گروه بازرگانی: هر چند که گفته می‌شود مصرف شیر در کشور ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده و یارانه ۲۵۰۰میلیارد تومانی دولت برای تثبیت قیمت شیر خام هنوز اجرایی نشده، اما مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران معتقد است ۷۰ درصد یارانه ۳۰۰ میلیارد تومانی شیر دامداران پرداخت شده است. رضا باکری، دبیر انجمن تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی در این رابطه به «ایسنا» گفت: تلاش دولت در سال جاری این است که با پرداخت یارانه مانع افزایش قیمت محصولات لبنی شود.

باکری با اشاره به اینکه گویا قرار شده امسال ۲۵۰۰ میلیارد تومان به دامداران و صنایع لبنی یارانه پرداخت شود، عنوان کرد: گزارشی که اخیرا درباره قیمت تمام شده محصولات لبنی ارائه شد حاکی از افزایش ۱۳ درصدی قیمت محصولات لبنی به علاوه دو درصد افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده بود که به نظر می‌رسد دولت قصد دارد با پرداخت یارانه جلوی افزایش ۱۳ درصدی را بگیرد. وی افزود: از یارانه ۳۰۰ میلیارد تومانی تا پایان سال قبل نیز بالغ بر ۱۷۳ میلیارد تومان پرداخت شده و مابقی نیز در شرف پرداخت است. در همین حال حسین چمنی، مشاور انجمن صنایع لبنی نیز درباره برخی اظهارنظرها در مورد اینکه دامداران تاکنون هیچ یارانه‌ای دریافت نکرده‌اند گفت: این شرکت از ابتدای تخصیص اعتبار یارانه شیرخام تاکنون ۲۹۰ میلیارد ریال یارانه دریافتی را بین دامداران طرف قرارداد خود توزیع کرده و حدود ۱۰۰ میلیارد ریال از این یارانه در مرحله صدور چک قرار دارد که بلافاصله پس از وصول به حساب دامداران واریز خواهد شد.

وی افزود: در صورت پرداخت این مبلغ ۷۱ درصد از سهم تخصیصی یارانه شیرخام به دامداران طرف قرارداد صنایع شیر ایران پرداخت شده است.چمنی در عین حال گفت: البته در این بین استان‌های سه گانه خراسان (خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی) تنها استان‌هایی هستند که اعتبار یارانه آنها تامین و پرداخت نشده که امیدواریم دستگاه‌های ذی‌ربط این مشکل را در اسرع وقت حل کنند.

محمدرضا اسماعیلی، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرآورده‌های لبنی نیز با اشاره به کاهش ۳۰ درصدی مصرف شیر گفت: یارانه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی دولت برای تثبیت قیمت شیر خام هنوز اجرایی نشده است. وی در مورد اعطای یارانه بخش صنعت به «خبرگزاری فارس» گفت: هنوز هیچ ابلاغیه‌ای در این باره به دست ما نرسیده است. این در حالی است که مصرف لبنیات از اسفند سال گذشته تاکنون ۳۰ درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدکننده فرآورده‌های لبنی در مورد کیفیت محصولات لبنی گفت: هر محصولی که در کارخانه‌های پاستوریزه تولید می‌شود، زیر نظر استاندارد و وزارت بهداشت به طور روزانه کنترل می‌شود و تنها ممکن است کارگاه‌های زیرزمینی اقدامات غیرقانونی انجام دهند.