گروه بازرگانی - در تازه ترین نشست کمیسیون تجارت اتاق تهران مقرر شد محلی برای حضور کارشناسان اداره کل ثبت شرکت‌ها و ارائه خدمات مربوطه به این بخش در اتاق تهران در نظر گرفته شود. به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، در تازه ترین نشست کمیسیون تجارت اتاق تهران مرتضی ادب، سرپرست اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجارتی تصریح کرد: در حال حاضر ایران دارای بیشترین تعداد شرکت‌های ثبت شده در میان کشورهای آسیایی است. به گفته وی، در ایران تعداد شرکت‌های ثبت شده از یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد عبور کرده که نیمی از شرکت‌های ثبت شده مربوط به شهر تهران است. ادب برای مقایسه تعداد شرکت‌های ثبت شده در ایران و کشورهای همسایه، به عراق اشاره و تصریح کرد: در این کشور براساس گزارش مسوولان عراقی، ۵۰ هزار شرکت ثبت شده است که عمده این شرکت‌ها نیز در مناطق کردستان عراق و استان اربیل مستقر هستند. به گفته ادب مراحل ثبت و پایش شرکت‌ها در ایران تا سال ۱۳۹۰ به صورت دستی و سنتی در این اداره انجام می‌شد که این روش با مخاطرات و چالش‌هایی نیز همراه بود، اما از خرداد ماه سال ۹۲ به بعد خدمات دهی غیرحضوری در این اداره آغاز شد به‌طوری که در حال حاضر در تمامی مراکز استان‌ها، تمامی خدمات تاسیس و تغییرات به صورت غیرحضوری صورت می گیرد. سرپرست اداره ثبت شرکت‌ها اظهار کرد: در سال ۹۱ بیش از ۵۰ هزار پرونده تاسیس و تغییرات در این اداره به ثبت رسید؛ در حالی که این میزان در سال ۹۲ از ۱۰۰ هزار مورد فراتر رفت و به این میزان از پرونده‌ها خدمات ثبتی صورت گرفت. به گفته وی با توجه به حجم پرونده‌های ثبت شده طی فروردین ماه جاری، پیش‌بینی می‌شود که این اداره در سال ۹۳ رکورد تازه‌ای در این زمینه به ثبت برساند. ادب یکی از مشکلات جدی این اداره را حضور واسطه‌ها در مراحل مختلف تاسیس و تغییرات شرکت‌ها عنوان کرد به‌طوری که به گفته وی طی سال گذشته حدود ۸۹ مورد شکایت از طرف متقاضیان وجود داشت که از تحویل کارشان به واسطه‌ها گلایه داشتند. وی یادآوری کرد که در برخی موارد دلال یا واسطه از مدارک متقاضی سوءاستفاده کرده و باعث مشکلاتی برای ذی‌نفع از جمله ممنوع‌الخروج شدن شده است. به گفته این مسوول دولتی، در حال حاضر صاحبان شرکت‌ها در سراسر کشور می‌توانند طی مدت پنج روز کاری از روند تاسیس و تغییرات درخواستی خود مطلع شوند.

وی همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی برای صاحبان شرکت‌ها در حوزه شرکت داری را به نفع اداره ثبت شرکت‌ها دانست و افزود: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که طی سال‌های اخیر بر میزان اختلافات درون شرکتی افزوده شده است و هنوز بسیاری از شرکت‌ها صورت جلسات خود را بر اساس قوانین منسوخ شده تنظیم می‌کنند. ادب از آمادگی اداره کل ثبت شرکت‌ها برای همکاری با اتاق تهران در زمینه ارائه آموزش‌های لازم به صاحبان شرکت‌ها در مقوله‌های مختلف مرتبط با تاسیس و تغییرات شرکت‌ها خبر داد. به گفته وی،اداره کل ثبت شرکت‌ها با معرفی کارشناسان مورد اعتماد خود به اتاق تهران، ضمن اخذ درخواست‌ها، مشورت‌های لازم را به متقاضیان نیز انجام خواهد داد و به این‌صورت فیلتر اولیه برای بررسی پرونده‌های درخواستی توسط کارشناسان صورت گرفته و از اتلاف وقت جلوگیری می‌شود.

در ادامه این نشست محسن بهرامی ارض اقدس، رئیس کمیسیون تجارت اتاق تهران با اشاره به اینکه صدور کارت بازرگانی برای متقاضیان صرفا در ازای ارائه گواهی مفاصا حساب مالیاتی، تامین اجتماعی و همچنین گواهی عدم سوءپیشینه امکان‌پذیر است، تصریح کرد: از خواسته‌های اتاق تهران موضوعات مربوط به تغییرات شرکت‌ها مبنی بر تبدیل شرکت سهامی خاص به عام، مسوولیت محدود به سهامی خاص است که در این زمینه پس از بحث و تبادل نظر با مسوولان ثبت شرکت‌ها نتایج آن اعلام خواهد شد. ابراهیم بهادرانی دبیرکل اتاق تهران نیز از آمادگی این اتاق برای استقرار نماینده ثبت شرکت‌ها در محل اتاق تهران و خدمات دهی به متقاضیان خبر داد.

حمید حسینی، عضو هیات رئیسه اتاق تهران نیز در این نشست از مصوبه ای خبر داد که پس از توافقات اولیه اتاق تهران و اداره کل ثبت شرکت‌ها پیرامون ایجاد میز تخصصی این اداره در اتاق تهران، صورت گرفت . حسینی تصریح کرد: در همان ابتدا مقرر شد تا اداره کل ثبت شرکت‌ها پیش‌نویس این توافق را تنظیم و به اتاق تهران ارائه دهد که چنین اقدامی هنوز صورت نگرفته است. این عضو هیات رئیسه اتاق تهران اظهار کرد: ما به دنبال ایجاد و شکل‌گیری پنجره واحد تجاری هستیم و اعتقاد داریم ثبت شرکت‌ها، سازمان مالیاتی، تامین اجتماعی و شهرداری باید با اتاق بازرگانی تعامل الکترونیکی داشته باشند و سایت این مراکز به سایت اتاق بازرگانی مرتبط شود. این در حالی بود که در ابتدای این نشست مقرر شد محلی برای حضور کارشناسان اداره کل ثبت شرکت‌ها و ارائه خدمات مربوطه به این بخش در اتاق تهران در نظر گرفته شود. پس از توافق دو طرف و برای اجرای طرح ایجاد میز تخصصی ثبت شرکت‌ها در اتاق تهران، یک نفر به نمایندگی از اداره کل ثبت شرکت‌ها و یک نفر به نمایندگی از اتاق بازرگانی تهران معرفی شد.