اسداله عسگر اولادی رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران فرآیند صادرات در شرایط فعلی روند عادی و طبیعی خود را سپری می‌کند و مشکلی که از سوی دولت در این حوزه وارد آمده باشد، وجود ندارد. اما در وضعیت کنونی ما با چند مشکل اساسی بین‌المللی روبه‌رو هستیم که در سه بخش می‌توان آنها را تقسیم‌بندی کرد. اولین آنها به «حوزه مالی» مرتبط است؛ چالش اصلی در این حوزه این است که صادرکننده نمی‌تواند ارز حاصل از صادرات را وارد کشور کند و البته بخش عمده آن به مساله تحریم‌ها مربوط می‌شود. دومین مشکلی که صادرکنندگان همچنان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و دولت هم هنوز نتوانسته در این باره چاره‌اندیشی کند «مساله حمل‌و‌نقل» است، کشتی‌ها زمانی که به مبادی ورودی می‌آیند و کالا را خالی می‌کنند با مشکل و سخت‌گیری رو‌به‌رو می شوند و اجازه بارگیری به مقاصد را ندارند. در واقع موضوع حمل‌ونقل در داخل کشور با قیمت‌های گزافی روبه‌رو شده است و در مبادی خروجی هم صادرکنندگان با مشکلات عدیده‌ای در زمینه حمل‌و‌نقل مواجه شده‌اند. این را هم باید به این مشکل اضافه کنیم که موضوع تحریم کشتیرانی همچنان وجود دارد. سومین چالش پیش روی صادرکنندگان نیز به «تنخواه صادرکننده» برمی‌گردد که با نرخ بهره بسیار بالا در اختیار صادرکنندگان قرار می‌گیرد. متاسفانه این مواردی که گفته شد، اساسی‌ترین چالش‌های پیش روی فعلی صادرکنندگان است که هم در خارج از کشور و هم در داخل وجود دارد و البته پیشتر همچنان که گفتم در حوزه بین‌الملل مشهود است.

درباره روند حجم صادرات نیز باید گفت، خوشبختانه حجم صادرات کشور پایین نیامده است و پیش‌بینی می‌شود صادرات پتروشیمی و میعانات گازی در سال ۹۳ مانند سال ۹۲ باشد. در این زمینه برای اینکه درصدد رفع چالش‌های پیش روی صادرکنندگان باشیم، به دنبال برگزاری یک سمینار صادراتی در شهریور ماه هستیم که قرار است در آن سمینار، صادرکنندگان درباره مشکلات اساسی پیش روی صادرکنندگان به بحث بنشینند و پس از بررسی به چاره‌اندیشی درباره مهم‌ترین موانع صادرات بپردازند.

در پایان هم ذکر این نکته را فراموش نکنیم که اگر چه مشکلات فعلی، بیشتر بین‌المللی است و به دولت ارتباط زیادی ندارد، اما رویکرد دولت می‌تواند در جهت و سمت و سویی باشد که از فشارهای روانی و بین‌المللی صادرکنندگان بکاهد.