نقش کمیسیون‌ها در اتاق ایران

حسین وثوقی ایرانی

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران

دوره‌ای دیگر از اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران به سر رسید و عملکرد کمیسیون‌های تخصصی بار دیگر در بوته نقد قرار گرفت. بی شک تلاش‌های اعضای کمیسیون‌های تخصصی در طول چهارسال گذشته منشاء خیرو برکت برای اتاق ایران و بخش خصوصی بود؛ تا جایی که در بسیاری موارد باعث تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های خوب در مجلس و دولت شده است.


حال که اتاق ایران انتخاباتی پر شور را پشت سر گذاشته و افرادی با سلیقه‌های جدید وارد هیات نمایندگان آن شده‌اند و از سوی دیگر دولت روابط نزدیکی با اتاق برقرار کرده و طرف مشاوره قرار داده است، ضروری است مفهوم پارلمان بخش‌خصوصی مجدا مورد عنایت ویژه همکاران هیات نمایندگان قرار گیرد.


بی‌شک تصمیم‌گیری پارلمانی اقتضائاتی دارد که کمیسیون‌ها از لوازم و اسباب آن به شمار می‌روند. اگر عزم ما در این دوره عمل به اسباب و لوازم پارلمانی باشد کمیسیون‌ها نقش فعال و اساسی در آن به عهده خواهند داشت. بر همین اساس ضرورت دارد کمیسیون‌های اتاق ایران با کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی و وزارتخانه‌های دولت همخوانی داشته و متناظر باشند و از سوی دیگر رابطه‌ای ارگانیک بین کمیسیون‌ها و هیات رئیسه اتاق برقرار شود.


بر این اساس، خوراک جلسات کمیسیون‌ها باید از دو کانال هیات رئیسه و هیات نمایندگان تامین شود به این صورت که نامه‌های وارده به اتاق ایران بر اساس آیین‌نامه‌ای دسته بندی شده و برخی از آنها به کمیسیون‌ها ارجاع شود و در مهلت معینی بررسی و پاسخ داده شود و از سوی دیگر مطالبی به‌صورت «طرح» در صحن علنی هیات نمایندگان مطرح و بر اساس تصمیم هیات رئیسه به کمیسیون مربوطه ارجاع شده و مورد بررسی و اعلام نظر قرار گیرد.


باز تعریف کمیسیون‌های اتاق متناسب با وزارتخانه‌ها و کمیسیون‌های مجلس برای انجام ماموریت فوق از الزامات تجدید ساختار در کمیسیون‌ها محسوب می‌شود که لازم است در مدت باقی‌مانده تا انتخابات کمیسیون‌ها عملی شده و به هیات نمایندگان ابلاغ شود.


با یک بررسی تطبیقی بین کمیسیون‌های اتاق ایران با کمیسیون‌های مجلس و وزارتخانه‌های دولتی وهمچنین تعداد جلسات برگزار شده کمیسیون‌ها ادغام کمیسیون‌های اقتصاد کلان و اصل ۴۴ و محیط کسب‌وکار ایجاد کمیسیون گردشگری و سلامت و مخصوصا تشکیل کمیسیون امور بین‌الملل پیشنهاد می‌شود.


همچنین با نگاهی به کارنامه و عملکرد کمیسیون‌ها که در گزارش عملکرد منتشر شده اتاق ایران منعکس شده است، می‌توان برآورد کرد که برخی کمیسیون‌ها که جلسات کمی نسبت به سایر کمیسیون‌ها داشته‌اند از اهمیت کمتری برای اعضا برخوردارند بنابراین پیشنهاد می‌شود کمیسیون‌هایی که کمترین جلسات را نسبت به سایر کمیسیون‌ها داشته‌اند، حذف شوند.


در نگاهی به عملکرد کمیسیون‌ها در دوره گذشته به نظر می‌رسد مدت زمان اختصاص یافته به جلسات کمیسیون‌ها در مقایسه با اهمیت امر اندک است، بنابراین پیشنهاد می‌شود جلسات ماهانه هیات نمایندگان دو روزه در نظر گرفته شود و از زمان حضور هیات نمایندگان که با هزینه بسیار زیاد اتاق ایران ماهانه گرد هم می‌آیند حداکثر استفاده به عمل آید. همچنین روز قبل از جلسه هیات نمایندگان فرصت مناسبی برای برگزاری جلسات کمیسیون‌ها برای آماده کردن مطالب مورد نیاز جلسات هیات نمایندگان است که از این فرصت در دوره‌های قبل استفاده مناسبی نشده است.


در پایان رعایت مفاد آیین‌نامه کمیسیون‌ها و خصوصا موارد انضباطی مندرج در آن را یادآوری می‌کنم و یکی از دلایل رکود کمیسیون‌ها را عدم برخورد جدی هیات رئیسه با غیبت‌های مکرر اعضای کمیسیون‌ها، همچنین هیات نمایندگان اتاق ایران که قانونا در برابر رای اعضای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور مسوولند، می‌دانم.