میراث سخت، میراث نرم

معاون رئیس‌جمهوری اندونزی معتقد است برگزاری مسابقات آسیایی توانایی‌های بالقوه و بالفعل این کشور را به نمایش خواهد گذاشت و سبب می‌شود در بلندمدت منافع بزرگی نصیب اقتصاد اندونزی شود. در تحقیقی که از سوی نهاد برنامه‌ریزی توسعه اندونزی منتشر شده آمده است، بازی‌های آسیایی امسال ۴۵ میلیارد روپیه اندونزی به اقتصاد این کشور سود می‌رساند. البته باید با دقت بیشتری به تاثیرات این بازی‌ها بر بخش‌های مختلف اقتصاد این کشور نگاه کرد.

برخی کارشناسان می‌گویند تاثیرات این رویداد ورزشی در سطح کلان اقتصاد بزرگ نخواهد بود زیرا با آنکه بر تعداد گردشگران و مصرف داخلی افزوده خواهد شد اما تاثیر پایدار، حاصل توسعه زیرساخت‌هاست. دولت اندونزی پروژه‌های بزرگی را برای آماده شدن و برگزاری بازی‌های آسیایی اجرا کرده و مسلما اجرای آنها بر رونق اقتصاد افزوده است. قبلا بسیاری از پروژه‌ها به دلایل مختلف به تعویق می‌افتاد یا لغو می‌شد اما در آستانه برگزاری بازی‌های آسیایی، دولت و مقامات محلی چاره‌ای جز رفع تمامی موانع و تکمیل پروژه‌ها نداشتند در نتیجه این بازی‌ها تاثیر مثبت بر توسعه زیرساخت‌ها داشته است و این تاثیر ترتیب بلندمدت است زیرا زمینه را برای سرمایه‌گذاری‌های بعدی فراهم می‌کند.

با آنکه هزینه برگزاری مسابقات آسیایی در مقایسه با المپیک بسیار کمتر است، اما رقم کمی نیست. در تحقیقی که از سوی خبرگزاری فرانسه منتشر شد، هزینه برگزاری المپیک سال ۲۰۱۶ در ریودوژانیرو ۱/ ۱۳ میلیارد دلار تخمین زده شده است. نهاد برنامه‌ریزی توسعه اندونزی معتقد است هزینه برگزاری بازی‌های آسیایی امسال در این کشور ۴/ ۲ میلیارد دلار است. نوسازی و توسعه استادیوم جاکارتا، توسعه خط ریلی از فرودگاه بین‌المللی به مجموعه استادیوم و چند پروژه دیگر جزو مهم‌ترین پروژه‌هایی بودند که در ارتباط با بازی‌های آسیایی اجرا شده‌اند. هولگر پروس، استاد اقتصاد ورزش و جامعه‌شناسی ورزش در دانشگاه گوتنبرگ آلمان می‌گوید: «بازی‌های آسیایی رویدادی بزرگ و چالشی برای هر اقتصاد آسیایی است. میزان هزینه‌ها به تاسیسات و زیرساخت‌های موجود و برنامه‌های دولت و نیز تعداد گردشگران خارجی بستگی دارد.»

از دید نهاد دولتی برنامه‌ریزی توسعه اندونزی، بازدیدکنندگان خارجی ۲۴۵ میلیون دلار هزینه خواهند کرد البته مصرف شهروندان اندونزی نیز در دوره برگزاری مسابقات افزایش خواهد یافت. نهادهای دولتی اندونزی روی درآمد حاصل از فروش امتیاز پخش مسابقات و حامیان مالی نیز حساب کرده‌اند. تخمین زده شده پنج میلیارد نفر در سراسر جهان این مسابقات را تماشا خواهند کرد. اگر چنین شود درآمد حامیان مالی بالا خواهد بود. در المپیک سال ۲۰۱۲ لندن ۶/ ۳ میلیارد نفر مسابقات را تماشا کردند. تحقیقات نشان می‌دهد ۷۰ شرکت خواستار دریافت امتیاز تبلیغات بازی‌های آسیایی بودند و در دسامبر سال گذشته تعداد زیادی قرارداد تبلیغات با شرکت‌های حائز شرایط امضا شده است. از سوی دیگر تعدادی از شرکت‌های بزرگ داخلی قراردادهایی برای تبلیغ محصولاتشان در دوره برگزاری مسابقات امضا کرده‌اند. همچنین بخشی از مردم اندونزی در ورزشگاه حضور پیدا می‌کنند تا از نزدیک مسابقات را ببینند؛ این به معنای صرف هزینه‌های مختلف از سوی آنها شامل حمل و نقل، غذا، هتل و نوشیدنی است. همچنین عده‌ای در خانه مسابقات را تماشا می‌کنند و هنگام تماشا تنقلات و نوشیدنی مصرف خواهند کرد.

تعداد زیادی از شرکت‌های فعال در اندونزی و شرکت‌های خارجی، قراردادهایی برای تبلیغ محصولاتشان در تلویزیون امضا کرده‌اند. شرکت سامسونگ کره جنوبی یکی از حامیان بزرگ مسابقات آسیایی امسال در اندونزی است. از چین نیز چند شرکت چنین قراردادهایی امضا کرده‌اند. از آنجا که اقتصادهای آسیایی نرخ رشد بالا و جمعیت زیادی دارند بازارهای این کشورها برای شرکت‌های بزرگ جهان جذاب هستند و این شرکت‌ها برای تبلیغ محصولات خود از هیچ فرصتی به ویژه بازی‌های آسیایی اندونزی صرف‌نظر نخواهند کرد. در بازی‌های آسیایی سال ۲۰۱۰ چین و سال ۲۰۱۴ کره جنوبی، این شرکت‌ها حضور گسترده داشتند و تاثیر این حضور را طی سال‌های بعد از مسابقات احساس کردند. طبق آخرین گزارش‌ها، حدود ۷۰ شرکت بزرگ آسیایی و بین‌المللی در این مسابقات به شکل‌های مختلف محصولات خود را تبلیغ خواهند کرد. مسابقات آسیایی بعدی در سال ۲۰۲۲ در گوانگژو چین و مسابقات آسیایی سال ۲۰۲۶ در ناگویا ژاپن برگزار خواهد شد.

مدیران شرکت‌های بزرگ از جمله شرکت کنون ژاپن می‌گویند: «تقویت نام تجاری شرکت در بازار پر رونق آسیا یکی از اهداف ما برای تبلیغ در شکل‌های مختلف در دوره برگزاری مسابقات آسیایی اندونزی است. با حضور در تبلیغات تلویزیونی بر ارزش نام تجاری شرکت در آسیا و جهان افزوده خواهد شد. ما مطمئن هستیم میزان فروش محصولات در سال‌های آینده تحت تاثیر این تبلیغات افزایش خواهد یافت.» با آنکه هزینه برگزاری مسابقات آسیایی نسبت به المپیک بسیار کمتر است اما تعداد ورزشکارانی که به اندونزی می‌آیند مشابه المپیک سال ۲۰۱۶ است و تعداد رشته‌های ورزشی بیشتر از المپیک آن سال است.

برخلاف المپیک، در بازی‌های آسیایی امسال اندونزی ورزش الکترونیک e-sport پذیرفته شده و ۶ بازی ویدئویی اجرا می‌شود. البته به باور پروفسور پروس، بازی‌های آسیایی غیر از میراث سخت یعنی زیرساخت‌ها، دارای میراث‌های نرم از جمله ارتقای جایگاه کشور برگزارکننده در سطح جهان است. برگزاری موفقیت‌آمیز این مسابقات وجهه اندونزی را بالا می‌برد و زمینه را برای برگزاری رویدادهای سیاسی و اقتصادی مهم در این کشور فراهم خواهد کرد. حتی این بازی‌ها به دولت اندونزی در کسب جایگاه تاثیرگذارتر در بین کشورهای اسلامی کمک می‌کند. همچنین اگر برگزاری مسابقات آسیایی با موفقیت همراه باشد، اندونزی مجبور نیست ۵۶ سال دیگر صبر کند تا بار دیگر میزبان مسابقات باشد.