برنامه اصناف  برای رفع مشکلات ساختاری

گروه بازرگانی: مشکلات ساختاری اصناف به زودی برطرف می‌شود و زیرساخت‌های لازم برای این منظور ایجاد خواهد شد. رئیس اتاق اصناف ایران روز گذشته در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: بر اساس قانون نظام صنفی مشکلاتی از نظر امکانات و قانون وجود دارد که این مساله را به رئیس‌جمهور و همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده‌ایم. قرار بر این است که کمیته‌ای ۵نفره از متخصصان امور اصناف زیر نظر قائم‌مقام وزیر تشکیل شود تا این مشکلات به مرور برطرف شوند.

علی فاضلی با اشاره به اینکه در ساماندهی ترکیب اتاق اصناف مشکلات جدی وجود دارد، گفت: کارگروهی برای اصلاح ساختار اتاق منصوب شدند و ایراد اساسی دولت به اصناف این است که اصناف برای تدوین آیین‌‌نامه‌ها به ویژه آیین‌‌نامه‌های برنامه ششم توسعه کارشناس ندارد.

وی با انتقاد از اینکه اتاق اصناف در تدوین برنامه‌های دولت آن‌طور که باید نقش خود را ایفا نکرده است، افزود: آنجایی هم که اصناف در تدوین قانون نظام صنفی نقش اساسی داشت، نمایندگان مجلس کمترین توجهی به نظر اصناف نداشتند. به این منظور یکی از اهداف ما ایجاد تعامل واقعی بین اصناف و مجلس است. البته در گذشته تعاملی در ظاهر وجود داشته اما کارساز نبوده است.

فاضلی با اشاره به اینکه به‌رغم انحلال اتحادیه‌های کشوری هنوز برخی از نام این اتحادیه‌ها سوءاستفاده می‌کنند، تصریح کرد: در قانون نظام صنفی گذشته، زیرساخت تشکیل اتحادیه کشوری پیش‌بینی نشده بود و به همین جهت قانون‌گذار در اصلاح قانون جدید آن را منحل کرده و کمیسیون‌های خاص تخصصی درصورت نیاز تشکیل خواهد شد که اکنون کمیسیون تخصصی املاک شکل گرفته و دو کمیسیون دیگر نیز در دستور کار است. البته مسوولیت کار کمیسیون‌های تخصصی با اتاق اصناف ایران است و هنوز آیین‌‌نامه‌های لازم برای این کمیسیون‌ها تدوین نشده است.

وی همچنین با اشاره به تعامل اتاق اصناف و بخش خصوصی و اتاق تعاون گفت: در سال‌های گذشته این کار آغاز شده بود؛ اما امروز(دوشنبه) این تعامل با حضور آقایان مفتح و شافعی در نشستی شکل واقعی به خود می‌گیرد.

فاضلی نبود آمار و اطلاعات در بخش اصناف را یکی‌دیگر از نقاط ضعف پیش‌رو برشمرد و گفت: به‌رغم ۸۸۰۰ اتحادیه و ۳ میلیون واحد صنفی در بخش خدمات فنی و توزیع هنوز مشخص نیست داشته‌هایشان چیست. همچنین در نظام توزیع در کشور با مشکل مواجهیم؛ چون این نظام نه قانونمند است و نه سازمان‌مند.

وی ایجاد برندهای معتبر به ویژه در بخش اصناف را یکی دیگر از سیاست‌های جدید اتاق اصناف عنوان کرد؛ چراکه این کمبود در برخی جاها مانع از رونق می‌شود.

فاضلی در مورد نادیده گرفته شدن اصناف در بسته پیشنهادی دولت برای خروج غیرتورمی از رکود گفت: بخشی از آن به ضعف ما برمی‌گردد که باید به عنوان طراح وارد می‌شدیم و کمرنگ عمل کردیم و بخش دیگر آن به وزارت صنعت بر می‌گردد که از زیرمجموعه خود دفاع نکرده و یقینا با این بسته به مدینه فاضله نخواهیم رسید.

وی درباره برگزاری نمایشگاه‌های فصلی نیز گفت: به نظر من ایجاد نمایشگاه‌های غیرضروری لازم نیست، مگر اینکه دولت بخواهد و ضرورت ایجاب کند وگرنه تا زمانی که جای مناسبی برای نمایشگاه‌ها پیش‌بینی نشده باشد که در شأن مردم باشد، برگزاری آنها ضرورتی ندارد.