انتظار برای افزایش نرخ بهره

ویکتوریا استیلول گزارشگر اقتصاد آمریکا در بلومبرگ شگفتی نوامبر با بهترین رشد اشتغال‌زایی در سه سال گذشته که شامل جهشی در حداقل دستمزدها هم می‌شود نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان باید تردید درباره قدرت سیاست‌های انبساطی را کنار بگذارد. رشد ۳۲۱ هزار موردی فهرست حقوق‌بگیران بخش غیرکشاورزی پس از رشد ۲۴۳ هزار موردی ماه اکتبر باعث شده که نرخ بیکاری روی ۸/۵ درصد بماند و درآمدها هم از ژوئن ۲۰۱۳ بیشترین رشد را داشته باشد. گزارش اخیر به قول ایتان هریس، معاون بخش پژوهش‌های بانک آمریکا در نیویورک، «تاثیرگذار» است. تقریبا همه بخش‌های اقتصاد رشد داشته‌اند تا شاید مقامات فدرال رزرو به این نتیجه برسند که اقتصاد آمریکا آنقدر قوی شده که وقت پایان کامل سیاست‌های انبساطی رسیده باشد. با ثبت بهترین وضعیت بازار کار از سال ۱۹۹۸، نشانه‌های بیشتری از رشد اقتصاد آمریکا رخ می‌نماید.

این آمار در واقع به آمار دیگری اضافه می‌شود که اقتصاد آمریکا را از دیگر اقتصادهای عمده جهان متمایز می‌کند. آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا همین چند روز پیش‌ پیش‌بینی رشد خود برای سال ۲۰۱۶ را کاهش داد.

نریمان بهروش، اقتصاددان ارشد موسسه HIS که دومین پیش‌بینی‌کننده خوب فهرست حقوق‌بگیران آمریکا است، می‌گوید: «بازار کار در حال حاضر بسیار قوی است.» با این همه رکود مزمن همچنان خطری محسوس است. لارنس سامرز، وزیر اسبق خزانه‌داری ایالات‌متحده، رکود مزمن را همچنان مساله‌ای مهم می‌داند که آمریکا و کشورهای صنعتی باید به آن توجه داشته باشند. سامرز که هم‌اکنون استاد دانشگاه‌ هاروارد است، می‌گوید: «اقتصاد ایالات متحده آمریکا هم اکنون قطعا در وضعیت کساد نیست، با این حال اینکه سرعت رشد با نرخ‌های بهره معمولی حفظ شود هنوز مشخص نیست.»

حالا رشد پیوسته بازار کار در تمام ماه‌های سال ۲۰۱۴ همراه با ادامه افت قیمت بنزین می‌تواند روحیه مصرف‌کنندگان آمریکایی را بالا ببرد. با رسیدن قیمت بنزین به پایین‌ترین سطح در ۴ سال گذشته و ادامه این افت، آمریکایی‌ها خودروی بیشتری خریداری می‌کنند که به این صنعت در آمریکا کمک می‌کند. فروش خودرو در ماه نوامبر به ۱/۱۷ میلیون مورد رسیده که دومین آمار بزرگ از ژانویه ۲۰۰۶ است. امیلی کولینسکی موریس، اقتصاددان ارشد شرکت «فورد» می‌گوید: «خانوارهای آمریکایی حالا با هر استانداردی درآمد بهتری دارند. خانوارهای جوان‌تر و کم‌درآمدتر هم شاهد بهبود شرایط شخصی خود هستند که بخشی از آن مربوط به کاهش قیمت انرژی است.»