بهره‌گیری از فرصت پیش رو

محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و ایران با روی کار آمدن دولت یازدهم و با به‌کارگیری تدبیر توسط دولت، شرایط اقتصادی کشور که پس از مواجهه با یک دوره رکود و تورم بسیار بالا و تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی مواجه بوده، امید در روح اقتصاد کشور دمیده شد و با گذشت حدود ٢ سال از شروع کار دولت خوشبختانه شاهد کاهش تورم، حرکت به سمت خروج از رکود و ثبات در قوانین کشور بوده و هستیم. از طرف دیگر برگزاری انتخابات اتاق‌های بازرگانی در اسفندماه سال گذشته و حضور پرشور و بی‌سابقه اعضای اتاق‌ها در این انتخابات، نشان می‌دهد فعالان اقتصادی هم نسبت به آینده امیدوارتر و هم به تدبیر دولت، اعتماد کامل دارند. اقتصاد در شرایط ثابت و آرام می‌تواند رشد کند و تجارت خارجی کشور ارتباط مستقیمی با برطرف شدن مشکلات خارجی دارد. بنابراین به نظر می‌رسد دولت نیز پس از حل موضوعات هسته‌ای و توافق احتمالی و متعاقب آن برداشته شدن تحریم‌ها و ایجاد شرایط عادی در اقتصاد کشور باید قدر این فرصت را دانسته و از ظرفیت اتاق‌ها برای بهبود فضای اقتصادی کشور و همچنین حرکت به سمت کاهش دخالت در اقتصاد و افزایش حضور بخش خصوصی اقدام جدی کند و با استفاده از نظرات کارشناسی نمایندگان منتخب بخش خصوصی و اعتماد به آنها بتواند از ارتباطات تجاری بین ایران و سایر کشورها که همگی منتظر حضور در بازار ایران هستند به بهترین نحو به نفع اقتصاد ملی استفاده کند. با باور به توان بخش خصوصی، کشور اجازه دیپلماسی اقتصادی را به فعالان بخش خصوصی می‌دهد. این دقیقا نقطه قوت کشورهایی است که امروزه جزو کشورهای تاتیرگذار در اقتصاد جهانی هستند که تا دو دهه قبل هیچ‌گونه نقشی را در اقتصاد دنیا نداشتند و با پشتوانه همین قدرت اقتصادی، امروزه در سیاست جهان نیز تاثیرگذار شده‌اند. این دستاورد به‌ ثمر نرسیده مگر با ایجاد فضای سالم برای فعالان بخش خصوصی و استفاده از نظرات و تصدی گری خود به جای رقابت با آنها. اگر کشور ما می‌خواهد از شرایط کنونی خارج شده و به جایگاه واقعی خود برسد راهی وجود نخواهد داشت مگر ایجاد بستر‌های لازم برای حضور بخش خصوصی و دوری از تصمیمات آنی و شتابزده.

برای نمونه امروز که کشور در حال مذاکره و دستیابی به توافق برای برداشته شدن تحریم‌های به ناحق علیه کشور است به نظر می‌رسد پس از توافق و برگشت ارزهای بلوکه شده کشور به‌جای دستاورد‌های کوتاه‌مدت و گذرا مانند کاهش تصنعی قیمت ارز، باید دولت از واردات دوری کند و با مدیریت صحیح منابع ارزی بتواند از فرصت پیش آمده با حمایت منطقی از تولید و صادرات و ایجاد بسترهای لازم و سرمایه‌گذاری در بخش‌های عمرانی و زیر ساخت‌های لازم حمایت کند و از این طریق شرایط ناهموار کنونی را برای تولید تسهیل کند. در این صورت می‌توانیم در چند سال آینده شاهد شکوفایی اقتصاد ملی کشور باشیم و بتوانیم مشکلات ساختاری اقتصاد کشور که از قبل از تحریم‌ها و در زمان‌هایی که درآمد ارزی حاصل از فروش نفت زیاد بوده اما همچنان باقی مانده را بر طرف کنیم.

به نظر می‌رسد از این طریق است که در آینده نزدیک می‌توانیم به جای استخراج نفت و فروش آن و استفاده از ارزهای نفتی از تولید با کیفیت، رقابتی و صادراتی بهره‌مند شویم و با ورود به بازارهای جدید و صادرات کالا، ارز مورد نیاز کشور را از آن محل تامین کنیم. بنابراین به نظر می‌رسد یکی دیگر از شرایط لازم برای رسیدن به این هدف امکان استفاده از جذب سرمایه‌های خارجی و اجازه مشارکت آنان در واحدهای تولیدی، خصوصا صنایع کوچک و متوسط برای ورود تکنولوژی، دانش فنی و تولید صادرات محور است که در زمان‌های گذشته توجهی به آن نشده است که این خود بازنگری و تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری خارجی را می‌طلبد.