دست بازتر روحانی

رویترز
انتخابات روز جمعه به پیروزی اصلاح طلبان در هر دو مجلس منتهی شد. پیش از این برخی از نمایندگان مجلس ایران درخصوص توافق هسته‌ای با غرب و برنامه‌های «حسن روحانی» رئیس‌جمهور این کشور برای تقویت بخش خصوصی و استقبال از سرمایه‌گذاران خارجی ابراز شک و تردید کرده بودند. قوی‌ترین دستور روحانی تغییر در عرصه اقتصادی است. بسیاری از رای دهندگان طرفدار روحانی در مصاحبه با خبرگزاری رویترز اصلاحات اقتصادی را یکی از دلایل اصلی خود برای حمایت از رئیس‌جمهوری دانسته‌اند. ورای اصلاحات خاص، روحانی به نظر می‌رسد حمایت مردم را از ایده باز کردن اقتصاد ایران به روی جهان خارج به دست آورده باشد. روحانی به‌عنوان معمار توافق هسته‌ای سال گذشته با قدرت‌های جهانی، اکنون می‌تواند آسان‌تر از قبل، اصلاحات لازم را برای جذب شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در این کشور اعمال کند.

پایان تسلط محافظه‌کاران بر مجلس شورای اسلامی سبب می‌شود تا دولت روحانی با دست بازتری به اصلاحات اقتصادی بپردازد. قانون تجارت، قانون کار، مقررات بورس از جمله موارد و حوزه‌هایی هستند که ممکن است از سوی دولت و مجلس مورد بازنگری و تجدیدنظر قرار گیرند. همچنین قراردادهای نفتی تازه با شرکت‌های خارجی نفتی از جمله موارد اقتصادی مهم و در دستور کار برای آینده خواهند بود. همچنین ایده باز شدن درهای اقتصاد ایران به سوی بازارهای جهانی نیز در دستور کار مجلس قرار خواهند گرفت. به اعتقاد سرمایه‌گذاران و تحلیلگران، نتیجه انتخابات ایران، راه را برای تغییر سیاست‌های اقتصادی این کشور باز خواهد کرد و در نتیجه سرمایه‌گذاری خارجی و تجارت با غرب تقویت خواهد شد.

مجلس بعدی درخصوص امور اقتصادی بهتر عمل خواهد کرد. ایران با مشکلاتی روبه‌رو است که با بهبود اوضاع اقتصادی این مشکلات حل خواهد شد. یک اقتصاددان ایرانی در این زمینه می‌گوید: «در امور اقتصادی، مجلس آینده تصمیمات بهتری در مقایسه با مجلس فعلی اتخاذ خواهد کرد. همه مشکلات می‌توانند از طریق آزادسازی اقتصاد حل شوند. ایران دچار مشکلات عمیقی چون فساد، کمبود سرمایه‌گذاری و بهره‌وری پایین است».

مدیر عامل یک گروه سرمایه‌گذاری در ایران می گوید: «اگر مجلس با بخش اجرایی روابط بهتری داشته باشد، همه چیز راحت‌تر انجام خواهد گرفت و در تجارت و امضای قرارداد دوجانبه با شرکای خارجی موانع کمتری وجود خواهد داشت.» او انتظار دارد که مجلس جدید به مسائل حساس و مهم بخش های اقتصادی نظیر به‌روزرسانی قوانین اقتصادی از جمله مدرنیزه کردن قوانین کار و بهبود قوانین بورس بپردازد. این فعال اقتصادی در این راستا می‌گوید: «اگر مجلسی تشکیل شود که روابط دوستانه‌ای با قوه مجریه داشته باشد همه‌ چیز رو به پیشرفت خواهد بود و گام‌های رو‌به جلویی برداشته خواهد شد. در آن صورت مقررات مربوط به کسب و کار و تغییر در آنها یا توافق بر سر سرمایه‌گذاری‌های مشترک با شرکای خارجی مورد تایید مجلس نیز قرار خواهند گرفت.»

به‌عنوان یکی از نتایج اولیه این انتخابات، دولت می‌تواند قراردادهای جدید را به شرکت‌های خارجی پیشنهاد دهد.ایران قرار بود از قراردادهای جدید برای شرکت‌های بین‌المللی نفتی در کنفرانسی در شهر «لندن» در تاریخ ۲۲ تا ۲۴ فوریه رونمایی کند. اما این کنفرانس در اوایل ماه جاری لغو شد. هنوز مشخص نیست که نتایج این انتخابات بر تمایل ایران برای موافقت با مذاکره با تولیدکنندگان نفتی اوپک و غیر اوپک درخصوص مذاکره بر سر بهای نفت تاثیر بگذارد یا خیر. اما به نظر می‌رسد از این به بعد دولت با آزادی سیاسی بیشتری برای امضای قرارداد مواجه شود.

انتظار می‌رود روحانی در بخش‌های حساس سیاسی نظیر آزادسازی بازار کار محتاطانه اقدام کند. با این حال، تحلیلگران می‌گویند دولت با محدودیت‌های کمتری درخصوص اصلاحات اقتصادی مواجه خواهد شد. پیش از این انتخابات، او با انتقاد شدید اعضای مجلس به خاطر توافق‌هایی نظیر خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس یا سرمایه‌گذاری بین ایران خودرو و پژو فرانسه مواجه بود که به نظر می‌رسد این انتقادات کمتر شود. یک اقتصاددان ارشد ایرانی در شرکت مشاوره «ماتریس» در لندن می گوید: «ما در حال حرکت به سمت یک نگرش مطلوب‌تر برای انجام تجارت و مشارکت تجاری با غرب، از جمله با شرکت‌های آمریکایی هستیم.»