لیلا اکبرپور- اواخر سال ۹۳ درجلسه تودیع و معارفه دبیرکل سندیکای بیمه‌گران غلامرضا تاجگردون دبیرکل سابق زمانی که این پست را به اولیا تحویل می‌داد برای او و صنعت بیمه سال خوبی را آرزو کرد. او به صراحت گفت: برخی از نمایندگان مجلس به فکرتحمیل عوارض جدیدی به حق بیمه شخص ثالث هستند و جا دارد صنعت بیمه با تدبیر بیشتری رفتارکند، اما کمبود نقدینگی از هشدار تاجگردون جدی‌تر بود تا جایی که تخفیفات ویژه بیمه شخص ثالث در زمستان ۹۳ به اوج خود رسید. اما بیمه مرکزی کمبود نقدینگی را دلیل درستی برای تخفیف و شکستن نرخ نمی‌دانست؛ هرچند کاهش نرخ طبق قانون تخلف محسوب نمی‌شد اما بارها رئیس کل بیمه مرکزی به شرکت‌ها توصیه کرد که بیمه شخص ثالث را طبق محاسبات فنی صادر کنند. آغاز سال ۹۴ و افزایش ۱۰ درصدی نرخ دیه توسط قوه قضائیه فرصت خوبی را دراختیار بیمه مرکزی گذاشت تا عدم توجه بیمه‌گران به توصیه‌های بیمه مرکزی را جبران کند. درحالی که دولت و شرکت‌های بیمه در سندیکای بیمه‌گران اختیار افزایش نرخ حق بیمه شخص ثالث متناسب با افزایش نرخ دیه را به رئیس کل بیمه مرکزی تفویض کردند؛ محمدابراهیم امین این نرخ را ثابت و به شرکت‌ها ابلاغ کرد الحاقیه‌های شخص ثالث را باید رایگان صادر کنند؛ امین در مقابل انتقادها گفت: «در جلسه‌ای که با برخی از نمایندگان مجلس داشتم، نمایندگان اس‌ام‌اس‌های متعدد شرکت‌های بیمه و اعمال تخفیف تا مرز ٣٠ درصد در رشته شخص ثالث را به من نشان می‌دادند

و می‌پرسیدند که چطور با وجود زیان‌دهی این رشته بیمه‌ای، شرکت‌های بیمه‌ای تخفیف ٣٠ درصدی اعمال می‌کنند؟»

غدیر مهدوی، رئیس پژوهشکده بیمه نیز در این خصوص گفت: ارائه الحاقیه رایگان به لحاظ علم اکچوئر توجیهی ندارد و به لحاظ فنی باعث خدشه‌دار شدن صنعت خواهد شد، اما به لحاظ روانی و اخلاقی دارای توجیه است. تناسب حق بیمه و پرداخت خسارت اصلی بدیهی در صنعت بیمه است، اما در جایگاه تصمیم‌گیری شرایط متفاوت است و بیمه مرکزی به خاطر کاهش شوک روانی این تصمیم را گرفت.

البته شرکت‌های بیمه نیز بار دیگر برای رقابت از ابزار الحاقیه رایگان هم بهره بردند و اعلام کردند: «پوشش حوادث راننده را هم رایگان صادر می‌کنند و نیازی به مراجعه بیمه‌گذاران به دفاتر نمایندگی و شعب نیست.»

مسعود حجاریان مدیرانجمن حرفه‌ای صنعت بیمه با یک حساب سرانگشتی ساده گفت: با صدور الحاقیه‌های رایگان صنعت بیمه در سال ۹۴ با ۲۵۰۰ میلیارد تومان کسری روبه‌رو می‌شود.»