تشریح دلایل کاهش صادرات سیمان

مهندس شهریار گراوندی مدیرعامل سیمان سامان غرب مواردی از جمله افزایش ناامنی‌های داخلی عراق به سبب ورود داعش به خاک عراق، انتخابات و همچنین تعیین دولت جدید و اعضای کابینه عراق و سیاست‌های وزارت بازرگانی و صنایع آن کشور در محدود ساختن واردات سیمان از ایران طی خردادماه ۹۳ تاکنون سبب کاهش صادرات به عراق شد. لازم به ذکر است دولت عراق به دلیل حمایت از بخش تولیدات داخلی سیمان و افزایش قیمت آن بنا به خواسته تولیدکنندگان از مدت‌ها قبل از صنایع سیمان کشور ایران درخواست کرده قیمت سیمان را افزایش دهند و در صورتی که این امر صورت نگیرد با محدود ساختن واردات یا با افزایش تعرفه واردات سیمان از ایران را کاهش خواهند داد.

همچنین در ماه‌های خرداد و تیر اعلام کردند کلیه کارخانه‌های صادرکننده سیمان ‌باید برند محصول خود را در عراق به ثبت برسانند و در مرزهای صادراتی افرادی را به صورت قانونی با وکالت‌نامه به این کشور معرفی کنند که همه این موارد به جهت تعقیب دو سیاست در عراق بود.

الف- قانونی کردن واردات سیمان به عراق جهت ثبت و شناسایی مقدار وارد شده به این کشور

ب- محدود ساختن واردات با سهمیه‌بندی هر کارخانه در هر مرز.

این فرآیند به انضمام حمله داعش در عراق سبب شد حجم صادرات سیمان ایران به عراق نه تنها در غرب کشور بلکه در تمامی‌مرزهای جنوبی هم با کاهش روبه‌رو شود.

لازم به ذکر است در مرزهایی که مجاور کردستان عراق بوده به دلیل عدم تبعیت از سیاست‌های دولت مرکزی که بابت صادرات وجود داشته، تابع ناآرامی‌های داخل عراق با کاهش مواجه شد؛ اما در مرزهای رسمی‌خسروی، مهران و چزابه که مرزهای بخش عربی عراق هستند تنها به دلیل ناآرامی‌با کاهش مواجه نبودیم بلکه سیاست‌های محدودکننده دولت عراق و وزارت بازرگانی باعث شد در ماه‌هایی حتی با توقف صادرات به دلیل عدم صدور مجوز واردات از آن بازرگانی صادرات کاملا قطع شد.

مناسب‌ترین روش جهت نظام‌مند کردن صادرات به کشور عراق با توجه به مطالب پیش گفته موارد ذیل است:

۱- کنترل قیمت فروش سیمان در مرزهای صادراتی که سیمان کشور به بهای کم به فروش نرسد.

۲- صادرات سیمان در مرزها، در شعاع عملیاتی حداکثر ۳۵۰-۳۰۰ کیلومتر صورت گیرد و واحدهای سیمانی با احتساب قیمت حمل سیمان و استفاده از انرژی و سوخت همراه با سوبسید در این شعاع به صادرات بپردازند.به‌‌عنوان مثال واحدهایی که در فاصله پانصد کیلومتر یا بیشتر قرار دارند به منظور رقابت در فروش و هزینه حمل بالا مجبور به ارزان‌فروشی سیمان نشوند یا به عبارت دیگر اولویت صادرات به واحدهایی که در شعاع مناسب مرزها هستند، واگذار شود.

۳- ارتباط مناسب وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع دو کشور جهت نظام‌مند کردن رویه صادرات سیمان به عراق از حیث حجم، قیمت و کیفیت با مجری‌گری انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان و همچنین از تغییرات بعضا غیرمنصفانه و خلق‌الساعه وزارتخانه‌های کشور عراق جهت محدود ساختن صادرات سیمان ایران به عراق صورت می‌گیرد جلوگیری به عمل آید.

تشریح دلایل کاهش صادرات سیمان