تحکیم توافق هسته‌ای

وال‌استریت ژورنال

دولت اوباما به‌دنبال تسهیل مسیر تجارت شرکت‌ها با ایران برای تکمیل توافق‌های تجاری است تا بتواند ضمن تقویت توافق هسته‌ای برجام با ایران از لغو احتمالی آن توسط دولت آتی آمریکا جلوگیری کند. تلاش برای تقویت برجام از طریق توسعه تجارت با ایران، این هفته با دستیابی شرکت هواپیمایی بوئینگ و ایران به یک توافق ۶/ ۱۷ میلیارد دلاری برای فروش هواپیماهای مختلف مسافربری تقویت شد.

اگرچه یک سخنگوی شرکت بوئینگ از اظهارنظر در مورد تلاش دولت در جهت دستیابی این شرکت به توافق با ایران خودداری کرد،تیم کیتینگ، نایب رئیس شرکت بوئینگ روز پنج‌شنبه در واکنش به انتقادات مطرح شده از سوی قانون‌گذاران جمهوری‌خواه نسبت به این توافق گفت: «دولت در مشورت‌های خود با شرکت بوئینگ صراحتا تاکید کرده است که جایگزینی ایرلاین‌های فرسوده ایرانی با هواپیماهای تجاری مسافربری آمریکایی و اروپایی امری بسیار ضروری و کلیدی در جهت تکمیل توافق هسته‌ای با ایران است.» مقامات آمریکایی هم‌اکنون در حال بررسی این موضوع هستند که از درخواست ایران برای عضویت در سازمان تجارت جهانی که البته با مخالفت متحدان عربی آمریکا در خلیج فارس روبه‌رو است، حمایت کنند یا خیر. انتظار می‌رود قبل از پایان دوران ریاست‌جمهوری اوباما در ماه ژانویه، تلاش‌های بیشتری در این زمینه مشاهده شود.

گروه کاری اقدام مالی که یک آژانس جهانی در زمینه مبارزه با پولشویی است، این هفته خارج کردن نام ایران از لیست سیاه خود را بررسی می‌کند. خروج ایران از این فهرست می‌تواند توانایی این کشور در معاملات مالی از طریق بانک‌های اروپایی را افزایش دهد. به گفته مقامات آمریکایی و اروپایی این تصمیم احتمالا روز جمعه اتخاذ خواهد شد. یکی از این راه‌ها، دادن اجازه دسترسی محدود ایران به دلار آمریکا است که مقامات آمریکایی گفته‌اند پیشرفت‌هایی در این زمینه به‌دست آمده است.

مقامات دولت آمریکا گفته‌اند در ماه‌های پایانی ریاست‌جمهوری باراک اوباما آنها به‌دنبال اجرایی کردن سیاست‌های وی در قبال ایران و کوبا هستند؛ به‌نحوی‌که بازگرداندن آنها برای دولت‌های بعدی آمریکا دشوار باشد. یک مقام ارشد دولت آمریکا در این باره گفت: «ما قرار نیست مانع فعالیت‌های تجاری مجاز با ایران بشویم، تا زمانی که ایران به تعهدات خود در زمینه توافق هسته‌ای پایبند باشد، ما به توافق پایبند خواهیم بود و این موجب برخی فعالیت‌های تجاری بیشتر با ایران خواهد شد.»

اقدامات دولت اوباما برای متصل کردن ایران به بازارهای مالی و تجاری جهانی، البته به شکلی محدود و در قالب توافق هسته‌ای، انتقادبرخی اعضای مجلس نمایندگان آمریکا را برانگیخته و نگرانی‌هایی را در میان متحدان خاورمیانه‌ای واشنگتن به وجود آورده است. به گفته مقامات آمریکایی، این اقدامات همچنین موجب بروز اختلافاتی بین وزارت امور خارجه و وزارت خزانه‌داری شده است. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا فعال‌ترین فرد دولت اوباما در یافتن راه‌های کمک به اقتصاد ایران بوده است.