سه روش تامین مالی

محمدرضا براتی

رئیس کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال

بی‌شک فوتبال محبوب‌ترین ورزش جهان تلقی می‌شود و از این رو می‌توان گفت که باشگاه‌های بزرگ جهان همچون رئال مادرید، بارسلونا، منچستر و امثال آنها برندهای تجاری هستند که از ارزش بسیار بالایی برخوردارند، اما در عین حال اداره این باشگاه‌ها، ‌طوری که قادر باشند همواره خود را در بالاترین سطح حفظ کنند، مستلزم صرف هزینه‌های هنگفتی است و به‌علاوه از نگاه بسیار جدی آنها به سودآوری و ارزش افزوده نیز نمی‌توان غافل شد. اما سوالی که ممکن است ذهن برخی را همواره به خود معطوف کند این است که درآمد این باشگاه‌ها و در واقع هزینه‌های آنها از کجا تامین می‌شود؟ در پاسخ می‌توان به مجموعه بسترهای زیر به‌عنوان مهم‌ترین منابع درآمد و تامین هزینه‌های باشگاهی اشاره کرد:

حق پخش: رادیو و تلویزیون از محل پخش مسابقات، سود سرشاری کسب می‌کنند و در مقابل ناچارند که به منظور کسب اجازه پخش مسابقات وجوه قابل توجهی را به‌عنوان حق پخش به باشگاه‌ها پرداخت کنند. به‌عنوان مثال و به گزارش بی.بی.سی در سال ۲۰۱۵ مبلغ ۱۴/ ۵ میلیارد پوند بابت حق پخش به باشگاه‌های فوتبال انگلستان پرداخت شده است. این رقم در لالیگای اسپانیا برای فصل ۲۰۱۴ - ۲۰۱۵ مبلغ ۵/ ۱ میلیارد دلار بوده است. نحوه تقسیم این وجوه بین باشگاه‌های حاضر در رقابت‌ها نیز خود داستان دیگری است و در شرایطی که این پول در انگلیس به‌صورت مساوی تقسیم می‌شود در اسپانیا دو تیم رئال مادرید و بارسلونا ۴۰ درصد این پول را به خانه می‌برند سهم بقیه باشگاه‌ها مجموعا ۶۰درصد درآمد ناشی از حق پخش است.

بلیت‌فروشی: روز مسابقه، صرف‌نظر از نتیجه‌ای که حاصل می‌شود برای مالکان و مدیران باشگاه، بسیار جذاب است زیرا در این روز است که پول ناشی از بلیت‌فروشی به حساب آنها افزوده می‌شود و در واقع با این پول آنها می‌توانند هزینه‌های روزمره باشگاه‌ها را تامین کنند. در فصل ۲۰۱۴ - ۲۰۱۵ باشگاه آرسنال ۸۴ / ۱۰۱ میلیون پوند از بلیت‌فروشی تحصیل کرده و از این حیث در صدر جدول باشگاه‌های اروپایی قرار دارد.

فروش اقلام ورزشی و حامیان مالی: باشگاه‌ها از محل فروش اقلام منتسب به باشگاه نظیر البسه، یادبودها و... وجوه بسیاری را کسب می‌کنند البته واضح است که این در صورتی امکان‌پذیر است که برند تجاری از حیث قوانین حاکم در کشور محل باشگاه کاملا مورد حمایت باشند و امکان فروش تولیدات جعلی وجود نداشته باشد. همچنین برگزاری تورهای بازدید از استادیوم اختصاصی و بلیت‌فروشی در روزهایی که مسابقه برگزار نمی‌شود یا در صورت امکان در محل تمرین تیم‌ها، منبع درآمد دیگری محسوب می‌شود، اما هیچ یک از اینها نمی‌توانند با درآمد ناشی از انعقاد قرارداد با حامیان مالی برابری کنند. جالب است بدانیم که باشگاه آرسنال در سال ۲۰۱۲ قراردادی با شرکت امارات ایرلاین منعقد کرده است که به‌موجب آن صرفا جهت نوشتن نام امارات روی پیراهن آرسنال مبلغ ۱۵۰میلیون پوند به باشگاه آرسنال پرداخت می‌شود.

جوایز: درکنار موارد فوق باید توجه داشت که باشگاه‌هایی که در رقابت‌های مختلف حضور دارند چنانچه موفق به کسب رتبه‌های مورد نظر سازمان برگزاری مسابقات شوند، از جوایز نقدی قابل توجهی برخوردار خواهند شد.