گروه بازرگانی: رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به روند رو به رشد صادرات ایران به ترکیه در اقلام ترجیحی گفت: در سه ماه آخر سال 1393 میزان صادرات ایران به ترکیه در اقلام ترجیحی با افزایش 6/ 19 میلیون دلاری تقریبا دو برابر سه ماه سوم سال93 شده است.


ولی‌الله افخمی‌راد افزود: صادرات ایران به ترکیه در سه ماه سوم سال 93 حدود 9/ 22 میلیون دلار بوده که بعد از اجرای موافقت‌نامه ترجیحی به 56/ 42 میلیون دلار رسیده است. در همین مدت واردات از ترکیه نیز در اقلام ترجیحی رو به رشد بوده است؛ واردات ایران از ترکیه در سه ماه سوم سال 93 حدود 9/ 101 میلیون دلار بوده که با افزایش 2/ 14 میلیون دلاری به 1/ 116 میلیون دلار در سه ماه آخر سال گذشته رسیده است. مقایسه حجم تجارت دو کشور در 6 ماه پایانی سال 1393 با 6 ماه نخست گویای آن است که در این بازه زمانی واردات ایران از ترکیه 35 میلیون دلار افزایش داشته و صادرات ایران به این کشور نیز در اقلام ترجیحی معادل 43/ 16 میلیون دلار رشد کرده است.


رئیس سازمان توسعه تجارت در مورد نتایج اجرای تجارت ترجیحی ایران و ترکیه در بحث پوشاک، یادآور شد: اگرچه در ابتدای اجرای تجارت ترجیحی ایران و ترکیه برخی مخالف آن بودند و انتقادهایی نیز مطرح کردند اما نتایج اجرای این موافقت‌نامه در همین مدت نشان داد که با وجود تخفیف ۴۰ درصدی در تعرفه اقلام مربوط به فصول ۶۱ و ۶۲، شامل ۲۳ کد ۶ رقمی مربوط به پوشاک، واردات این اقلام در ۶ماه دوم سال ۱۳۹۳ تنها ۳۰۰ هزار دلار افزایش داشته، یعنی هنوز هم پوشاک از راه‌های غیررسمی به کشور وارد می‌شود. در همین حال، دبیر اتحادیه تولیدکنندگان صنایع نساجی، اذعان می‌کند که تولیدکنندگان داخلی هیچ نگرانی از بابت موافقت‌نامه تجاری با ترکیه ندارند و همچنان معضل اصلی صنف پوشاک، قاچاق است.