یکی از مهم‌ترین سوالات برای سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی آینده بازارهاست و پیش‌بینی‌های انجام شده می‌تواند چشم‌انداز خوبی برای این فعالان ایجاد کند. که دراین پرونده چهار بازار نفت و انرژی، طلا و فلزات گرانبها، بورس آمریکا و نرخ بهره برخی کشورهای جهان مورد توجه قرار گرفته است. در سراسر جهان موسسات و نهادهای گوناگونی با استخدام خبره‌ترین کارشناسان و استفاده از مدرن‌ترین روش‌های اقتصاد سنجی و نرم افزارهایی با قدرت پردازش بسیار بالا به پیش‌بینی بازارها می‌پردازند. در بین این نهادها برخی از اعتبار بیشتری برخوردار هستند که پیش‌بینی آنها در این پرونده مورد توجه قرار گرفته است. هرچند که این پیش‌بینی‌ها با خطاهایی مواجه هستند، اما می‌توانند تا حدود زیادی راهگشا باشند. پیش‌بینی‌ها به سه دسته کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت تقسیم می‌شوند که نگاه این پرونده، پیش‌بینی‌های میان مدت دو الی سه ساله است.

نفت و انرژی

درمورد بازار نفت و انرژی دو نهاد بانک جهانی و اوپک که معتبرترین نهاد‌ها هستند، انتخاب شده‌اند.آنچه دو نهاد معتبر بر آن اتفاق نظر دارند موارد زیر است:

• تا اواسط سال جاری میلادی، بازار نفت بسیار آشفته است و امکان کاهش قیمت نیز در آن وجود دارد.

• طی سه سال آینده قیمت نفت سالانه افزایشی ۵ تا ۱۰ دلاری را خواهد داشت.

• افول قیمت نفت در سال‌های اخیر تعدادی از عرضه‌کنندگان نفت به خصوص نفت شیل را از بازار خارج خواهد کرد و عرضه نفت روندی نزولی خواهد داشت.

• تا سال ۲۰۱۸ قیمت نفت از ۵۰ دلار تجاوز نخواهد کرد.

• افزایش تولید نفت ایران نیاز به زمان دارد و در سال ۲۰۱۶ افزایش تولید رخ نخواهد داد، بلکه افزایش فروش حدود نیم میلیون بشکه در روز و از منابع ذخیره شده خواهد بود.

طلا و فلزات گرانبها

برای پیش‌بینی طلا و فلزات گرانبها نهاد معتبر بانک جهانی و همچنین بانک هلندی‌ ای بی ان امرو انتخاب شده‌اند. انتخاب این بانک به دلیل این است که در سال ۲۰۱۵ برای طلا دقیق‌ترین پیش‌بینی‌ها را داشته است و از این حیث به شهرتی جهانی دست یافته است. آنچه هردو نهاد بر آن اتفاق نظر دارند، عبارت است از:

• هرچند تردید در افزایش نرخ بهره آمریکا، قیمت طلا و فلزات را کمی افزایش داده است، اما چشم‌انداز میان مدت فلزات گرانبها کاهش ۵ تا ۱۰ درصدی را در سال‌های آتی تا ۳ سال برای این فلزات نشان می‌دهد که علت اصلی آن، کاهش تقاضای این فلزات برای سرمایه‌گذاری است.

• کاهش قیمت‌های واقعی و اسمی تا سال ۲۰۲۰ برای طلا و نقره ادامه دارد، اما درمورد پلاتین تا سال ۲۰۱۷ کاهش و سپس افزایش قیمت‌های اسمی و واقعی پیش‌بینی می‌شود.

بازار سهام آمریکا

برای این منظور به یکی از نهادهای قدرتمند پیش‌بینی بازار‌های سهام یعنی «مارکت واچ» استناد شده است. این پیش‌بینی‌ها نشان از افزایش ۸ تا ۱۱ درصدی شاخص اصلی بازار سهام وال استریت آمریکا یعنی اس‌ اند پی ۵۰۰ دارند.

نرخ بهره جهانی و آمریکا

برای این منظور از گزارش و پیش‌بینی وب سایت معتبر بلومبرگ استفاده شده است. این گزارش ضمن اعلام منفی شدن نرخ بهره در ژاپن به منفی بودن این نرخ برای یک چهارم از جهان اشاره کرده و می‌افزاید افزایش نرخ بهره فدرال رزرو با تردیدهایی مواجه شده و احتمال آن کاهش یافته است.