گروه بازرگانی: براساس گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی رشد بخش صنعت و معدن کشور در سال ۹۳ روندی صعودی به خود گرفته که قرار است هفته جاری لایحه‌ای در جهت رفع موانع تولید به مجلس ارائه شود. لایحه‌ رفع موانع تولید

وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان از ارائه‌ لایحه‌ای به مجلس در هفته جاری در جهت رفع موانع تولید خبر داد و در این باره تصریح کرد: دولت درصدد است با اتخاذ سیاست‌های اصولی و خروج از رکود تورمی موانع تولید را برطرف کند. به گفته وی متاسفانه سال ۹۱ در بخش صنعت ۳۶ درصد رشد منفی داشتیم. سال گذشته نیز این رشد منفی با سرعت کمتر ادامه یافت اما خوشبختانه در زمینه خودروهای سبک و سواری در چهار ماه گذشته رشد خوبی داشتیم، به نحوی که این رشد بالای ۷۰درصد بوده و قطعه‌سازان ما فعال‌ تر شده‌اند. نعمت‌زاده تصریح کرد: صنعت کشور در سال جاری روند صعودی در پیش گرفته است. اگرچه در سال‌های ۹۱ و ۹۲ رشد نزولی را طی کرد، اما امسال با سیاست‌گذاری دولت به ویژه در جهت خروج از رکود امیدواریم رشد بیش از پیش صنعت و تولید را شاهد باشیم.

اعلام آمارهای 4ماهه

نعمت‌زاده، همچنین تصریح کرد: براساس گزارش‌های قطعه‌سازان در چهار ماهه نخست امسال ۲۰ هزار نیروی جدید جذب شده‌اند. به اعتقاد وزیر صنعت با سیاستی که وزارتخانه در پیش گرفته رکود در این بخش کاهش یافته است. وی در عین حال تاکید کرد:‌ به زودی آمارهای چهارماه گذشته را اعلام خواهیم کرد تا مردم به رشد آمارهای به دست آمده پی ببرند. نعمت‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش تصریح کرد: محصولات و مصالح ساختمانی در بسیاری از کارهای عمرانی، مسکونی، ساختمانی، اداری و صنعتی بیش از ۶۰ تا ۷۰درصد هزینه‌های سرمایه‌گذاری ملی را تشکیل می‌دهد، به‌همین دلیل از این‌‌رو در اقتصاد ملی حائز اهمیت است.

نقش ساختمان در رهایی از اقتصاد نفتی

در همین حال ولی‌الله افخمی‌راد، رئیس سازمان توسعه تجارت نیز در حاشیه این نمایشگاه گفت: تنوع و گستردگی مشاغل مرتبط با این صنعت که بیش از ۲۴۰ حرفه مختلف را در خود تنیده، زمینه اشتغال تعداد زیادی از افراد با تخصص‌های مختلف را فراهم کرده است. به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت وی گردش اقتصادی صنعت ساختمان و شعاع تاثیرگذاری آن در فرآیندهای اقتصادی را عاملی دانست که بالندگی بسیاری از بخش‌ها را به خود معطوف کرده است و افزود: این صنعت زیربنایی کشور تولید ناخالص ملی را افزایش داده و نقش موثری در رهایی از اقتصاد متکی به نفت دارد. افخمی‌راد با اشاره به اینکه صنعت استراتژیک ساختمان بر ظرفیت‌های بالقوه اقتصادی و زیربناهای گسترده ساختمانی کشور بنا شده است، گفت: پیشرفت و سرآمدی در این عرصه با توانایی نوآوری و خلاقیت در ساخت‌وسازها و رقابت با مدعیان بازار جهانی پیوند خورده است.

به گفته وی براساس سیاست‌های نقشه راه اقتصاد مقاومتی، بخش صنعت و معدن و محصولات و خدمات صادراتی این حوزه، نقش اصلی خروج از رکود اقتصادی را بر عهده دارد و در این میان صنعت ساختمان بار عظیمی را به دوش می‌کشد. رئیس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر نقش صنعت ساختمان در پیشرفت دیپلماسی اقتصادی کشور گفت: با روزآمد کردن تکنولوژی‌ها و فرآیندهای ساخت‌وساز همچون افزایش کیفیت، ایمنی و عمر مفید ساختمان‌ها، صنعتی‌سازی ساخت‌وسازها و استفاده از سازه‌های سبک و بومی‌سازی آنها مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی نه‌تنها چرخه اقتصاد کشور شاهد تحولی عظیم خواهد بود بلکه گام موثری در جهت افزایش صادرات به‌ویژه صادرات خدمات فنی و مهندسی برداشته می‌شود. وی بر عزم دولت برای از بین بردن رکود تورمی، افزایش امنیت در سرمایه‌گذاری و حمایت از تولیدات با رویکردهای صادراتی تاکید و تصریح کرد: اقدامات دولت اطمینان خاطری را برای صنعتگران و تلاشگران صنعت ساختمان فراهم کرده است تا از ظرفیت‌های عمرانی کشور برای حرکت رو به جلو استفاده کنند.