شهرزاد کاظمی- محمدعلی مختاری: در حالی که توافق هسته‌ای از مانع کنگره آمریکا عبور کرده، احتمال اجرایی شدن آن به‌شدت افزایش یافته است. محافل اقتصادی در جست‌وجوی تحولات آینده اقتصاد ایران در دوران «پساتحریم» هستند تا مشخص شود که چه بخش‌هایی مهم‌ترین تاثیر را از لغو تحریم‌ها خواهند گرفت و آثار از میان رفتن محدودیت‌های بانکی و نفتی در چه زمانی و با چه شدتی در اقتصاد ایران ظاهر خواهد شد.

موسسه معتبر «ورایتی ایران» ضمن بررسی روند شاخص‌های اقتصادی در ایران به پیش‌بینی آینده بازارها پس از تحولات جدید پرداخته است. در آخرین گزارش این نهاد ضمن بررسی روندهای گذشته در بازارهای سهام و ارز، به تحولات پیش‌روی این بازارها و همچنین آثار جدید این شوک مثبت بر اقتصاد ایران پرداخته شده است. در این گزارش به عوامل بازدارنده‌ای مانند کمبود منابع لازم در بسیاری از کسب‌و‌کارها در بورس تهران، کاهش قیمت نفت و فشارهای وارده از ناحیه چین و اروپا به‌عنوان عواملی که باعث افت بورس تهران شده‌اند اشاره شده، اما یادآور شده است یک شوک تقاضای مثبت در انتظار اقتصاد ایران است.

«موسسه استاندارد اند پورز» نیز در گزارشی با عنوان «بخش بانکی ، برنده دوران پساتحریم» می‌نویسد: تقویت تامین مالی می‌تواند در بخش زیرساخت و پروژه‌های سرمایه‌گذاری کمک کند. هر چند به‌دلیل سرمایه‌گذاری کم و کیفیت ضعیف بانک‌های ایران، سیستم بانکداری نمی‌تواند تمامی این سرمایه‌گذاری‌ها را در دوران پساتحریم جذب کند، اما ایران به اشکال مختلفی به منابع مالی برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و هم برای احیای کل اقتصاد ایران، نیاز دارد. از طرفی، موسسه رتبه‌بندی مودیز در آخرین گزارش خود اعلام کرد که افزایش تجارت و سرمایه‌گذاری می‌تواند سبب رشد بخش بانکداری ایران و حمایت از کیفیت دارایی بانک‌های داخلی این کشور شود.

«وال‌استریت ژورنال» در گزارشی با عنوان « دور دوم رقابت هیات‌های تجاری» با اشاره به سفر هیات‌های تجاری از جمله آلمان به ایران نوشته است: ایران امیدوار است که آلمان نه تنها پول به این کشور تزریق کند، بلکه تکنولوژی تولید را هم به اقتصاد راکد ایران بیاورد. نمایندگان گروهی از شرکت‌های صنعتی آلمان، شامل شرکت‌های فعال در حوزه‌های نفت و گاز، شیمی، خودروسازی، بهداشت و ساختمان، برای دومین‌بار ظرف چند ماه گذشته به ایران رفته‌اند. ایران طی چند ماه گذشته شاهد ورود هیات‌های تجاری بسیاری از کشور‌هایی مانند ایتالیا، اتریش و اسپانیا بوده است.