خبرگزاری تسنیم: قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ایران در گروه بندی اقتصادی اتحادیه اروپابرای ارائه تسهیلات تجاری جایی ندارد، گفت: افرادی که دوران حمایت از تولید خود را طی کرده‌اند بحث دروازه باز تجاری را مطرح می‌کنند. مجتبی خسروتاج در رابطه با تعرفه ترجیحی و دروازه باز تجارت اظهار کرد: باید ورود به تعرفه ترجیحی در حال حاضر حساب شده باشد، زیرا امروز نظام حمایت از تولید داخلی در دستور کار قرار دارد. وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان به یکباره دروازه‌ها را باز کرد، ادامه داد: کسانی که امروز سخن از باز کردن کامل دروازه‌های تجارت به میان می‌آورند، خود دوران حمایت از تولید داخل را به‌طور کامل طی کرده و دیگر نگرانی از بابت ظرفیت‌ها و بنیه داخلی ندارند و پیشتاز در اقتصاد آزاد شده‌اند.

معاون وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی باید زمینه حمایت از واحدهای صنعتی خود را مد نظر قرار داد و تا زمانی که این فرآیند کامل نشده باید با احتیاط عمل کرد. خسروتاج با اشاره به اینکه در حال حاضر تجارت با برخی کشورها همچون جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان، قرقیزستان و روسیه نگرانی ندارد، تصریح کرد: تجارت آزاد با کشورهای مطرح شده هیچ نگرانی به همراه ندارد. زیرا نمی‌توانند به واحدهای صنعتی و تولیدی ایران لطمه وارد کنند و سیاست تعرفه ترجیحی و دروازه باز با این کشورها دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: مشکلات ایجادشده در تعرفه ترجیحی با کشورهای مختلف از سوی طرف مقابل همچون روسیه و ترکیه است، که در این رابطه روسیه اعلام داشته در موضوع دروازه باز و تعرفه ترجیحی نمی‌توان به صورت مستقل تصمیم‌گیری کرد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با تعرفه ترجیحی با ترکیه تاکید کرد: ترکیه با وجود آنکه شعار تجارت آزاد سر می‌دهد، ولی همچنان لایحه تعرفه ترجیحی با ایران در مجلس ترکیه در پی حمایت از تولید داخلی آن کشور مانده است. خسروتاج ادامه داد: کشورهای‌ اروپایی ۳ گروه‌بندی کشوری در زمینه ارائه تسهیلات در تجارت دارند که شامل تخفیف‌هایی برای اعضای اتحادیه اروپا، ۲۵درصد تخفیف برای کشورهای در حال توسعه و ۵۰درصد تخفیف برای کشورهای عقب افتاده همچون کشورهای آفریقایی است که ایران به واسطه داشتن نفت در هیچ کدام از گروه‌بندی‌های اتحادیه اروپا قرار نمی‌گیرد.

وی در رابطه با عدم قرار گرفتن ایران در هیچ کدام از گروه‌بندی‌های اتحادیه اروپا، تصریح کرد: عدم قرارگیری ایران در هیچ یک از گروه‌های اعلامی باعث می‌شود توافق دوجانبه با کشورهای مقصد صادراتی امضا شود یا بنابر جدول یاد شده کشور مبدا تجارت صورت گیرد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با تجارت با روسیه خاطرنشان کرد: بازار روسیه بازاری حساس برای ایران است که برای ورود به آن و دریافت تسهیلات تجارت می‌توان از راه‌های میانی چون صادرات به ارمنستان، تغییر بسته‌بندی و شکل صادرات به روسیه را دنبال کرد.