بازگشت ایتالیا با صنایع کوچک عکس: دنیای اقتصاد، آکو سالمی

گروه بازرگانی: پس از اعلام توافق وین و گشوده شدن دروازه‌های ایران به‌روی کشورهای خارجی، هیات‌های تجاری اروپایی برای کسب بازار بزرگ ایران، در انتظار ایستاده و یکی پس از دیگری برای مذاکرات اقتصادی وارد کشور می‌شوند. پس از هیات‌های بلندپایه آلمانی و حضور وزیر امورخارجه فرانسه و اعلام حضور هیاتی از این کشور در شهریور‌ماه سال‌جاری، این بار اتاق بازرگانی ایران میزبان هیات تجاری ایتالیا بود که در راس آن وزیر توسعه اقتصادی این کشور قرار داشت. بر اساس اظهارات این مقام ایتالیایی، این کشور برای حضور بلندمدت خود به ایران آمده است و قصد دارد در زمینه صنایع کوچک و متوسط که در سال‌های اخیر در ایران با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند، همکاری‌های مشترکی را آغاز کند.


هیات تجاری ایتالیایی در سفر دور روزه خود به ایران، روز گذشته میهمان فعالان اقتصادی در بخش خصوصی بودند. دیداری که در آن، زمینه‌ها و فرصت‌های همکاری دو کشور مورد بررسی قرار گرفت. محسن جلال‌پور، رئیس اتاق بازرگانی ایران در این دیدار، با تاکید بر همکاری دو کشور در بخش صنایع کوچک و متوسط، از آمادگی حضور هیات تجاری ایران در ایتالیا خبر داد. به گفته وی اقتصاد ایران در شرایط پساتحریم به سوی اقتصاد خصوصی پیش خواهد رفت و ایتالیا می‌تواند در این دوره در همکاری با ایران پیشرو باشد.


فدریکو گوئیدی، وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا در دیدار با وی، بر توسعه همکاری‌های دو کشور اهتمام ورزید و خواستار‌ترمیم روابط اقتصادی ایران و ایتالیا شد. وی تاکید کرد که به دنبال سرمایه‌گذاری طولانی مدت در بازار ایران هستیم. در این راستا بحث زیرساخت‌های مالی و بانکی نیز برای توسعه این روابط باید اصلاح شود تا براساس آن بتوانیم همکاری‌مان را پیش ببریم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران، درباره‌ روابط ایران و ایتالیا اظهار کرد: روابط ایران و ایتالیا پیش از روابط اقتصادی، فرهنگی بوده است. تاریخ و تمدن دو کشور نشان از یک ارتباط قدیمی و پیوندی محکم دارد. ایتالیا در نزد مردم ایران به هنر و سازندگی و فرهنگ بسیار غنی شناخته می‌شود. کشوری که هیچ‌گاه به استعمار در ایران فکر نکرده و همواره در فرهنگ‌سازی و تمدن بشری نقش بسزایی داشته است.

وی عنوان کرد: روابط اقتصادی ایران و ایتالیا البته با فراز‌وفرودهایی همراه بوده است. اما همیشه این روابط برقرار بوده و در دوره‌ای ایتالیا اولین شریک تجاری ایران بین کشور‌های اروپایی بوده است.

جلال‌پور در این نشست با بیان اینکه اقتصاد ایران بعد از تفاهم، متکی بر بخش خصوصی است، گفت: بنا داریم اقتصاد جدیدی را در ایران پایه‌گذاری کنیم از این رو علاقه‌مندیم ایتالیا از کشورهای پیشرو در کمک به شکل‌گیری اقتصاد جدید ایران باشد. در این شرایط ظرفیت بالای ایتالیا در صنایع کوچک و متوسط می‌تواند در این روند موثر باشد چراکه ساختار قوی صنایع کوچک و متوسط و تکنولوژی ایتالیا را به خوبی می‌شناسیم، بنابراین مطمئنا می‌تواند در فضای جدید در همکاری و روابط اقتصادی با ایران مناسب واقع شود.


وی افزود: اقتصاد ایران، اقتصادی در حال رشد و در حال تغییر است، ظرفیت 80 میلیون نفری بازار مصرف داخلی و 400 میلیون نفری بازار مصرف کشورهای منطقه همچنین نیروی انسانی تحصیلکرده و منابع طبیعی غنی می‌تواند فرصت مناسبی برای شکل‌گیری ارتباطات منطقه‌ای و حضور مستمر ایتالیا در اقتصاد ایران و منطقه باشد. وی با بیان اینکه در صنایع بزرگ هم نیاز به همکاری با ایتالیا وجود دارد، اعلام کرد: شرایط ما درمنطقه به گونه‌ای است که می‌توانیم قطب توسعه همکاری‌های شرکای تجاری‌مان در منطقه خاورمیانه باشیم. در امور زیربنایی، حمل ونقل جاده‌ای، انرژی، ‌معادن‌، ارتباطات، مخابرات‌، خودرو،‌ آب و فاضلاب و ساختن نیروگاه امکان همکاری‌های مشترک میان شرکت‌های ایتالیایی و شرکای ایرانی آنها وجود دارد. ایران جدید، ایران سرمایه‌گذاری، تکنولوژی و ایرانی بر پایه اقتصاد مردم و دانش‌بنیان است که در تمامی این زمینه‌ها ایتالیا می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.


جلال‌پور ادامه داد: در زمینه‌هایی چون حفظ محیط زیست، منابع طبیعی و انرژی‌های تجدید‌پذیر خواهان حضور ایتالیایی‌ها در ایران هستیم. ایران با چشم تیزبین، حضور همه کشورها را رصد خواهد کرد و علاقه‌مند است که ایتالیا بیش از گذشته در ایران حضور داشته باشد.

رئیس اتاق ایران گفت: ‌در ایران جدید، سرمایه‌گذاری‌ها و همکاری‌های مشترک در زمینه فناوری‌ها و توسعه شرکت‌های دانش بنیان است که ایتالیا می‌تواند در همه زمینه‌ها پیشرو باشد. همچنین در حفظ محیط زیست، منابع طبیعی و در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر خواهان همکاری مشترک با ایتالیا هستیم.

جلال‌پور گفت: ‌ایران با ظرفیت فناوری، نیروی انسانی، قدرت منطقه‌ای و فضای با ثبات و با شرایط ویژه‌ای که دارد آغوش خود را برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک با کشور‌های دوست باز کرده است.

وی افزود: حضور هیات‌ها به ویژه هیات‌های تخصصی در ایران و ایتالیا می‌تواند در توسعه همکاری‌های مشترک نقش تعیین‌کننده داشته باشد؛ البته وظیفه اتاق مشترک ایران و ایتالیا در این باره بسیار سنگین است.


تاکید بر‌ترمیم روابط اقتصادی

وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا در این دیدار توافقنامه وین را بسیار مهم و اثرگذار دانست و افزود: فضای جدید به وجود آمده و فکر می‌کنیم جایگاه ایران در دنیا تغییر کرده و در عین حال نیازهای اقتصادی و توسعه‌ای کشور نیز متفاوت شده است. البته ما بنا داشتیم در حوزه نفت وگاز با ایران همکاری کنیم؛ اما به ما گفته شده است که می‌توانیم در حوزه‌های دیگری همچون انرژی،‌ فناوری‌های ساخت و ساز بیمارستانی و دیگر حوزه‌های مشترک همکاری کنیم.


فدریکو گوئیدی با بیان اینکه چه در بین دولت و چه جوامع بازرگانی ایتالیا تمایل دو چندانی برای همکاری با ایران وجود دارد، افزود: قبل از تحریم‌ها ایتالیا نخستین شریک تجاری ایران در اروپا محسوب می‌شد و رکورد ۷ میلیارد یورویی را هم زد و اکنون باید به سمت و سویی برویم که شرایط گذشته را مجددا احیا کنیم. اما به دنبال ماندگاری طولانی مدت در بازار ایران هستیم.


وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا بر این نکته اذعان کرد که هدف ما فقط بازار ایران برای فروش محصولات نیست؛ بلکه تمایل به همکاری‌های مشترک داریم و شرکت‌های بزرگ ایتالیایی که به تکنولوژی روز مجهز هستند، می‌توانند با شرکت‌های ایرانی ارتباط برقرار کنند که اتاق بازرگانی ایران نقطه اتصال خوبی برای این مساله است. اما بحث زیرساخت‌های مالی و بانکی باید اصلاح شود تا براساس آن بتوانیم همکاری‌یمان را پیش ببریم.


وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا افزود: ایتالیا بر همکاری با ایران به‌ویژه در صنایع بزرگ و رو به رشد تاکید دارد. البته شرکت‌های کوچک و متوسط در ایتالیا هم تمایل دارند با طرف‌های ایرانی همکاری کنند.

وی با اشاره به بازار بزرگ ایران اظهار کرد: آمادگی داریم توانمندی‌های خود را ارائه کنیم و درباره کمک و حمایت از توسعه همکاری‌ها و همچنین امکان سرمایه‌گذاری ایتالیا در ایران و نیز ارائه توانمندی‌های ایران در ایتالیا هر نوع کمکی را ارائه کنیم. ما آمادگی خود را اعلام کرده‌ایم تا همکاری‌های خود را در ایران به‌ویژه در حوزه اقتصادی، به ویژه صنعتی توسعه دهیم تا این همکاری‌ها به روند طبیعی خود بازگردد. همچنین آمادگی داریم کمیته مشترکی میان دو کشور شکل گیرد تا توسعه همکاری‌های دو کشور تسریع شود.


وی افزود: تاکنون رابطه بازرگانی و دولتی خوب بین شرکت های ایرانی و ایتالیایی تجربه کرده‌ایم. امیدواریم پس از توافق هم بار دیگر به سمت و سویی حرکت کنیم تا همانند گذشته این تجارت را با یکدیگر تکرار کنیم.


گوئیدی گفت: ملاقات هایی را که هیات ایتالیایی با طرف ایرانی خود داشت بیانگر علاقه‌مندی گسترش روابط در حوزه های صنعت و تکنولوژی و گسترش تبادلات تجاری بین دو کشور است.

وی اظهار کرد: توافق وین شرایط جدیدی را برای دو کشور به وجود آورد و حضور ما در ایران بر این نکته تاکید می کند که همکاری‌های ایتالیا به سمت ایران تغییر ماهیت می‌دهد. صنایع ایتالیا کاملا غنی هستند و این تمایل وجود دارد که سرمایه‌گذاران با روح خود به سمت سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت برای فعالیت طولانی در ایران حضور پیدا کنند نه اینکه فقط برای دوران مقطعی حضور کوچکی داشته باشند.


ایران جزو ۱۸ کشور قدرتمند اقتصادی دنیا

محمد خزایی، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در این دیدار با اشاره به اینکه توافق وین با سه نکته همراه بود، عنوان کرد: قدرت سیاسی و نقش ایران در منطقه، صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران که مورد تایید شورای امنیت هم قرار گرفت و آمادگی ایران برای توسعه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی به‌ویژه با کشورهایی که دارای پیشینه روابط با ایران هستند، سه دستاورد مهم توافق وین بود.


وی به روابط ایران و ایتالیا اشاره کرد و گفت: اغراق نمی‌کنم اگر بگویم روابط بین این دو کشور، همیشه دوستانه بوده است. به دلیل مشکلاتی که به‌وجود آمده بود، سطح همکاری‌های تجاری ایران با اروپا از جمله ایتالیا کاهش یافت. به گونه‌ای که حدود ۴۷ تا ۵۰ درصد شاهد افت همکاری با قاره اروپا بودیم.


خزایی گفت: ایران در حال حاضر هجدهمین قدرت اقتصادی دنیا محسوب می‌شود که از نظر ظرفیت، منابع و پتانسیل‌هایی که دارد، یکی از قدرتمندترین کانون‌های دنیا به حساب می‌آید. همچنین نقش ایران در سازندگی کشورهای همسایه و موقعیت منطقه‌ای این کشور نیز از جمله دلایل اهمیت ایران در اقتصاد دنیا است.


معاون وزیر اقتصاد به تشریح ضرورت‌های روابط اقتصادی ایران و ایتالیا پرداخت و عنوان کرد: فضای جدیدی برای توسعه روابط اقتصادی با کشور‌هایی که نسبت به ایران حسن نیت داشته‌اند، فراهم شده است.

خزایی عنوان کرد: طبق قانون جدید مشوق‌های جدیدی برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است که باعث می‌شود در سلب مالکیت و انتقال ارز تمام ریسک‌ها تضمین شود. همچنین سرمایه‌گذاری‌ در بخش‌های کشاورزی و توریسم تا ۸۰ درصد از درآمد‌های مالیاتی معاف هستند.


حضور هیات‌های تخصصی اقتصادی

احمد پورفلاح، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا با اشاره به اینکه این اتاق مشترک قدیمی‌ترین اتاق مشترک با یک کشور اروپایی است، عنوان کرد: اتاق ایران و ایتالیا بیش از 3 هزار عضو دارد و حتی شرکت‌های بزرگ دولتی نیز در این اتاق مشترک حضور دارند.


به گفته وی، این اتاق مشترک، از حمایت‌های زیادی برخوردار است و هم اکنون نیز مورد حمایت قرار دارد. اتاق‌های مشترک دو کشور نیز همکاری‌های نزدیکی با یکدیگر داشته و دارند. ظرفیت‌های تجاری بین دو کشور بسیار بالا است. امیدواریم با ارتباطات صمیمانه‌ای که بین دو کشور برقرار است به رکورد‌های بالاتر از گذشته دست یابیم.


پورفلاح افزود: در زمینه همکاری‌های زیرساختی بین دو کشور، شرایط مناسب فراهم شده است. ایران کشوری جوان با نیروهای تحصیلکرده است که طی 8 سال اخیر، مشکل بیکاری در این کشور اوج گرفته است. ایتالیا در صنایع کوچک و متوسط تجربه زیادی دارد. پیشنهادی که در این خصوص دارم، تشکیل کمیته‌ای برای همکاری مشترک بین SME‌های دو کشور است. همچنین با توجه به زمینه تاریخی و فرهنگی دو کشور، به نظر می‌رسد باید از فرصت‌های به‌دست آمده استفاده کنیم.


رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا به حضور تیم قوی اقتصادی ایتالیا در ایران اشاره کرد و گفت: این حضور، نشان دهنده یک آغاز ایده‌آل برای همکاری‌های بین دو کشور است.

وی عنوان کرد: در این شرایط باید بر اساس یک برنامه ریزی مدون و دقیق برای توسعه همکاری‌های بین دو کشور به دستاوردهای بیشتری برسیم. امید می‌رود در آینده شاهد حضور هیات‌های تخصصی ایتالیایی در ایران برای مذاکره با واحدهای مرتبط در ایران باشیم.

بازگشت ایتالیا با صنایع کوچک