تفاوت در  نقش لابی‌ها

داود هرمیداس باوند استاد دانشگاه علوم و تحقیقات پس از اعلام از سرگیری روابط ایالات متحده آمریکا و کوبا توسط روسای جمهور دو کشور، این مساله مطرح شد که آیا به دنبال بهبود روابط سیاسی دو طرف شاهد لغو تحریم‌هایی که آمریکا طی بیش از ۵ دهه خصومت علیه کوبا اعمال کرده است، خواهیم بود یا اینکه برخی مخالفان در هر دو کشور مانع از برداشته شدن این تحریم‎ها می‎شوند. بسیاری معتقدند جمهوری‌خواهان آمریکا که به تازگی در کنگره جدید این کشور و طی انتخابات میان دوره‌ای اکثریت را به دست گرفتند، عاملی برای تاخیر و سنگ اندازی بر سر راه برچیده شدن تحریم‎های کوبا هستند. اما باید توجه داشت که پیش از جمهوری‌خواهان عده‌ای از کوبایی‌ها که در آمریکا سکونت دارند و در زمان فیدل کاسترو به آمریکا مهاجرت کردند از مخالفان اصلی بهبود روابط با کوبای تحت حکومت کاستروها هستند. این مهاجران حتی موفق شدند نیروی نظامی تشکیل دهند و حمله به خلیج‌خوک‌ها نیز با کمک همین کوبایی‌های مهاجر انجام گرفت؛ حمله‌ای که نافرجام ماند و نتیجه‎ای در پی نداشت. در ۱۷ آوریل ۱۹۶۱ به دستور جان‌اف کندی رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، نیروی ۱۷۰۰ نفری از ضد انقلابیون کوبایی با کمک عوامل سیا در خلیج‌خوک‌ها در جنوب کوبا پیاده شدند تا با رژیم تازه به قدرت رسیده فیدل‌کاسترو رهبر کوبا مبارزه و آن را سرنگون کنند اما موفق نشدند.

جمهوری‌خواهان نیز اعلام کرده‌اند که دولت باراک اوباما در قبال تحولات اخیر هیچ تعهدی از کوبا دریافت نکرده است و نسبت به این مساله منتقد بودند. بنابراین در مورد کوبا هم برخی مخالفان دولت کاسترو در آمریکا فعال هستند و هم دسته‎ای از جمهوری‌خواهان.

البته اوباما در دور اول آغاز انتخابات ریاست‌جمهوری‎اش به این موضوع اشاره کرده بود که در صورت موفقیت در انتخابات یکی از اهدافش رفع مسائل کوبا و ایران است. یعنی برنامه‌اش این بود که مشکلات fh دو کشور را حل کند، اما ماهیت قضیه در مورد هر کدام از این کشورها متفاوت است. در مورد ایران مساله نفوذ لابی اسرائیل بر برخی نمایندگان کنگره آمریکا مطرح است. همچنین لابی کشورهای عربی از جمله عربستان نیز در مورد ایران تاثیرگذار است. درواقع در منطقه، کشورهای حوزه شورای همکاری خلیج فارس منهای عمان و به خصوص عربستان و رژیم اسرائیل با جدیت در پی اخلال در روند مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ هستند.

نفوذ این لابی‌ها و باور گروه‌های افراطی جمهوری‌خواه دست به دست هم داده است و مساله ایران را متفاوت از کوبا کرده است. یعنی اگر در مورد کوبا خود کوبایی‌های مهاجر در موج مخالفان و همراه با جمهوری‌خواهان قرار دارند در مورد ایران کشورهای عرب منطقه، رژیم اسرائیل و رادیکال‌های هر دو جناح دموکرات و جمهوری‌خواه در برابر ایران موضع‌گیری کرده‌اند. بنابراین خواست اوباما در ابتدای روی کار آمدن، بهبود روابط آمریکا با ایران و کوبا بود اما اصولا روسای جمهور در زمان رقابت‎های انتخاباتی، مواضعی را بیان می‏کنند اما پس‌از کسب آرا تحت فشارهای مختلف ممکن است نتوانند تصمیمات‎شان را عملی کنند. اما با وجود تمام این مسائل، خواست شخص اوباما، حل مساله ایران به بهترین نحو است، زیرا این مساله هم به نفع شخص اوباما و هم به نفع حزب دموکرات است.