گروه بازرگانی: آخرین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران سال جاری با حضور سیدحسین هاشمی، استاندار تهران، یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق تهران و جمعی از نمایندگان دستگاه‌های دولتی و فعالان بخش خصوصی برگزار شد. در این نشست محمدرضا مس‌فروش، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گزارشی از وضعیت موجود صنایع استان تهران ارائه کرد و همچنین از الزام بهبود وضعیت صنایع در این استان سخن گفت. همچنین گزارشی از فهرست تخصیصی تسهیلات بانکی به بخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات در استان تهران ارائه شد.

رئیس اتاق تهران با اشاره به افزایش میزان مشارکت در انتخابات اخیر اتاق بازرگانی، گفت: مشارکت رای‌دهندگان در این انتخابات دو برابر شده و کیفیت افراد چه کاندیداها و چه رای‌دهندگان نسبت به دوره‌های گذشته، ارتقا یافته است و این حاکی از آن است که جایگاه اتاق نیز نزد فعالان اقتصادی ارتقا یافته است.

آل‌اسحاق همچنین با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که با دانشگاه وورتسبورگ آلمان امضا کرده، گفت: قرار است دوره‌های MBA را با همکاری این دانشگاه برگزار کند و در هر دوره ۲۰ نفر از مدیرانی که تحصیلات خود را به مقطع فوق‌لیسانس و دکترا رسانده‌اند، شرکت کنند. در ادامه رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان تهران به ارائه گزارشی از وضعیت صنایع در استان تهران پرداخت. مس‌فروش نیز به آماری از طرح‌های نیمه‌تمام اشاره کرد و گفت: تعداد طرح‌ها با میزان پیشرفت بیش از ۴۰ درصد، ۴۴۵ واحد است که سرمایه پیش‌بینی شده برای آن به ۹۴۵۰ میلیارد ریال می‌رسد. اشتغال پیش‌بینی شده در این طرح‌ها نیز حدود ۱۶۸۱۱ نفر است.

وی ادامه داد: تعداد طرح‌ها با پیشرفت کمتر از ۴۰ درصد، ۲۴۵۳ واحد است که سرمایه پیش‌بینی شده برای آن ۶۶ هزار و ۳۶۴ میلیارد ریال و میزان اشتغال برآورد شده به موجب اجرای این طرح‌ها، ۹۲ هزار و ۳۸۳ نفر است. مس‌فروش سپس به عملکرد استان در زمینه صدور انواع مجوزهای تحقیق و توسعه، فنی مهندسی و پژوهشی اشاره کرد و گفت: تعداد پروانه‌های صادرشده در بخش فنی و مهندسی ۴۳۰ فقره، پروانه تحقیق وتوسعه ۱۹۹ فقره، صدور پروانه پژوهش ۱۰۹ فقره و میزان اشتغال پیش‌بینی شده به موجب بهره‌برداری از این مجوزها ۱۹۰۱۶ نفر محاسبه شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در ادامه نقشه‌ای از وضعیت بافت‌های صنعتی و کارگاهی مصوب و فاقد مجوز استان تهران ترسیم کرد و به ارائه اطلاعاتی از تسهیلات اعطایی به این واحدها پرداخت. وی میزان تسهیلات مصوب از محل صندوق توسعه ملی (سرمایه در گردش) تا پایان سال ۱۳۹۲ را ۶۴۵۳ میلیارد ریال عنوان کرد.

مس‌فروش میزان تسهیلات اعطایی از محل صندوق توسعه ملی تا پایان بهمن سال۱۳۹۳ را ۵۹۲ میلیارد ریال برشمرد. وی «ضعف دانش فنی نیروی کار از نظر تحصیلات و تجربه و مهارت موردنیاز دربخش صنعت»، «مدیریت سنتی و غیرسیستمی در بسیاری از واحدهای تولیدی»، «عدم‌آشنایی بخش قابل‌توجهی از صاحبان صنایع با مفاهیم مدیریت کیفیت» و «عدم‌آشنایی بخش قابل‌توجهی از صاحبان صنایع با مفهوم ممیزی انرژی به‌منظور استفاده بهینه از حامل‌های انرژی» را بخش دیگری از این چالش‌ها برشمرد.

مس‌فروش سپس بر مهم‌ترین برنامه‌های سازمان تحت مدیریت خود برای کاهش مشکلات و توسعه صنایع استان تهران تاکید کرد و «پیگیری تمدید آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴۴ اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم به‌منظور برخورداری مراکز تحقیقاتی دارنده پروانه پژوهش از معافیت مذکور»، «ایجاد نظام مهندسی و مشاوره سرمایه‌گذاری صنعتی»، «توسعه کلینیک‌های صنعتی به منظور عارضه‌یابی واحدهای تولیدی و ارائه خدمات مشاوره‌ای کاربردی ارزان قیمت»، «پیگیری ایجاد مشوق‌هایی برای تطبیق واحدهای تولیدی با سیستم نظام مدیریت کیفیت» و «پیگیری افزایش حمایت‌های مالی از واحدهای تولیدی و تسهیل فرآیندهای تامین مالی» را از جمله این برنامه‌ها عنوان کرد.

در ادامه این نشست، علی رحیمی به نمایندگی از بانک مرکزی گزارشی از آمار تسهیلات پرداختی توسط بانک ملی به بخش‌های مختلف ارائه کرد. وی گفت: مقرر بود، شورای مشترک بانک‌ها در استان تهران تشکیل شود که این شورا هنوز تشکیل نشده است. به همین دلیل آمار تسهیلات پرداختی در بانک‌ها، جز بانک ملی در دسترس نیست. وی افزود: تسهیلات پرداختی توسط بانک ملی در ۱۱ ماه سال ۱۳۹۳ در کل کشور۲۹۸۰۰ میلیارد تومان بوده است و از این میزان ۱۱۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات، در تهران پرداخت شده است. تسهیلات پرداختی در بخش کشاورزی، ۳۲ میلیارد تومان، صنعت و معدن ۱۳۶۷میلیارد تومان، مسکن ۴۵ میلیارد تومان، بازرگانی۷۱۰ میلیارد تومان، خدمات ۹۱۳۷ میلیارد تومان و صادرات ۳۹ میلیارد تومان بوده است.

وجود ۲۰۳ هزار واحد صنفی در کل کشور

نماینده اتاق اصناف در شورای گفت‌وگو نیز با اشاره به اینکه تعامل اتاق تهران و اتاق اصناف در دوره فعلی در حد انتظارات نبوده است، گفت: به‌طور کل در کشور به واسطه ایجاد ۲۰۳ هزار واحد صنفی، حدود ۴۰۰ هزار شغل ایجاد شده است که اکثریت این شغل‌ها در بخش خدمات متمرکز شده و یک چهارم این ۲۰۳ هزار واحد در تهران واقع شده است. او گفت: ضرورت دارد تسهیلات و تمهیدات به سمت‌وسویی سوق پیدا کند که واحدهای صنفی تولیدی مورد حمایت قرار گیرند.

وی با انتقاد به نحوه برگزاری نمایشگاه بهاره در مصلی گفت: مصلی مکانی مقدس است که برای هدف دیگری ساخته شده است اما در این محل نمایشگاه برگزار می‌شود و گاه افراد متخلف‌ موفق به اجاره غرفه می‌شوند. نماینده اصناف در شورای گفت‌و‌گو درخواست کرد: یک بار برای همیشه با نهادهایی که برای برگزاری نمایشگاه‌های فصلی، پا در کفش اصناف می‌گذارند جلسه‌ای بگذاریم و این معضل را حل‌و‌فصل کنیم. آل‌اسحاق نیز ابراز امیدواری کرد که در دوره آتی تعامل میان اتاق تهران و اتاق اصناف افزایش یابد و از لزوم برخورد با تخلفات در برگزاری نمایشگاه‌های فصلی سخن گفت.