ایران جانشین ترکیه؟

الجزیره انگلیسی

بعد از آخرین کودتای نظامی موفق در ترکیه در سال ۱۹۹۷، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در سال ۲۰۰۲ قدرت را از طریق انتخابات برای مدت ۵ سال در اختیار گرفت. تقویت اخیر موضع وی و حزب اسلامگرایش و رویکرد اقتدارگرایانه او، به گفته بسیاری از مردم ترکیه، به تدریج وی را به یک شخص کم تحمل نسبت به مخالفانش تبدیل ساخته است. تلاش‌های رو به افزایش او برای خفه کردن صدای دانشجویان، معلمان و روزنامه‌نگاران برای مثال موجب اخراج ۹۰۰ روزنامه‌نگار از مشاغل خود شده که همه اینها منجر به افزایش مخالفت‌ها با وی شده است. با این وجود، به رغم همه این مسائل، کودتای روز جمعه از سوی همه احزاب سیاسی مخالف تقبیح شد. آخرین چیزی که این ملت ۷۹ میلیون نفری نگران آن بود، و حتی فکرش را هم نمی‌کرد، ظهور یک دیکتاتور ظالم دیگر بود که هیچ‌گاه نمی‌توانست راه حلی واقعی برای مشکلات و چالش‌های واقعی پیش روی ترکیه باشد. یک روزنامه‌نگار ترک در این باره گفت: «بدترین نوع دموکراسی بهتر از یک کودتا است.»

کودتای نافرجام ترکیه، یکی از تحولات عظیم در عرصه سیاسی این کشور محسوب می‌شود. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، با بازداشت گسترده افراد به اتهام دست داشتن در کودتا و تعلیق عده‌ای از دانشگاهیان و مدیران، به شدت کودتا را سرکوب کرد. پرسش اینجاست که این کودتا چه تاثیری بر اقتصاد ترکیه خواهد گذاشت؟

اقتصاد ترکیه تا حد زیادی به سرمایه‌گذاری خارجی وابسته است؛ اما اکنون سرمایه‌گذاران خارجی چگونه روی سرمایه‌گذاری در کشوری که بمب‌گذاری‌های گسترده و کودتایی نافرجام را تجربه کرده است، حساب کنند؟

مهمت سیسمک، معاون نخست‌وزیر ترکیه دوشنبه در سخنانی تاکید کرد: «کودتای نافرجام اخیر تاثیرات کوتاه‌مدتی بر اقتصاد ترکیه خواهد داشت. اقتصاد ترکیه به‌طور دائمی با تاثیرات این کودتا روبه‌رو نخواهد شد.»

سیسمک گفته است: «ساختارهای کلان اقتصادی ترکیه همچنان باثبات و مستحکم است و دولت به آرامی تمرکز خود را روی اجرای اصلاحات معطوف خواهد کرد.» در حال حاضر، صنعت توریسم و گردشگری ترکیه با خطر جدی مواجه است. تعداد گردشگران خارجی در پی بمب‌گذاری‌های اخیر به شدت کاهش یافته است. این درحالی است که در سال جاری میلادی، رشد اقتصادی سالانه ترکیه ۵/ ۳ درصد تنزل یافته است. علاوه بر این به دنبال اثرات منفی کودتا، ارزش لیر ترکیه نیز به شدت سقوط کرد.

با این حال مقامات ترکیه معتقدند اقتصاد این کشور از ناملایمات به وجود آمده سربلند بیرون خواهد آمد و مانند گذشته به رشد خود ادامه خواهد داد. محمد شیمشک، معاون نخست‌وزیر ترکیه، در این خصوص گفت: «وضع فوق‌العاده و اختیارات قانونی تنها علیه توطئه‌گران کودتاچی استفاده خواهد شد. زندگی عادی، تجارت و کسب و کار به‌طور معمول ادامه خواهد داشت.» اما آیا اقتصاد ترکیه قدرت جلب اعتماد دوباره سرمایه‌گذاران خارجی را خواهد داشت؟

ایران درگاه جدید تجاری منطقه

جزیره کیش، ۱۹ کیلومتری ساحل ایران در خلیج‌فارس، در حال آماده‌سازی برای تبدیل شدن به یکی از جدیدترین مراکز کسب و کار بین‌المللی ایران ارسال قرارداد هسته‌ای تاریخی است. ایران پس از لغو تحریم‌های بین‌المللی به دنبال جذب سرمایه‌گذار خارجی است. در حال حاضر، منطقه آزاد تجاری کیش به یکی از قطب‌های جذب توریست و سرمایه تبدیل شده است. شاید این امر، فرصت جذب سرمایه‌گذاری خارجی را از ترکیه بگیرد.