تاخیر در واکنش فدرال رزرو

جنی کاسگریو

نویسنده سی ان بی سی

مترجم: مریم رضاییدرحالی‌که برخی هن

وز به افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو در اواخر سال ۲۰۱۵ تردید دارند، برخی از کسانی که نسبت به این امر مطمئن هستند به سراغ جزئیات این روند رفته‌اند. از آنجا که روند افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو از اهمیت ویژه‌ای برای ناظران بازار برخوردار است، جزئیات این مسیر نیز ارزش پیگیری دارد.

در شرایطی که برای اولین افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در ماه سپتامبر تقریبا اتفاق نظر وجود دارد، تعداد زیادی از ناظران بازار معتقدند قبل از پایان سال، نرخ بهره به جای یک بار، دو بار افزایش می‌یابد. این امر می‌تواند به معنای رشد بیش از حد انتظار سرعت افزایش نرخ‌هایی باشد که حدود ۸ سال است نزدیک به صفر بوده‌اند. مقامات کمیته بازار آزاد فدرال رزرو همین تازگی‌ها نشستی در این باره برگزار کردند که به‌رغم عدم تغییر لحن، نشانه‌هایی از افزایش نرخ‌ها در ماه سپتامبر داشت. با اینکه انتظار نمی‌رود سیاست‌گذاران به سادگی تصمیمی جدی اتخاذ کنند، سرمایه‌گذاران چشم‌انتظار اشاره‌‌ای از سوی فدرال رزرو برای زمان‌بندی هرگونه اقدام در مورد نرخ بهره در آینده هستند. تعدادی از مقامات بانک مرکزی آمریکا پیش‌تر گفته بودند امکان دو بار افزایش نرخ بهره در سال‌جاری وجود دارد، اما حالا اقتصاددانان و سرمایه‌گذارانی که داده‌های اقتصادی را ارزیابی می‌کنند نیز به همین نتیجه رسیده‌اند.

پائول دونووان، اقتصاددان جهانی در بانک سرمایه‌گذاری USB با ارجاع به داده‌های هزینه پاداش کارمندان برای کارفرمایان از وزارت کار آمریکا که اکنون با نرخ سالانه ۲/ ۴ درصد در حال رشد است، در مصاحبه با CNBC متذکر شده است: «جنت یلن (رئیس فدرال رزرو) همواره گفته درست همان موقع که حداقل دستمزدها بین ۴ تا ۵ درصد بالا ‌رود، ما نرخ بهره را بالا می‌بریم.» او ادامه می‌دهد: «این یک مسیر تدریجی و بسیار ملایم است، اما طبق انتظار من نرخ بهره یک بار در ماه سپتامبر و یک بار در دسامبر امسال بالا می‌رود.

فراموش نکنید تورم در آمریکا به شیوه‌ای کاملا منطقی در حال افزایش است، به طوری که در ابتدای سال آینده به بیش از ۲ درصد خواهد رسید.» در اوایل ماه جولای، جان ویلیامز، رئیس فدرال رزرو سانفرانسیسکو، در ادامه اظهاراتی که در ماه ژوئن مطرح کرده بود، گفت ترجیح می‌دهد هر دو افزایش نرخ بهره تا قبل از پایان امسال اتفاق بیفتد.

همچنین جروم پاول، از مقام‌های ارشد فدرال رزرو گفت تا زمانی که عملکرد اقتصاد آمریکا مطابق انتظار باشد، آمادگی این را دارد که امسال نرخ بهره را دو بار در ماه‌های سپتامبر و دسامبر افزایش دهد. این امر از آن رو جالب توجه است که فدرال رزرو از اواخر سال ۲۰۰۸ نرخ بهره را نزدیک به صفر نگه داشته است. خون گو، استراتژیست ارشد ارز در گروه بانکداری استرالیا و نیوزیلند(ANZ)، می‌گوید: «طبق محاسبات من آنها نرخ بهره را در ماه سپتامبر افزایش می‌دهند و قبل از پایان امسال کلا دو بار نرخ بهره افزایش می‌یابد.

بازار به‌طور کامل برای این افزایش قیمت‌گذاری نشده، بنابراین افزایش نرخ بهره در سپتامبر افزایش ارزش دلار را به دنبال خواهد داشت.» او می‌افزاید: «من فکر می‌کنم این یعنی بخش قابل توجهی از بازار قابلیت پذیرش افزایش نرخ بهره را ندارد که این امر می‌تواند شاخص دلار را در برابر ارزش مجموعه‌ای از ارزها افزایش دهد.» در بازار خزانه‌داری آمریکا، قراردادهای آتی نشان می‌دهند سرمایه‌گذاران با دانستن این مطلب که میزان نرخ بهره فدرال رزرو افزایش خواهد یافت، همان اشتباهی را مرتکب شدند که در ابتدای سه چرخه بزرگ انقباضی پولی اخیر انجام دادند.

جان هیگینز، اقتصاددان شرکت تحقیقات اقتصادی «کپیتال اکونومیکس» در یادداشتی نوشته است: «ما فکر می‌کنیم کمیته بازار آزاد فدرال در واکنش به نرخ تورم بالاتر، نرخ بهره‌ را سریع‌تر و بیشتر از آنچه خیلی‌ها پیش‌بینی می‌کنند، افزایش خواهد داد و این موضوع بازدهی سرمایه ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا را به میزان قابل توجهی بالا خواهد برد.» طبق پیش‌بینی کپیتال اکونومیکس نرخ بهره فدرال رزرو در ماه سپتامبر ۲۰۱۶ در محدوده ۷۵/ ۱ تا ۲ درصد خواهد بود، درحالی‌که نرخ اعمال شده قراردادهای آتی در حال حاضر حدود ۸/ ۰ درصد است.

هیگینز می‌گوید: «مسلما این نرخ و نرخ‌های اعمال شده به واسطه قیمت‌های دیگر ابزارهای بازار مالی، به‌دلیل ابهامی که در مورد مسیر سیاست پولی وجود دارد، دستکاری خواهد شد. اما پیش‌بینی ما از نرخ بهره در اواخر سال ۲۰۱۶ محدوده ۲۵/ ۲ تا ۵/ ۲ درصد است که همچنان به میزان قابل توجهی بالاتر از پیش‌بینی متوسط کمیته بازار آزاد فدرال رزرو (۶۲۵/ ۱ درصد) است.»

دونووان در رابطه با اینکه فدرال رزرو معمولا چه زمانی در چرخه‌های اقتصادی به افزایش نرخ بهره اقدام می‌کند، معتقد است که بانک مرکزی این بار «خیلی خیلی» دیر عمل کرده است؛ پس اگر نرخ تورم همچنان افزایش یابد، می‌تواند عامل نگرانی بازارها شود. دونووان می‌گوید: «من واقعا فکر می‌کنم فدرال رزرو کمی از رویدادهای روز عقب مانده است و فکر می‌کنم بازارها کم کم باید نگران این موضوع باشند، زیرا شکاف بین شاخص هسته PCE یعنی تورمی که فدرال رزرو آن را دیده بانی می‌کند با شاخص CPI یعنی تورمی که بازار آن را دنبال می‌کند، شروع به عمیق شدن کرده است. فکر می‌کنم بازار کم کم از خود بپرسد آیا بهتر نبود افزایش نرخ‌های بهره زودتر اتفاق می‌افتاد.»