گروه بازرگانی: دوگانگی در حذف یا ماندن کارت بازرگانی با ابلاغیه شش بندی وزیر صنعت، معدن و تجارت تعیین تکلیف شد. ابلاغیه‌ای درخصوص رعایت ضوابط صدور و تمدید کارت بازرگانی در حالی از سوی محمدرضا نعمت زاده اعلام شد که پیش از این برخی وجود کارت بازرگانی را برای فعالیت اقتصادی ضروری می‌دانستند و معتقد بودند وجود کارت بازرگانی باعث نظام‌مند شدن فعالیت صادرات و واردات می‌شود؛ از سوی دیگر عده‌ای بر این باور بودند که ضرر، آسیب‌ و معضلات کارت بازرگانی بیش از فایده‌اش است. این گروه اعتقاد دارند که اساسا دیگر در سایر کشور‌های دنیا پدیده‌ای به اسم کارت بازرگانی وجود ندارد و اتاق‌های بازرگانی آنها تنها برای اعضای خود کارت عضویت صادر می‌کنند؛ کارتی که برای انجام فعالیت اقتصادی و امور مربوط به صادرات و واردات دارای اعتبار است.


به گزارش «ایسنا» علی بعیدی، مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات گمرک ایران، دی ماه سال گذشته یکی از مشکلات نظام گمرک ایران را کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف عنوان کرد که از سوی اتاق‌های بازرگانی صادر می‌شوند. به گفته وی، گمرک با مراجعه به آدرس صاحبان این کارت‌ها متوجه می‌شود که بسیاری از آدرس‌ها اشتباه و دروغ بوده که همین امر مشکلاتی را به بار می‌آورد.


محمدحسین برخوردار، رئیس مجمع عالی واردات، معتقد است که شرایط برای صدور کارت بازرگانی باید تسریع شود و زمان اعتبار یکساله کارت‌های بازرگانی باید بیشتر شود. چرا که این زمان بسیار محدود است و افراد حقیقی که اکثریت دارندگان کارت‌های بازرگانی هستند به اعتبار بیشتری برای کارت‌های بازرگانی‌ خود نیاز دارند. سیده فاطمه مقیمی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران نیزاز بررسی طرح «صدورکارت‌های بازرگانی سه ساله و پنج ساله» خبر داده است. به اعتقاد وی از نظر قانون اساسی نمی‌توان جلوی ایجاد کسب‌وکار جدید را گرفت یا برای آن مانعی ایجاد کرد. بنابراین شرایط سه ساله و پنج ساله در سیستم صدور کارت بازرگانی دیده شده است.


اما در همین خصوص فرهاد فزونی، از دیگر اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: یکی از برنامه‌های اتاق بازرگانی در دوران جدید حذف کارت بازرگانی است، چرا که کارت بازرگانی اعتبار خاصی به یک فعال اقتصادی نمی‌دهد و نمی‌تواند مشکلی را در تجارت حل کند. امروز شاید تنها کشوری که در دنیا کار صادرات و واردات را به وسیله کارت بازرگانی انجام می‌دهد، ایران است.


در حالی که به گفته حامد واحدی، عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران، حذف کارت بازرگانی تا قبل از پیوستن به سازمان تجارت جهانی (WTO) امکان‌پذیر نیست.


محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به اینکه وزیر صنعت این وظیفه را به اتاق‌های بازرگانی سپرده که شناخت دقیقی از وضعیت متقاضی ندارند، در گفت و گو با خبرگزاری مهر عنوان کرد: تشکل‌ها باید مرجع احراز صلاحیت صدور کارت‌های بازرگانی شوند، زیرا هیچ مرجعی نمی تواند این وظیفه را بر عهده بگیرد که دقیقا از شرایط وضعیت فرد متقاضی باخبر باشد و این تنها تشکل‌ها هستند که با توجه به شناخت از اشخاص فعال، خوشنام یا افرادی که تجارت واقعی داشته و در آن رشته، شناخته شده هستند، می‌توانند صلاحیت فرد متقاضی کارت بازرگانی یا تمدید و صدور آن را
تایید کنند.