولیدی و سایر بخش‌های اقتصادی کشور افزایش ‌یابد که این مهم رقابت و فروش را برای فروشندگان، تامین‌کنندگان کالا و خدمات سخت خواهد کرد و از طرفی میل به خرید مصرف کنندگان و تنوع در انتخاب آنان افزایش خواهد یافت. بنابراین با افزایش جریان در حال حرکت و افزایش عرضه و تقاضا مواجه خواهیم شد و از طرفی امکان تامین مالی خارجی و فعالیت لیزینگ برون مرزی فراهم می‌شود که در نهایت همه موجب رونق صنعت لیزینگ در کشور خواهد شد.

با توجه به اهمیت موضوع، مجددا تاکید می‌شود صنعت لیزینگ در ایران ازتوانایی‌های خوبی برخوردار است و امکان رشد بیشتر را دارد که اگر با مساعدت نهادها و مسوولان محترم، چالش‌ها و مشکلات مالیاتی و تامین مالی آنها برطرف شود، می‌توانند نقش بسزایی را در کشور ایفا کنند.