18 ماه فاجعه‌آمیز برای نفت خام رقم خورد که یک سقوط سنگین و چشمگیر 68 درصدی را به دلیل عرضه گسترده و بیش از تقاضا را شاهد بودیم. بسیاری از کارشناسان نفتی وال استریت معتقدند که قیمت‌ها در اواخر سال 2016 دوباره صعودی خواهند شد. عرضه بیش از حد بیشتر توسط تولیدکننده‌های آمریکایی انجام گرفت.

همچنین اوپک با عرضه بیش از اندازه نفت، این مساله را تشدید کرده است. این یک استراتژی است که بخشی از آن برای فشار به تولید‌کنندگان آمریکایی برای خروج از بازار طراحی شد. نفت ارزان موجب شده است تا تولید ایالات متحده از اوج آن در آوریل ۲۰۱۵ کاهش یابد؛ اما برای کاهش عرضه بیش از حد جهانی کافی نیست. در حقیقت، عرضه بیش از حد به مشکل بزرگی تبدیل شده است به طوری که تعداد زیادی از نفتکش‌های نفتی در ماه نوامبر در ساحل خلیج آمریکا در انتظار تخلیه بودند چرا که هیچ جایی برای خالی کردن آنها نبود. شمار رو به افزایشی از تولیدکنندگان نفتی آمریکایی با بدهی فراوان با مشکلات مالی مواجهند؛ اما شرکت‌های نفتی قوی‌تر و با ثبات‌تر برنامه‌هایی برای عرضه بیشتر نفت دارند. بازگشت ایران به بازار نفت نیز بر قیمت‌ها تاثیر گذاشته است. تحریم‌ها می‌تواند تا اواخر ژانویه برداشته شود و مقامات رسمی ایران بیان کرده‌اند که تولید را با وجود کاهش شدید قیمت بالا خواهند برد.

بسیاری از ناظران معتقدند که یک حرکت بازگشتی در اواخر سال ۲۰۱۶ صورت خواهد گرفت. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که نفت می‌تواند بشکه‌ای ۵۱ دلار در سه ماه سوم سال ۲۰۱۶ معامله شود و سپس در سه ماه چهارم به بشکه‌ای ۵۶ دلار برسد. برخی کارشناسان معتقدند در نیمه دوم سال جدید، بازار کورسوی امیدی خواهد یافت. برای دوره بلندتر، آنها معتقدند که نفت نیاز به نوسان در طیف ۶۰ دلار تا ۸۰ دلار برای افزایش تقاضای جهانی خواهد داشت.