تضمین تداوم صادرات نفت

فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که پس از سه ساعت گفت‌وگوی دیپلماتیک، سخنرانی بعد از جلسه را بر عهده داشت، بیانیه‌ای با مضامین تکراری را قرائت کرد و موضوعات گسترده‌ای را برای تضمین درآمد نفت ایران، حمل و نقل محموله‌ها، بانکداری و سایر همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری مطرح کرد. موگرینی گفت: «شرکت‌کنندگان توافق کردند که با تشکیل کمیسیون‌های مشترک در سطح وزرا برای دستیابی به راه حلی مشترک، پیشرفت‌های فعلی را ادامه دهند.» او بر خلاف جلسات گذشته، هیچ سوالی را جواب نداد. محمدجواد ظریف اما به خبرنگاران گفت: «همه تعهدات امروز، باید پیش از موعد ماه آگوست اجرا شوند... این به تهران بستگی دارد که تصمیم بگیرد آیا ایران باید در این قرارداد بماند یا نه... طرح پیشنهادی فعلی اروپا صریح و کامل نبود.»

وزیر امور خارجه فرانسه نیز در صحبت‌های خود به این مساله اشاره کرد که قدرت‌های جهانی برای اجرایی شدن امور قبل از مهلت آمریکایی‌ها تلاش خواهند کرد. ژان ایو لودریان گفت: «ایران باید تهدیدات مربوط به قطع همکاری‌های خود نسبت به قرارداد هسته‌ای را متوقف کند. ما در تلاش برای انجام این هستیم تا بسته اقتصادی قبل از اعمال تحریم را که از ماه آگوست آغاز می‌شود فراهم کنیم، هرچند که به هرصورت تا ماه آگوست فرصت کمی کوتاه به نظر می‌رسد، اما تلاش می‌کنیم تا نوامبر این کار انجام شود.» هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، هنگام ورود به وین گفت که انتظار فروپاشی گفت‌وگوها را ندارد، اما بیان کرد که احتمالا مذاکرات بیشتری در آینده مورد نیاز باشد. وی تاکید کرد که قدرت‌های جهان برای جبران خسارت‌های تهران به واسطه خروج شرکت‌ها از ایران مبارزه خواهند کرد.

محورهای اصلی استراتژی اتحادیه اروپا در بسته پیشنهادی خود عبارت است از: وام دادن به بانک سرمایه‌گذاری اروپا، یک اقدام ویژه برای محافظت از شرکت‌های اتحادیه اروپا به دلیل تحریم‌های ثانویه آمریکا و پیشنهاد کمیسیون مبنی بر اینکه دولت‌های اتحادیه اروپا، انتقال پول مستقیم به بانک مرکزی ایران را برای جلوگیری از مجازات‌های آمریکا انجام می‌دهند.

پرداخت‌های بانکی

یک دیپلمات ارشد اروپایی گفت: «ما تا امروز پیشرفت‌هایی داشته‌ایم، از جمله اقداماتی برای حفاظت از فروش نفت خام ایران، اما بعید است که انتظارات آنها برآورده شده باشد.. اما باید پذیرفت که این موضوع چیزی نیست که اروپایی‌ها بتوانند به تنهایی انجام دهند، بلکه چینی‌ها، روس‌ها، هندی‌ها و دیگران نیز می‌توانند نقش داشته باشند.»

مقامات ایرانی گفته‌اند کلید اصلی برای آنها اقداماتی است تا تضمین کند صادرات نفت متوقف نمی‌شود و تهران هنوز به سیستم پرداخت بین بانکی بین‌المللی سوئیفت یا هر جایگزین دیگری دسترسی خواهد داشت. یکی از مقامات عالی‌رتبه ایران روز جمعه به رویترز گفت: «ما آماده همه سناریوهای ممکن هستیم... فروپاشی این توافق تنش را در منطقه افزایش خواهد داد. اما همه اینها به شرطی است که سایر امضا‌کنندگان توافق، برای حفظ آن، آثار تحریم‌های آمریکا را جبران کنند.»

حسن روحانی طی دیدار هفته گذشته خود به اروپا هشدار داد که ایران می‌تواند همکاری خود با سازمان دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل را کاهش دهد. او همچنین ترامپ را درخصوص «عواقب» تحریم‌های تازه علیه فروش نفت ایران تهدید کرده‌است. سپاه پاسداران انقلاب ایران نیز هشدار داده است که ممکن است در واکنش به درخواست‌های ایالات‌متحده مبنی بر ممنوعیت صادرات نفت ایران، از تنگه هرمز استفاده کنند. در پایان هم باید اشاره کرد که بخش مهم دیگر این مذاکرات، بخش‌های فنی مربوط به مسائل هسته‌ای است که مشخص نیست نیروگاه‌هایی نظیر اراک چطور تامین سوخت خواهند شد و کدام کشور خلأ آمریکا را جبران می‌کند.