گروه بازرگانی: رئیس اتاق بازرگانی ایران همکاری در زمینه‌های واردات گندم، محصولات پتروشیمی، صنعت نفت و گاز، تولید سیمان، ساختمان و حمل‌ونقل را بسترهای مناسبی برای همکاری‌های مشترک بین بازرگانان و شرکت‌های خصوصی ایران و قزاقستان اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، غلامحسین شافعی، رئیس پارلمان بخش خصوصی کشور مسیر حرکت رو به جلوی اقتصادی و پتانسیل‌های بالای کشاورزی را ازجمله جذابیت‌های رابطه اقتصادی با این کشور یاد کرد. به گفته شافعی استفاده از موقعیت جغرافیایی و منطقه‌ای برای دسترسی به بازار کشورهای همسایه یکی از اولین گام‌ها در راستای افزایش روابط فعالان بخش خصوصی دو کشور است. تسریع در صدور روادید برای سهولت مسافرت تجار دو کشور و فعال‌تر شدن شورای مشترک بازرگانی از درخواست‌های مطرح شده طرف ایرانی در این جلسه بود. شافعی همکاری در زمینه‌های واردات گندم، محصولات پتروشیمی، صنعت نفت و گاز تولید سیمان، ساختمان و حمل‌ونقل را بسترهای مناسبی برای همکاری‌های مشترک بین بازرگانان و شرکت‌های خصوصی دو کشور عنوان کرد.

وی سیاست‌های دولت را در راستای افزایش روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و مسلمان دانست و اراده بازرگانان و سران دو کشور را در نزدیک‌تر شدن آنها برای توسعه روابط بین کشورهای مسلمان ارزیابی کرد.

آست ایکیشف، معاون نخست‌وزیر قزاقستان نیز با بیان اینکه در حال حاضر مشکلات روابط تجاری اقتصاد دو کشور در حال توسعه است، نسبت به رسیدن سطح همکاری تجاری با ایران به پنج میلیارد دلار ابراز امیدواری کرد.

معاون نخست‌وزیر قزاقستان با اشاره به لزوم همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری دو کشور اظهار کرد: چندی پیش ملاقات دو رئیس‌جمهور برگزار شد و در آن دیدار طرفین برلزوم فعالیت‌های بخش‌های دولت‌ و خصوصی تاکید کردند.

به گفته وی در حال حاضر قزاقستان برنامه توسعه رو به جلویی را دنبال می‌کند، به طوری که اقتصاد قزاقستان تاکنون ۶ درصد رشد داشته و تولید ناخالص داخلی در این کشور به ۲۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

ایکیشف با اشاره به اینکه اهداف اصلی کشورش توسعه صنعت و تولید است، گفت: در ۲۹ مه، رئیس‌جمهور قزاقستان با همتایان خود در روسیه و بلاروس توافقنامه اتحادیه اوراسیا را امضا کردند که این اتحادیه علاوه‌بر صرفه اقتصادی، بازار خوبی را نیز ایجاد خواهد کرد که این موضوع برای بخش تجاری ایران قابل توجه است. به گفته وی دو طرف می‌توانند برنامه‌ای برای گسترش روابط تجاری دو کشور داشته باشند، اگرچه در این باره مشکلاتی برای تجارت دو طرف وجود دارد که باید رفع شود.

به گفته وی تجار قزاق در قالب هیات‌های همکاری بحث متالورژی، ذوب فلزات،‌ گندم و مصالح ساختمانی را دنبال می‌کنند و طرف ایرانی نیز علاقه‌مندی زیادی به سرمایه‌گذاری در کشور قزاقستان دارد.

ایکیشف همچنین از حضور تجار قزاق در ماه سپتامبر در ایران خبر داد.