هدف والای اتاق بازرگانی

مجیدرضا حریری رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق بازرگانی ایران ویژگی‌های اتاق بازرگانی ایده‌آل را تمام تجار اعضا و نمایندگان اتاق بازرگانی می‌دانند و تکرار می‌کنند. در حالی‌که هیچ‌یک از عملکرد خود چیزی نمی‌گویند. برای کسانی که می‌خواهند رای دهند، کارنامه افراد مهم‌تر از ایده‌هایشان است. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که اتاق بازرگانی می‌خواهد به کجا برسد؟ هدف والای اتاق بازرگانی چیست؟ تاکنون صدای حاکم بر اتاق بازرگانی نتوانسته است به نقطه مطلوب برسد. به جای اینکه صداها و نواهای مختلفی برای انتقاد از یکدیگر بلند کنیم یا اینکه از جانب جناح‌های راست و چپ اتاق احساس خطر کنیم، باید به ارائه برنامه‌های آینده خود بپردازیم. برخی از افراد در طول دوره چهارساله اتاق بازرگانی تنها یک صندلی را در اتاق گرفته‌اند. تعدادی دیگر نیز اصلا در اتاق حضور نداشته اند.

اما متاسفانه هیات رئیسه اتاق، هیچ تفاوتی بین افراد همیشه حاضر و افراد همیشه غایب و کمرنگ قائل نمی‌شود. در حالی که بر اساس قوانین حاکم، افرادی که ۳ جلسه متوالی در جلسات شرکت نکنند، با حکم هیات رئیسه اتاق اخراج خواهند شد و افراد دیگری به جای آنها در اتاق حضور پیدا خواهند کرد. همچنین افرادی که ۶ جلسه غیرمتوالی در جلسات غیبت داشته باشند، مشمول این قانون خواهند شد و باید توسط هیات رئیسه با آنها برخورد شود.

این در حالی است که هم اکنون افرادی در اتاق‌های بازرگانی حضور دارند یا بهتر بگوییم نامشان در بین افراد دیده می‌شود که ۱۵ جلسه غیبت داشته اند و کسانی که در بیش از ۳۰ درصد جلسات اتاق حضور نداشته‌اند، همچنان با بی توجهی هیات رئیسه روبه‌رو بوده‌اند.

باید به موکلانی که به این افراد رای می‌دهند، با هر اندیشه و دیدگاهی، نسبت به عملکرد منتخبانشان هشدار داد؛ چراکه این افراد به نمایندگان خود اعتماد داشته و به آنها رای داده‌اند.

در اتاق بازرگانی که بزرگ‌ترین تشکل بخش خصوصی است، ۲۰ نفر از سوی دولت معرفی می‌شود و به نام بخش خصوصی، صندلی این پارلمان را که باید به این بخش تعلق گیرد، تصاحب می‌کنند. در حالی که این پارلمان متعلق به بخش خصوصی است.

در پرداختن به اتاق مطلوب همه افراد متفق القول هستند. تنها در موارد جزئی اختلاف سلیقه دارند؛ اما به نظر من پویایی اتاق را باید موکلان و جامعه حس کنند نه هیات نمایندگان و هیات رئیسه اتاق.

عملکرد اتاق بازرگانی ایران باید به‌گونه‌ای باشد که اگر مشکلی در حوزه‌های مزبور به این تشکل از جمله صنعت و تجارت پیش آمد، مسوولان دولتی بدانند جایی به نام اتاق بازرگانی این مسائل را رصد می‌کند.

معضلات واردات و صادرات ازجمله مسائلی است که می‌تواند با پیگیری‌های اتاق بازرگانی ایران برطرف شود. یکی از اقداماتی که طی این سال‌ها باید در اتاق اتفاق می‌افتاد موضع گیری اتاق در مقابل رانت‌های اقتصادی کشور بود. انتظار می‌رفت این تشکل با صدور بیانیه‌های مختلف، خود را از این فساد اقتصادی منزه می‌کرد.

یک اتاق بازرگانی ایده آل باید اتاقی با مشارکت هیات نمایندگان و روش‌های مبنی بر این هیات باشد، در حالی که هم اکنون اتاق بازرگانی تنها با تصمیم‌گیری یک نفر اداره می‌شود و به عبارتی رئیس محور است. در اتاق بازرگانی کنونی، هیات نمایندگان بی‌اثرترین افراد هستند و هیچ اقدامی توسط آنها صورت نگرفته است. در حالی که از آنها می‌توان به عنوان رکن اول اتاق یاد کرد. انتظار می‌رود در دوره جدید اتاق بازرگانی شاهد حضور افراد کارآمد با کارنامه عملیاتی قوی باشیم.