بازگشت نفت به دوران اوج

بلومبرگ

با لغو تحریم‌های بین‌المللی، ایران موفق شده سریع تر از انتظارات جهانی، در زمینه صادرات نفت اقدام کند. با این حال می‌توان گفت روند بدون ورود منابع مالی و آسان تر شدن موانع تجارتی باقی مانده، افزایش چشمگیری نخواهد داشت. پس از امضای برجام، هنگامی که محدودیت‌های صادراتی نفت ایران در ماه ژانویه کنار گذاشته شد، تحلیلگران گلدمن‌ساکس و بارکلیز هرگز انتظار نداشتند ایران بتواند در سال جاری به سطح تولید گذشته نفت بازگردد. با این حال، ایران توانست تولید نفت خود را ۲۵ درصد افزایش دهد و آن را به ۸/ ۳ میلیون بشکه در روز برساند. این کشور در نظر دارد تولید خود را تا پایان سال به ۴ میلیون بشکه در روز برساند که این رقم سقف ۸ ساله تولید نفت ایران است.

آنتوان هاف، تحلیلگر ارشد در زمینه سیاست‌های جهانی انرژی در دانشگاه کلمبیا، در این باره اظهار کرد: «آنها بازار جهانی را با سرعت بالای تولید نفت شوکه کرده‌اند؛ اما بازگشت به سطح تولید پیش از تحریم‌ها نیازمند فناوری‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایی است که به زمان بیشتری احتیاج دارد.» ایران برای دستیابی به جایگاه دومین تولیدکننده بزرگ اوپک و بازگشت به بازار جهانی پس از سه سال انزوا، به دنبال جذب بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه از شرکای خارجی است. با این حال شرکت‌های خارجی در انتظار تایید نوع قراردادها و افزایش شفافیت در تحریم‌های باقی مانده آمریکا هستند. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی، با لغو تحریم‌های ایران، صادرات نفت این کشور به دو برابر گذشته (۲ میلیون بشکه) در روز افزایش یافته است. تولید نفت نیز به سطح ۶/ ۳ میلیون بشکه‌ای پیش از تحریم‌ها رسیده است. آمار منتشر شده از سوی ایران نشان می‌دهد تولید نفت این کشور به روزانه ۸/ ۳ میلیون بشکه در ماه مه رسیده است و این کشور در نظر دارد این رقم را تا پایان سال به ۴ میلیون بشکه و تا پنج سال آینده به ۸/ ۴ میلیون بشکه برساند. تاکنون شرکت‌های توتال و بریتیش پترولیوم درخصوص توسعه منابع ایران ابراز علاقه کرده‌اند.

در حالی که تحلیلگران موفقیت ایران در دستیابی به اهداف اولیه اش را پذیرفته‌اند، آنها بعید می‌دانند این کشور بتواند به آسانی به اهداف تولید بالاتر مورد نظر خود دست یابد. ایران برای افزایش ظرفیت تولید چاه‌های نفت قدیمی و فرسوده خود به سرمایه‌گذاری و فناوری‌های خارجی نیاز دارد. آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید: «حتی با سرمایه‌گذاری گسترده در این زمینه، تولید ایران تا پیش از سال ۲۰۲۱ به بالای ۴ میلیون بشکه در روز نخواهد رسید.» جذب سرمایه‌گذاران خارجی در حالی که نوع قراردادهای ایران در سرمایه‌گذاری میدان‌های نفتی به‌صورت قطعی مشخص نشده، دشواری‌هایی برای این کشور به همراه خواهد داشت. وجود تحریم‌های دیگر آمریکا نیز همچنان روند تبادلات تجاری با ایران را با موانعی مواجه کرده است. کاهش تولید نفت در کشورهای نیجریه، کانادا و ونزوئلا به این معنا بوده که نفت مازاد تولید شده از سوی ایران به راحتی از سوی کشورهای جهان خریداری شده است. با اتمام روند بازگشت ایران به بازار و افزایش تقاضا در بازار جهانی نفت، این پرسش ایجاد شده که بازار نفت در سال ۲۰۱۷ تا چه میزان تغییر می‌کند؟

بازگشت نفت به دوران اوج