گروه بازرگانی: افزایش قیمت طلا و جواهر در کشور و نبود تنوع در مصنوعات طلا موجب شده تا طی سال‌های اخیر مردم بدلیجات را جایگزین طلا و جواهر کنند و به این بازار روی آورند؛ تغییر گرایشی که رکود خرید و فروش طلا در بازار را به همراه داشته است. از سوی دیگر افزایش قیمت طلا گسترش عرضه از طریق شبکه‌های اجتماعی را نیز به همراه داشته؛ روندی که رو به افزایش است و نبود کنترل و نظارت بر آن می‌تواند مشکلاتی را برای خریداران طلا از این طریق به همراه داشته باشد.


دو مشکلی که برای عبور از آن عرضه طلا با مصنوعات مختلف و شناسنامه‌دار کردن طلا و جواهر به‌عنوان دو راهکار مطرح شد. دو راهکاری که به گفته عبادالله محمدولی ایجاد تنوع در مصنوعات هنوز از سوی موسسه استاندارد نهایی نشده است؛ اما طرح شناسنامه‌دار کردن طلا و جواهر عرضه شده در بازار نهایی شده و خریداران می‌توانند از این پس شناسنامه طلای و جواهر خریداری شده را از فروشنده مطالبه کنند. از سوی دیگر مراسم امضای تفاهم‌نامه‌ای با شرکت بازرسی کیفیت استاندارد ایران در راستای شناسنامه‌دار کردن طلا و جواهرهای عرضه شده در بازار برگزار شد. رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا، جواهر و نقره استان تهران در خصوص طرح ایجاد تنوع در مصنوعات طلا گفت: درخصوص عرضه طلا با مصنوعات مختلف تفاهم‌نامه‌ای با سازمان ملی استاندارد منعقد کرده‌ایم؛ اما مقدمات کار به منظور کنترل و نظارت برروند عرضه طلا با چند عیار هنوز فراهم نشده است.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا، جواهر و نقره استان تهران با بیان اینکه باید بازار را با بودجه مردم هماهنگ کنیم می‌گوید: متقاضی با بودجه خاصی وارد بازار می‌شود به همین دلیل باید با توجه به بودجه مصرف‌کننده بازار را هماهنگ کرده تا از این طریق بتوانیم رضایت مشتری را فراهم کنیم؛ اما پیشنهاد مطرح شده به معنی حذف عیارهای قبلی نیست. از سوی دیگر فریدون موذنی ریزی، مدیرعامل آزمایشگاه تخصصی که زیر نظر شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران فعالیت می‌کند نیز در خصوص شناسنامه دار کردن طلا و جواهر در این مراسم گفت: با اجرای این طرح شرایط برای شناسایی و ساماندهی طلا و جواهر در کشور فراهم خواهد شد. به گفته موذنی‌ریزی، آزمایشگاه گوهرشناسی مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران است و در حال حاضر امکان عرضه گواهی استاندارد برای محک کیفیت طلا و جواهر در کشور به وجود آمده و استاندارد ملی سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی نیز تدوین شده و زیرساخت‌ها در تمام مراکز استان‌های فراهم شده؛ اما هنوز در این خصوص فرهنگ‌سازی صورت نگرفته است. وی در خصوص روی آوردن مردم به خرید طلا از طریق شبکه‌های مجازی نیز گفت: مشکل اقتصادی عمده دلیل روی آوردن مردم به خرید طلا از شکبه‌های مجازی است؛ اما خریداران از این شبکه‌ها باید بدانند که عیار یا سنگ عرضه شده از سوی این شبکه‌ها قابل شناسایی نیست.