گروه بازرگانی - با وجود اینکه دولت‌ها هدف‌گذاری تجاری بین ایران و ترکیه را ۳۰ میلیارد دلار برآورده کرده‌اند اما بخش خصوصی بر این باور است این هدف‌گذاری می‌تواند تا ۵۰ میلیارد دلار هم برسد. به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، در ابتدای این دیدار یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق تهران با اشاره به هدف‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری مبادلات تجاری بین ایران و ترکیه، تصریح کرد: وقتی دو کشور قصد دارند مبادلات خود را سریع و به هرصورت ممکن افزایش دهند باید برای این مسائل راه‌حل پیدا کنند. ما امیدواریم مساله تعرفه‌های ترجیحی بین دو کشور که هم‌اکنون در اختیار مجلس دو کشور است به تصویب برسد و اجرایی شود.

یحیی آل‌اسحاق همچنین شهرک‌های صنعتی را از دیگر حوزه‌های خوب برای سرمایه‌گذاری عنوان و تاکید کرد: سرمایه‌گذاران دو کشور می‌توانند در شهرک‌های صنعتی با توجه به پتانسیل و نیازهای موجود سرمایه‌گذاری درازمدت داشته باشند. رئیس اتاق تهران با اشاره به مساله گردشگری و تبادل گردشگر بین دو کشور از آمار بیش از دو میلیون گردشگر ایرانی گفت که سالانه به ترکیه می‌روند اما در مقابل تنها ۳۰۰هزار شهروند ترکیه در هر سال از ایران دیدن می‌کنند.

اکرم دمیرتاش، رئیس اتاق بازرگانی ازمیر نیز در سخنان خود به روابط خوب سیاسی و اقتصادی دو کشور اشاره کرد و هدف‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری برای مبادلات تجاری دو کشور را غیرقابل قبول خواند. رئیس اتاق بازرگانی ازمیر گفت: این هدف‌گذاری که از سوی دولت‌ها انجام گرفته مورد قبول ما نیست. ترکیه ۷۶ میلیون نفر و ایران ۷۷ میلیون نفر جمعیت دارند؛ ضمن اینکه بازار کشورهای اطراف ما هم یک بازار ۳۰۰ میلیونی است. با توجه به ظرفیت‌های دو کشور باید حداقل مبادلات دو کشور ۵۰ میلیارد دلار باشد.

دمیرتاش با تاکید بر اینکه مبادلات تهاتری باید بین دو کشور شکل بگیرد، تصریح کرد: منظور صرفا تهاتر نفت با کالا نیست و در این تهاتر می‌تواند کالاهای دیگری هم قرار بگیرد. وی همچنین در پاسخ به انتقاد صف‌های طویل کامیون‌ها در مبادی ورودی ترکیه تاکید کرد که با رئیس گمرک ترکیه در این مورد صحبت خواهد کرد. اکرم دمیرتاش گفت: ما در اواخر سال جاری یک نمایشگاه در تهران دایر خواهیم کرد و سال آینده همین نمایشگاه را در ازمیر خواهیم داشت و امیدواریم شرکت‌های ایرانی استقبال خوبی از این نمایشگاه داشته باشند. رئیس اتاق تهران نیز با استقبال از افزایش رفت‌وآمد بین فعالان اقتصادی ایرانی و ترکیه به مساله تهاتر در تجارت خارجی اشاره و اعلام کرد که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز اعلام شده به مساله تهاتر توجه ویژه شده است. علاوه بر این مساله که زمینه شکل‌گیری آن را فراهم می‌کند ما قبلا نیز سابقه تهاتر با کشورهایی چون پاکستان را داریم و از این لحاظ تجربه خوبی داریم.