گروه بازرگانی: «مطلوب بودن وضعیت ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی»، «خرید تضمینی ۶۹۶ هزار و ۳۸۳ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان از آغاز برداشت گندم تا تاریخ شانزدهم اردیبهشت ماه سال جاری»، «پیش‌بینی نیاز ۵/ ۲ میلیون تنی واردات گندم در سال‌جاری» اخباری است که اخیرا از سوی وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط با وضعیت ذخایر کالاهای اساسی کشور اعلام شده است. از سوی دیگر، طبق آمارهای گمرک، بررسی‌ها نشان می‌دهد در فروردین ماه ۹۴ میزان واردات کشور از محصولات نباتی و محصولات صنایع غذایی که جزو کالاهای اساسی مورد نیاز زندگی محسوب می‌شوند، نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افت همراه بوده است. روز گذشته، معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه وضعیت ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی مطلوب و اطمینان‌بخش است از پیش‌بینی نیاز سال جاری کشور به واردات گندم به میزان ۵/ ۲ میلیون تن خبر داد. علی قنبری با اشاره به اینکه ذخیره گندم برای بیش از ۶ ماه انجام شده است، افزود: ذخیره کالاهای دیگر از جمله روغن، برنج و شکر نیز برای بیش از ۳ ماه کافی است.

معاون وزیر جهادکشاورزی در ارتباط با پیش‌بینی

۵/ ۲ میلیون تنی واردات گندم در سال جاری، گفت: تا پایان روز ۱۵ اردیبهشت‌ماه، ۶۹۶ هزار و ۳۸۳ تن گندم به ارزش ۸ هزار و ۱۰۸ میلیارد ریال مازاد بر نیاز کشاورزان به‌صورت تضمینی خریداری شده است. براساس این گزارش، این میزان خرید گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲/ ۱۳ درصد رشد داشته است.قنبری افزود: این میزان گندم در ۹ استان خوزستان، فارس، کرمان، ایلام، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و کهکیلویه و بویراحمد خریداری شده است که به نسبت مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۰ درصد رشد را نشان می دهد.

معاون وزیر جهادکشاورزی افزود: در سال‌جاری تاکنون بیش از ۸ هزار میلیارد ریال بابت بهای گندم های تحویلی به کشاورزان پرداخت شده که در مقایسه با سال قبل هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال بیشتر است. مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، بیشترین میزان خرید گندم تا این تاریخ را مربوط به استان‌های خوزستان با ۴۸۲ هزار تن، فارس با ۷۰ هزار تن و کرمان با ۵۱ هزار و ۵۰۰ تن و ایلام با ۴۴ هزار تن بر شمرد.

قنبری در ادامه تاکید کرد: با توجه به اینکه از اواخر اردیبهشت ماه وارد مرحله اوج خرید گندم در کشور می‌شویم، بنابراین تخصیص و ابلاغ اعتبارات لازم از اولویت خاصی برخوردار است. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، اعتبارات لازم برای خرید گندم در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد سال‌جاری را ماهانه حداقل ۱۵ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و از دستگاه‌های ذی‌ربط خواست تا تخصیص این مبالغ در موعد مقرر انجام شود. قنبری تعداد مراکز فعال خرید را هم اکنون ۱۹۸ مرکز اعلام کرد و گفت: برآوردها حاکی از ایجاد حدود ۱۰۰۰مرکز خرید در سراسر کشور است.

واردات کالاهای اساسی در فروردین ۹۴

با بررسی آمارهای مقایسه‌ای واردات به تفکیک بخش‌های محصولات نباتی و محصولات صنایع غذایی در فروردین ماه ۹۴ می‌توان گفت که در این ماه واردات کشور از محصولات نباتی به میزان ۵/ ۳۴۳ میلیون دلار و میزان واردات محصولات صنایع غذایی، نوشابه ها، آبگونه‌های الکلی و سرکه‌ها و توتون و تنباکو و بدل ساخته آنها معادل ۵۶ میلیون دلار بوده است.

این در حالی است که واردات کشور از هردو گروه در فروردین ماه ۹۴ نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افت همراه بوده است. بر این اساس، واردات محصولات نباتی در فروردین ماه ۹۴ افت ۳۹ درصدی و واردات محصولات صنایع غذایی نیز افت ۷۰ درصدی را از لحاظ ارزشی، نسبت به دوره مشابه سال گذشته، تجربه کرده‌اند.

درخصوص واردات محصولات نباتی، طی فروردین ماه ۹۴ میزان واردات «نباتات زنده و محصولات گلکاری» بالغ بر ۴۶ هزار دلار است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افت ۷۹ درصدی را تجربه کرده است. همچنین بر اساس آمارها، وارداتی بالغ بر ۵ میلیون و ۵۵۴ هزار دلار از «سبزیجات، نباتات، ریشه و غده‌های زیرخاکی خوراکی» با افت ارزشی ۵ درصدی نسبت به دوره مشابه سال ۹۳، صورت گرفته است. در فروردین ماه ۹۴، از «میوه‌های خوراکی، پوست مرکبات یا پوست خربزه» نیز وارداتی به میزان ۳۴ میلیون دلار داشته‌ایم که نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد ارزشی ۱۲ درصدی را تجربه کرده‌اند.

طبق آمارهای گمرک در فروردین ماه ۹۴، به میزان ۱۱ میلیون و ۶۴۷ هزار دلار از «قهوه، چای، ماته و ادویه» وارد کشور کرده ایم. همچنین، میزان واردات غلات نیز به کشور طی فروردین ماه ۹۴، حدود ۲۴۴ میلیون دلار معادل ۶ میلیارد و ۸۴۰ میلیون ریال بوده است. این در حالی است که در فروردین ماه ۹۳، میزان واردات کشور از غلات در سطح بالاتری قرار داشت، به‌طوری‌که واردات کشور از این محصول در فروردین ماه امسال رشد منفی ۵۱ درصدی را نسبت به دوره مشابه سال گذشته در ارزش تجربه کرده است.

بر همین اساس، در فروردین ماه ۹۴، وارداتی بالغ بر ۵/ ۳۰۵ هزار دلار از «محصولات صنعت آردسازی، مالت، نشاسته و فکول، اینولین و گلوتن گندم» داشته‌ایم که رشد بسیار بالا و معادل ۳۴۲۸ درصدی را در ارزش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به خود دیده است. همچنین واردات محصولات «دانه و میوه‌های روغن دار، دانه و بذر میوه‌های گوناگون، نباتات صنعتی یا دارویی و کاه و نواله» که ارزشی بالغ بر ۴۶ میلیون و ۸۹۰ هزار دلار را در فروردین ماه ۹۴ به خود اختصاص داده، رشد نسبتا بالا و برابر ۲۵۸ درصدی را نسبت به دوره مشابه سال ۹۳ تجربه کرده است.

همچنین در فروردین ماه ۹۴، وارداتی بالغ بر ۴۸۴ هزار دلار از «انگم‌ها، رزین‌ها و سایر شیره‌ها و عصاره‌های نباتی» داشته‌ایم که نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افت ۵۴ درصدی همراه بوده است. اما طبق آمارگمرک در فروردین ماه ۹۴، از «مواد قابل بافت» نیز که جزو محصولات نباتی محسوب می‌شوند، وارداتی به میزان ۳۸۷ هزار دلار صورت گرفته که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۴۳۷ درصد رشد را در ارزش تجربه کرده است. از سوی دیگر در بخش محصولات صنایع غذایی نیز طی فروردین ماه ۹۴، وارداتی به میزان ۱ میلیون و ۲۴ هزار دلار از «قند و شکر و شیرینی» داشته‌ایم که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افت ارزشی ۹۹ درصدی را به خود دیده است. همچنین در فروردین ماه ۹۴، واردات کشور از «کاکائو و فرآورده‌های آن» به میزان ۳ میلیون و ۸۲۰ هزار دلار بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افت ارزشی ۱۹ درصدی را تجربه کرده است.

براساس آمارها، طی ماه نخست ۹۴، از «فرآورده‌های غلات، آرد، نشاسته، فکول یا شیر و نان‌های شیری» نیز وارداتی به میزان ۱۰۶ هزار دلار ثبت شده که نسبت به فروردین ماه ۹۳ افتی به میزان ۶۲ درصد را به خود دیده است. همچنین طی این ماه، واردات کشور از «فرآورده‌های سبزیجات، میوه‌ها یا سایر اجزای نباتات» نیز به میزان یک میلیون و ۸۹۴ هزار دلار، با رشد ارزشی منفی ۳۱ درصدی بوده است،همچنین واردات کشور از «فرآورده‌های خوراکی گوناگون» حدود ۵/ ۵ میلیون دلار با رشد ارزشی ۷ درصدی ثبت‌شده، از «نوشابه‌ها» نیز ۲۲۴ هزار دلار واردات داشته‌ایم که نسبت به فروردین ماه ۹۳، رشد ۸۱۴ درصدی را تجربه کرده است. همچنین در فروردین ماه ۹۴، وارداتی به میزان ۵/ ۳۶ میلیون دلار از «آخال و تفاله صنایع خوراکی، خوراکی‌های آماده برای حیوانات» داشته‌ایم که نسبت به دوره مشابه سال گذشته با رشد منفی ۵۳ درصدی همراه بوده است. واردات کشور از «توتون و تنباکو» نیز در فروردین ماه ۹۴، به میزان ۶ میلیون و ۸۱۲ هزار دلار بوده که نسبت به فروردین ماه ۹۳ نیز ۶ درصد افزایش یافته است.

وضعیت ذخایر استراتژیک کالا