خبرگزاری فارس: معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۷/ ۷میلیون هکتار از اراضی کشور جزو مناطق بیابان‌زا است که ۳ میلیون هکتار از بخش مهم آن که تاثیر بیشتری در بیابان‌زایی دارد شناسایی شده و امیدواریم در برنامه ششم امکان اجرایی شدن راهکارهای مقابله با بیابان‌زایی فراهم شود.


خداکرم جلالی، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درخصوص اینکه سازمان جنگل‌ها چه اقداماتی برای خروج دریاچه ارومیه از بحران کنونی انجام داده است، گفت: ستاد بحران دریاچه ارومیه در مجموع 15 طرح برای احیای این دریاچه در نظر گرفته که یکی از آن طرح‌ها کنترل پدیده گرد و غبار مناطق اطراف دریاچه ارومیه است.


وی با بیان اینکه بخشی از وظایف کنترل پدیده گرد و غبار در مناطق اطراف دریاچه ارومیه بر عهده سازمان جنگل‌ها است، افزود: پدیده گرد و غبار برای سکونت مردم در این منطقه مشکلات زیادی ایجاد کرده به‌طوری که در ۴ ماه از سال حتی مردم نمی‌توانند از خانه‌هایشان خارج شوند.


وی افزود: بنابراین برای حل بخشی از مشکلات مردم سال گذشته کار را شروع کردیم و در سطح 8 هزار هکتار عملیات مربوط به نهال‌کاری و عملیات کنترل آب‌های سطحی و آبخیزداری و همچنین مدیریت چرای دام در منطقه به اجرا درآمد.


معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: از زمان اقدامات انجام شده یعنی اواخر سال ۹۳ تاکنون نتایج خوبی حاصل شده و به گفته رئیس ستاد مدیریت بحران یکی از دستگاه‌های موثر که اقدامات خود را به موقع در حفاظت از دریاچه ارومیه انجام داده سازمان‌ جنگل‌ها بوده است.


جلالی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از حفاظت از دریاچه ارومیه و جلوگیری از بحرانی شدن وضعیت آن بر عهده سازمان محیط زیست است، اظهار کرد: حدود 5 میلیون هکتار را شرایط بحرانی دریاچه ارومیه در برمی‌گیرد، بنابراین اقدامات آبخیزداری متناسب با تعادل اکوسیستم در این حوزه بسیار موثر است. وی تصریح کرد: در سطح 600 هزار هکتار عملیات قرق و کنترل چرای دام را در اطراف منطقه دریاچه ارومیه برای جلوگیری از افزایش پدیده گرد و غبار داشته‌ایم.


وی همچنین به لایحه سال گذشته دولت که توسط وزیر جهاد کشاورزی درخصوص اعتبار حفاظت از ساختار و فرهنگ منابع طبیعی به دولت ارسال شد، اشاره کرد و گفت: در ملاقات با معاون رئیس‌جمهور، وی بر پیگیری این لایحه تاکید داشت و امیدواریم کار در کمیسیون‌های دولت نهایی شده و به مجلس فرستاده شود. در ادامه این نشست جلالی در مورد پیشگیری و اطفای حریق جنگل‌ها اظهار کرد: حدود ۹۵ درصد از آتش‌سوزی‌ها به خاطر بی‌احتیاطی‌ها و عامل انسانی اتفاق می‌افتد و ۵ درصد مربوط به عوامل طبیعی است.


وی افزود: بیشتر حریق‌ها به کمک عامل انسانی و دست کنترل می‌شود به‌طوری که 90 درصد اطفای حریق در جنگل‌ها توسط نیروی انسانی مهار و کنترل می‌شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تصریح کرد: با توجه به کوهستانی و صعب‌العبور بودن مناطق، مشکلات زیادی در اطفای حریق جنگل‌ها وجود دارد و در این راستا سال گذشته 186 دستگاه خودروی مجهز به اطفای حریق با کمک دولت خریداری شد که از شهریور ماه سال جاری به ناوگان فعلی اضافه می‌شود.


وی با بیان اینکه در مورد اطفای حریق زمینی مشکل چندانی نداریم، گفت: از آنجا که سازمان فاقد اطفای حریق هوایی است از دستگاه‌ها و سازمان‌های دیگر مثل هلال‌احمر و ستاد کل نیروهای مسلح در صورت بروز حادثه بهره می‌گیریم. وی افزود: امسال تفاهم‌نامه‌ای با ستاد کل نیروهای مسلح داشتیم تا در صورت بروز حادثه در مناطق صعب‌العبور به ما کمک کنند. جلالی بیان کرد: همچنین شبکه دیده‌بانی توسط اداره کل منابع طبیعی برای مشاهده و گزارش‌دهی به موقع حریق مستقر شده تا در مواردی که نیاز باشد با بالگرد به کمک آنها بشتابیم.

وی افزود: دولت ۸ میلیارد تومان برای تجهیز ناوگان اطفای حریق تصویب کرده تا این مبلغ در اختیار سازمان مدیریت بحران قرار گیرد.


رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اظهار کرد: در 4 ماه ابتدای امسال 6438 هکتار از جنگل‌ها دچار حریق شده است. معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: تعداد این حریق‌ها 786 فقره بوده که از لحاظ تعداد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است زیرا در 4 ماه اول سال گذشته تعداد آتش‌سوزی در جنگل 638 فقره بوده است.


وی تصریح کرد: در ۴ ماه ابتدای سال گذشته در سطح ۷۴۷ هکتار جنگل آتش‌سوزی داشتیم که مقایسه آمار ۴ ماه ابتدای امسال و سال گذشته رشد ۲۳ درصد حریق‌ها در سطح جنگل‌ها را نشان می‌دهد. جلالی بیان کرد: آتش‌سوزی‌ها در سال گذشته ۱۱ هکتار از اراضی را تخریب کرده اما امسال این آتش‌سوزی‌ها ۸ هکتار را تخریب کرده است بنابراین، این آمارها نشان‌دهنده انجام عملیات به موقع است.


معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: حدود 70 درصد حریق‌ها در جنگل‌های زاگرس، 3 درصد در جنگل‌های هیرکانی و 27 درصد در سایر رویشگاه‌های جنگلی اتفاق افتاده است.


وی افزود: با کمک یگان حفاظت سالانه مانع تصرف ۳۰ هزار هکتار‌ اراضی می‌شویم و مردم می‌توانند طی تماس رایگان با سامانه ۱۵۰۴‌ خبرهای مربوط به تصرفات جنگل‌ها و آتش‌سوزی‌ها را به سازمان اطلاع دهند.


وی در ادامه به آمارهای تصرف‌ اراضی اشاره کرد و گفت:‌در 4 ماه اول امسال از تصرف حدود 5010 فقره با مساحت 11 هزار و 242 هکتار جلوگیری کردیم در حالی که این میزان در سال 93، 18 هزار و 516 هکتار بوده بنابراین 39 درصد کاهش داشته‌ایم.


رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری همچنین اظهار کرد: از سال ۱۳۳۴ تا ۱۳۴۶، جنگل‌ها ۸۲۶۱ هکتار کاهش داشتند و از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۷۳، آمار سالانه جنگل‌ها ۵۲۴۳ هکتار بود اما از سال ۷۳ تا ۸۳ سالانه ۸۰۱۰ هکتار جنگل‌ها افزایش یافتند و این آمار از سال ۸۳ تا پایان سال ۹۴، رقم ۹۸۶۴ هکتار افزایش بوده است.