دنیای اقتصاد: روزنامه «دنیای اقتصاد» به دنبال راه‌اندازی صفحه «باشگاه اقتصاددانان» به عنوان تریبون آزاد صاحب‌نظران اقتصادی از ابتدای سال جاری، از امروز صفحه جدیدی را تحت عنوان «باشگاه مدیران» به عنوان تریبون آزاد «فعالان اقتصادی» راه‌اندازی می‌کند. در هر کدام از این صفحات یکی از چالش‌های فعالیت‌های اقتصادی از دیدگاه چند نفر از مدیران برجسته بنگاه‌های اقتصادی مورد بررسی قرار می‌گیرد که امروز به دیدگاه مدیران عامل بانک‌های بزرگ کشور درباره «بنگاهداری بانک‌ها» اختصاص یافته است. این صفحه فعلا در روزهای شنبه و سه‌شنبه منتشر می‌شود و به زودی روزانه خواهد شد.

بنگاهداری بانک‌ها، اختیار یا اجبار؟

حمیدرضا اسلامی منوچهری: ماده۷و ۸ قانون عملیات بانکی بدون ربا و مصوبات شورای پول و اعتبار، سرمایه‌گذاری مستقیم بانک‌ها در طرح‌های تولیدی و عمرانی را تا سقف ۴۰ درصد سرمایه پایه آنها مجاز دانسته است، اما در سال‌های اخیر سقف این سرمایه‌گذاری‌ها که از آن به‌عنوان بنگاهداری بانک‌ها نام برده می‌شود به بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است. ورود بیش از حد مجاز بانک‌ها به بنگاهداری، انتقادهای زیادی را برانگیخته است به طوری که مقامات ارشد اقتصادی نیز، یکی از مشکلات جدی کشور را بنگاهداری بانک‌ها ذکر می‌کنند. دکتر حسن روحانی، ریاست‌جمهوری نیز بارها از شرکت‌داری بانک‌ها انتقاد کرده است. نقدهای صورت گرفته به بانک‌ها در این مورد موجب شد تا شورای پول و اعتبار طی مصوبه‌ای، بانک‌ها را ملزم به واگذاری بنگاه‌های تحت پوشش خود ظرف ۳ سال آینده نماید تا در این مدت، حدنصاب سرمایه‌گذاری‌های مستقیم بانک‌ها اصلاح شود.

به گفته مقامات بانک مرکزی در حال حاضر تعداد شرکت‌هایی که بانک‌ها در آنها سهم دارند، ۶۰۰ شرکت و حجم سرمایه بانک‌ها در این شرکت‌ها به بیش از ۲۶ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

اما به گفته کارشناسان اقتصادی، بانک‌های کشور مطالبات معوق قابل توجهی دارند و در برخی موارد مجبور می‌شوند اموال وثیقه‌ای را تملیک کنند و این املاک قابلیت عرضه و فروش ندارند. همچنین بخشی از شرکت‌ها و اموالی که در اختیار بانک‌ها قرار دارد از طرف دولت بابت رد دیون به بانک‌ها واگذار شده است و آنها از این موضوع ناراضی‌اند. وزیر اقتصاد دولت یازدهم هم می‌گوید: وقتی که فعالیت بانک‌ها سودمند نباشد، آنها برای رفع زیان به دنبال بنگاهداری می‌روند و به همین دلیل دولت تلاش می‌کند فعالیت بانک‌ها را سودآور کند تا آنها به فعالیت اصلی خود که تجهیز و تخصیص منابع است، بپردازند و از بنگاهداری پرهیز کنند.

در صفحه «باشگاه مدیران» امروز، چندتن از مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی شده، در یادداشت‌هایی دلایل بنگاهداری بانک‌ها را از نگاه خود بررسی کرده‌اند.