لزوم شناسایی بازارهای جدید

نورالدین اشرفی مدیر فروش سیمان غرب براساس فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای اقتدار اقتصادی براساس تولید صادرات محور، صنعت سیمان اخیرا توانسته تولیدات و صادرات خود را نسبت به گذشته افزایش دهد. بازار صادرات صنعت سیمان در کشور که بیش از ۵۰ درصد آن به کشور عراق صورت می‌گیرد، در سال‌جاری آبستن حوادث بسیاری بوده است، به طوری که اختلافات داخلی این کشور، عدم پرداخت سهم درآمد نفتی اقلیم کردستان و عدم تخصیص بودجه از طرف دولت عراق به بخش عمرانی این کشور باعث رکود اقتصادی و کاهش نقدینگی در بین مردم عراق و کاهش بودجه پروژه‌های عمرانی را در پی داشته

است.

همزمان بحث حضور گروه تروریستی داعش مادامی که داعیه داشتن دولت اسلامی را دارند مشکلات را افزایش داده و باعث تاثیر منفی دوچندانی در اقتصاد کشور عراق شده و علاوه بر آن مبالغ هنگفتی از درآمد این کشور برای مبارزه با این گروه تروریستی هزینه شده که هم‌اکنون نیز در حال انجام است.

ازسوی دیگر صادرات در کشور ایران با مشکل جدی در بحث حمل‌و‌نقل مواجه است و با توجه به اینکه یکی از اساسی‌ترین زیرساخت‌های لازم جهت توسعه صادرات، حمل‌و‌نقل می‌باشد که نیازمند حمایت جدی دولت در این زمینه است.

هرچند باید معترف بود که بازار کشور عراق بازاری دائمی جهت صادرات سیمان ایران نخواهد بود و همیشه در حال تغییر و تحول می‌باشد. از این رو با ایجاد زیرساخت‌های لازم می‌توان برای بازارهای بالقوه صادراتی مثل صادرات به کشورهای قاره آفریقا برنامه‌ریزی کرد.

بسیاری از تصمیم‌ها و فشارهای بی‌سابقه دستگاه‌های نظارتی در چند سال اخیر لطمات جبران‌ناپذیری بر صادرات کشور گذاشته است که باید برای افزایش توان تولید و در پی آن صادرات تمامی عوامل جهت این موقعیت موانع را هموار نمایند.

سیاست‌های سختگیرانه اداره امور مالیاتی کشور و سیستم انقباضی بانک‌‌ها عواملی هستند که بر فضای کسب و کار این صنعت تاثیر منفی بسیاری گذاشته است.

اما باید اذعان کرد که اقتصاد ایران در منطقه و جهان می‌تواند وزنه خاصی داشته باشد و اگر به خوبی راهبری شود در زمانی کوتاه توانایی خود را در فضای اقتصادی جهان به ظهور خواهد رساند. این امر در سایه سعی و کوشش، همدلی، همراهی و توجه ویژه به بخش‌های تولیدی می‌توان محقق شود و در سایه آن شاهد رونق و رفاه مردم شریف و لایق میهن

باشیم.